Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Beyoncé na své nové desce přináší opravdovou renesanci taneční muziky

Nové album od Beyoncé je tady. A je to taneční masterpiece.

Vztah k interpretovi: Už pár let velmi kladný, určitě ne fanouškovský.

Oblíbené starší album: Lemonade

Žánry: house, dance-pop, contemporary R&B, hip house

FAVs: I’M THAT GIRL, ALIEN SUPERSTAR, CUFF IT, ENERGY, BREAK MY SOUL, CHURCH GIRL, PURE/HONEY, SUMMER RENAISSANCE

NAHs: MOVE, THIQUE

Beyoncé si na své sedmé studiové desce RENAISSANCE zjevně přála upustit od konceptuálního přístupu, který vložila do svých posledních dvou projektů. Chtěla sobě a fanouškům dopřát desku, která pobaví, povzbudí a hlavně roztancuje. Na průměrný rádiový taneční popík ale s klidem zapomeň – Queen Bey se vrátila po šesti letech, a určitě ne proto, aby zněla jako každá druhá. She means business.  

To dává jasně najevo už první skladba I’M THAT GIRL, jejíž zcela rozdílné znějící sekce se během tříapůlminutové stopáže překrývají, vrství a spojují, aniž by tvořily tolik očekávaný chaos, ale naopak jedinečné a zapamatovatelné intro, které perfektně nastavuje náladu a očekávání pro zbytek desky.

Ta je pestrou a opulentní oslavou sebevědomí, sebe sama, lásky, ženství, sexu a svobody. Beyoncé se na ní nepokouší o komplexnější narativy nebo niterní zpovědi. Místo toho bere posluchače do gigantického tanečního klubu, v jehož nespočetném množství pater hraje každý subžánr taneční hudby, na který si jen vzpomeneš. Od klasického dance-popu a R&B přes techno, house, hip house nebo funk až po afrobeat, disco a prvky hip-hopu. Queen Bey na RENAISSANCE proplouvá spektrem hudebních stylů, které nadmíru úspěšně propojuje ve zcela unikátní mix, při jehož poslechu dostává název desky smysl – bez nadsázky totiž jde o renesanci taneční muziky.

Beyoncé se o mimořádně zajímavý a pestrý zvuk desky postarala spolu s dalšími dvaačtyřiceti producenty (což je ještě o trochu víc párů kreativních rukou, než dělalo na Dondě), mezi nimiž najdeme i jména jako Mike Dean, Skrillex, Labrinth nebo A. G. Cook. Trend přizvávání si až absurdního počtu producentů k projektům se tu přitom jeví zcela smysluplným. Každý z beatmakerů na RENAISSANCE přispěl svým nezaměnitelným rukopisem a zkrátka to funguje.

Kate Bush na tu horu díky Stranger Things konečně vyběhla. Jak se Running Up That Hill stalo po 37 letech opět hitem

by @iamvojtamarek

Mezi všemi hudebními směry, ze kterých Beyoncé na albu čerpá, pro mě v kvalitě zpracování jasně vyčnívá disco. To je poslední roky obrovským trendem v pop music, a dává proto perfektní smysl, že po něm Queen Bey sáhla. Zároveň je na albu zakomponované zcela nenásilně, kreativně, s pokorou a obrovským respektem k jeho myšlence a historii. To zcela jasně dokazuje zavírák alba SUMMER RENAISSANCE, který sampluje ikonickou skladbu I Feel Love od královny disca Donny Summer, a to způsobem, za který patří všem tvůrcům hluboká poklona a potlesk. 

Na albu, jako je RENAISSANCE, by bylo naivní hledat bůhví jak intelektuální lyricismus, takže opravdu nečekejte dílo hodné Pulitzerovy ceny za literaturu. Jak jsem již psal výše, Beyoncé se nepokouší o žádné komplexnější narativy. Přesto se na své novince zlehka dotýká sociální problematiky, a to velmi vtipně jako na mém oblíbeném tracku ENERGY s jamajským rapperem BEAM („I just entered the country with derringers / ’Cause them Karens just turned into terrorists“). ENERGY je navíc jedním ze songů, který plynule přechází do toho dalšího. Tím je housový singl BREAK MY SOUL, jeden z nejpovedenějších tracků na celém albu.

Jediným problémem, na který RENAISSANCE naráží, je její vlastní stopáž. Něco málo přes hodinu sice není nic, s čím bych se nebyl u alba schopný srovnat (vždyť třeba studiovky Swans mívají běžně přes dvě hodiny), ale i přes chytré prokládání tracklistu disco a funkovými tracky, které zdárně chrání první polovinu LP před monotónností, se jeho druhé půlce to samé chvílemi tak úplně nedaří. K naprosté plynulosti RENAISSANCE by přitom stačilo, aby Beyoncé z final cutu vyškrtla tři, možná čtyři tracky. To by se však desce těžko cokoliv vytýkalo.  

Nepamatuju si, kdy jsem se naposledy tak neskutečně bavil u dance-popového projektu. RENAISSANCE není pouze oslavou všeho, co si oslavovat zaslouží. Je to mimořádně povedené, skvěle zprodukované, pestré a v pravém smyslu slova renesanční taneční album, které bude světu hrát ještě hodně dlouho. Bravo, Beyoncé. Bravo.

Hodnocení: 80 %