Jsi in your 20s, snažíš se držet tempo velkoměsta a tvoje nejdelší konverzace je s baristou, zatímco čekáš na matchu. Necítíš se tak jenom ty — podle studií je Gen Z nejosamělejší generací vůbec. Můžeme s tím něco udělat?
Komunita může být velká, ale i malá skupina lidí, se kterou sdílíš stejné hodnoty, zájmy nebo jen koníček, co vás spojuje.
Hlavními rysy komunity jsou pocit sounáležitosti a skutečné mezilidské propojení. A právě tohle je něco, co v současnosti Gen Z chybí nejvíc. Naše štěstí je totiž úzce spojené s tím, jaké vztahy vytváříme a jak se propojujeme s ostatními.
Pandemie nás v roce 2020 silně izolovala, což pocit osamělosti u většiny z nás ještě více prohloubilo. Vztahy jsme udržovali převážně na dálku, přes sociální sítě. I když už od té doby uplynul nějaký čas, osamělost ve většině z nás stále přetrvává.
Chceme s tím něco dělat. Právě proto dnes vzniká čím dál víc různých klubů – od supper clubs, kde se sejdeme u jednoho stolu s cizími lidmi, až po running clubs, protože běh není jen o sportu, ale i o setkávání. Je to jasná odpověď na to, že spousta mladých lidí ve velkých městech čelí samotě.
Nedávno jsem byla svědkem naprosto spontánního budování komunity v přímém přenosu. Nejmenovaná osoba sdílela na stories, že trpí úzkostmi a depresí. Otevřeně se vyjádřila k tomu, že se cítí v dnešním světě sama a že bohužel nemá prostředky na terapii.
Na to dostala spoustu odpovědí od lidí, kteří se cítili stejně. Okamžitě to vzala jako příležitost a na stories zveřejnila, že se příští středu můžou všichni sejít v kavárně nebo parku a udělat si společnou terapii zadarmo.
Za mě je to krásný příklad toho, že ze zranitelnosti a upřímnosti může vzniknout něco hojivého a přínosného. Mnohdy tvoje pocity prožívají i ostatní a právě komunita může být nejen oporou, ale i životně důležitou zkušeností.
Z tohoto příkladu pro mě vyplývají 2 klíčové věci: upřímnost může vést k reálnému spojení a je důležité začít u sebe.
Zní to jako úplně maličkosti, ale i tohle ti pomůže budovat pocit sounáležitosti. Pokud to chceš s budováním komunity vzít opravdu vážně, mám pro tebe pár tipů. Neboj, nepotřebuješ mít velký rozpočet — bohatě postačí to, co máš kolem sebe:
54 % Gen Z tvrdí, že jejich oblíbené značky jsou ty, díky kterým se cítí jako součást komunity. Tuto skutečnost si v roce 2025 uvědomuje čím dál víc značek a marketérů — firmy, které to pochopily, patří jednoznačně mezi nejúspěšnější.
V dnešním světě, kde lidé touží po autentičnosti, empatii a transparentnosti, už nestačí jen prodávat produkt. Značky, které investují do budování komunity a vytvářejí prostor pro interakci a vzájemnou podporu, získávají loajalitu, kterou si udržují dlouhodobě.
I z toho důvodu dnes značky stále častěji spolupracují s influencery, kteří pořádají workshopy nebo clothes swap akce. Tato forma spolupráce jim nejen zvyšuje hodnotu, ale také podporuje pocit sounáležitosti mezi zákazníky, kteří chtějí být součástí něčeho většího.
Značky si také začaly uvědomovat, že data sama o sobě neodrážejí všechny zákaznické zkušenosti. Ne každý je aktivní na sociálních sítích nebo se přes ně vyjadřuje. Proto se začaly víc zaměřovat na přímou komunikaci se zákazníky, ať už prostřednictvím Telegram skupin nebo jiných nástrojů, které umožňují osobní interakci.
Budování komunity je trend, který dle mého rozhodně stojí za to sledovat. A ne, nepotřebuješ k tomu tisíce followerů. Úspěšná akce může být i ta pro pět lidí, kde se vám podaří navázat skutečné propojení.