Ve středu 10. dubna vychází na HBO Max dokument o slavné a kontroverzní značce oblečení Brandy Melville. Dokument Brandy Hellville & the Cult of Fast Fashion rozebírá problematiku fast fashion obchodu s politikou 'one size fits most', jeho inkluzivitu zákazníků a zákaznic, diskriminaci zaměstnanců a zaměstnankyň a otázku body image.
Oblečení Brandy Melville milovaly miliony dívek, a přestože byl obchod zprvu známý především ve Spojených státech, díky sociálním sítím se stal celosvětovým oblíbencem. Italská značka založila první kamenný obchod v Los Angeles v roce 2009, zákazníky a zákaznice přitahovala svou novostí, jednoduchými kousky a exkluzivitou. V kamenných obchodech bylo oblečení brzy k dostání také v Evropě, Kanadě, Austrálii a Asii.
Jasnou odpovědí jsou sociální sítě a celková aesthetic, která okolo oblečení byla vytvořená. Instagramové příspěvky a fotky zákazníků a především zákaznic měly prostě vibe. Toho se snažilo dosáhnout mnoho lidí a společnost začala peakovat okolo roku 2017. Když se v novém dokumentu bývalých zákaznic ptají, proč se jim oblečení Brandy Melville tolik líbilo, odpovídají, že to zkrátka všichni milovali, chtěli a měli. A ony to nechtěly jinak. Obchod si tak nejprve získal slávu svou popularitou v pozitivním slova smyslu, později však také kontroverzemi.
Brandy Melville je obchod, ve které nejsou velikosti. Všechno je šité v univerzální velikosti, která by měla sedět všem. Ačkoliv se to na první pohled může zdát jako super inkluzivní policy s oblečením padnoucím všem typům postav, která potírá rozdíly ve velikostech, opak je pravdou. Oblečení bylo v malých rozměrech. Vzedmula se vlna negativních reakcí, které se začaly šířit na sociálních sítích. Podle mnohých dala značka jasně najevo, že ji můžou nosit pouze ti nejhubenější.
Dokument také ukazuje, že obsluha v obchodech byly navíc vždy bílé, štíhlé, blond slečny. Zaměstnankyně ve skladech a na pozicích, které „nebyly vidět“, však podle výpovědí tento stereotyp už nesplňovaly. Dalším problémem, který se v souvislosti se značkou řešil, byla šikana na pracovišti. Ze strany vedení značky se jim dostávalo rasistických a sexistických zpráv. Zaměstnankyně musely každý den fotit své pracovní outfity a posílat je CEO in his fourties značky pro posouzení.
Také customer service byl podle zákazníků a zákaznic nepomenutelný. Lidé se často setkávali s protivnou a judgy obsluhou a své storytimes nahrávali na TikTok.
A s negativními stránkami značky nekončíme. Od bodyshamingu přecházíme k problému s udržitelností. Brandy Melville je zkrátka fast fashion značka. Primárně se drží trendů a tím pádem nové kousky a kolekce musí vyrábět a vyměňovat velmi rychle. Kromě jakéhosi fanouškovského kultu se tak dokument věnuje také stránce udržitelnosti a dopadu fast fashion řetězců na životní prostředí.
Už 10. dubna se můžeš na tenhle dokument podívat na HBO Max !