Taky si říkáš, že Vánoce přichází rok od roku dřív? Tak nejsi úplně mimo - tuto domněnku totiž potvrdila analýza deníku The Guardian.
Určitě to znáš taky - ještě ani nezačal podzim, venku svítí sluníčko, ale při návštěvě obchodu už vidíš vánoční zboží a adventní kalendáře. Pak jen nevěřícně kroutíš hlavou a říkáš si, jak ty Vánoce začínají rok od roku dřív. Přesně tomuhle jevu se říká Christmas creep, nebo-li Vánoční plížení.
Obchody a další podniky ho využívají k tomu, aby předčasně propagovali Vánoce a vše s nimi spojené, čímž se snaží získat zákazníky a zákaznice a bojovat s konkurencí. Tento výraz existuje už od 80. let minulého století, ale v posledních letech je užíván čím dál častěji - a to hlavně protože s každým rokem opravdu přichází dřív.
Vánoce jsou svátkem pohody, klidu a míru - pro mnohé ale také obdobím nejvyšších zisků. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška pro ČTK uvedl, že letos české e-shopy očekávají nárůst tržeb až o více než 5 procent proti minulému roku.
Sezónu vánočních nákupů vždy symbolicky otvírala hlavně slevová akce Black Friday, kdy loni za ní Češi a Češky na internetu utratili zhruba 7 miliard korun. Letos se útrata odhaduje na 7,5 miliard. Podle Ředitele GLS pro ČR Pavla Včely se proto akce Black Friday dnes řadí už mezi vrchol předvánoční sezóny.
Lidé jsou zkrátka ochotni nechat v dárcích tisíce korun, a to i přes inflaci a růst životních nákladů. Utratit za dárky do 5000 korun chce letos o 3,5 procenta dotázaných více než v loňském roce, a o 3 procentní body vzrostl podíl lidí, kteří chystají utratit přes 10 000 korun, ukazuje průzkum agentury Ipsos. Dárky to ale nekončí, mnozí si totiž také rádi připlatí za „pocit Vánoc“. Ukazují to tržby z podpůrných produktů, jako jsou dekorace nebo vánoční nápoje.
Dřívejšího příchodu „christmas creep“ si všimla i média, a tak se hodně rychle stal předmětem jejich obsahu. Například britský deník The Guardian se do téma ponořil úplně a rozhodl se udělat vlastní průzkum.
Když se podíváme na to, v jaké části roku se do britských top 40 singlů dostávají vánoční písně, zjistíme, že je to pořád dříve. Vánoční hit, který začal trendovat nejčasněji, bylo Mistletoe od Justina Biebera. Do Top 40 se dostalo už 23. října 2011.
Společnost Assosia zpracovala pro deník také údaje zabývající se výzkumem maloobchodu. Ty ukazují, že Vánoce nyní začínají už v létě, a to prodejem vánočního cukroví. Pokud se podíváme na průměrné datum uvedení na trh v řetězcích Tesco, Sainsbury's, Asda a Morrisons, zjistíme, že šest balení vánočních koláčků pana Kiplinga bylo uvedeno na trh letos 7. září - oproti 9. září v roce 2023 a 28. září v roce 2020.
Deník Guardian zjistil podobné trendy i jinde - vánoční trh v Exeteru se otevírá 15. listopadu (oproti 23. listopadu 2012) a v Manchesteru 8. listopadu (oproti 18. listopadu 2010). Vánoční trh v Birminghamu - jeden z největších ve Velké Británii - se letos otevírá 1. listopadu. Pokračuje tak trend dřívějšího otevírání, který trvá přinejmenším od roku 2010.
Marketingová strategie, jako je právě Christmas creep, nás ale může ochudit o nadšení z Vánoc. Čím dřív jsme jim totiž vystaveni, tím dřív o nadšení přijdeme, a tak už do hlavního svátku budeme vyhaslí. Mnozí navíc vnímají předčasnou reklamu negativně. Vánoce tak mají spojené s komerčním svátkem a lidé jsou naopak více ve stresu, jelikož „už potřebují sehnat dárky“ i přes fakt, že je teprve říjen.
Nenech se proto vystresovat agresivním marketingem. Měj na mysli, že Vánoce jsou stále svátkem pohody a klidu, ve finále to vůbec není o materiálnuu a člověk si to může udělat hezký po svém (ať už tento svátek slavíš, nebo ne).