Díky své délce neustále vyčuhují, když nemají, lechtají nás, prosvítají a jejich instrukcím stejně většina z nás nerozumí. Naštěstí by se naše problémy brzy mohly vyřešit s nástupem QR kódů.
Kdy k návrhu došlo?
9. července 2022 vznesla americká asociace The American Apparel & Footwear návrh pro odstranění visacích štítků na oblečení. Dle nich by se mohlo jednat o rapidní změnu v módním průmyslu. Nejenže jsou pro zákazníky tyto cedulky svým významem často matoucí a nesrozumitelné, ale také škrábou, svědí, vykukují a u méně kvalitních materiálů prosvítají.
Čím budou klasické štítky, jak je známe, nahrazeny?
Asociace The American Apparel & Footwear zastupující více než 1000 výrobců a značek napsala dopis Kongresu Spojených států, ve kterém požádala o stanovení regulací či pravidel, které by vedly ke společnému odstranění těchto štítků. Jako alternativu asociace navrhuje použití QR kódu, URL adres nebo další způsoby, jak přesměrovat zákazníky na tyto informace.
Elektronický odkaz by obsahoval veškeré důležité informace o oděvu – obsah vláken, příkazy k péči, původ či jiné informace. Kód k elektronickému odkazu by měl být v ideálním případě natištěn z vnitřní strany na oblečení, tak aby nikomu nepřekážel a byl víceméně neviditelný. I přestože se tento nápad může zdát jako malý krok ke změně, právě tato změna bude mít velké dopady na všechny designéry, výrobce, klienty, ale i prodejní organizace či textilní velkoobchody.
Co na to EU?
Evropská unie v reakci na tento návrh přišla s nápadem „virtuálního produktového pasu“, který by byl povinnou doložkou každého prodávajícího se produktu. Pas by měl zjednodušit následnou recyklaci produktů, jejich opravy a případně trackování.
Jaké jsou výhody elektronického odkazu?
The American Apparel & Footwear uvádí, že virtuální štítky by mohly zlepšit dostupnost, čtenost a srozumitelnost všech informací na běžném štítku, jaký známe doposud. Zákazníci by si tak mohli potřebné informace kdykoliv dohledat a nemuseli by již nikdy řešit situaci, že daný štítek odstřihli a nemají přístup k potřebným informacím o údržbě oděvu.
Zároveň by elektronický odkaz umožnil zákazníkům získat více informací o samotném produktu, což by mnoha značkám pomohlo v dosažení jejich cílu týkajícího se udržitelnosti a fair-trade. Další výhodou by pro zákazníky mohla být jazyková dostupnost. Štítky by mohly být značkami přeloženy do všech možných jazyků, a tím pádem by u zákazníků nedocházelo k nedorozuměním.