Cenově dostupné napodobeniny virálních luxusních produktů sice přispívají k demokratizaci beauty segmentu a vybízejí k objevování menších nezávislých značek, ale přišel čas na to prozkoumat i odvrácenou stranu tohoto fenoménu.
Beauty dupes bych přirovnal k toxic relationships. Za poměrně nízkou cenu slibují, že budou fungovat stejně, nebo alespoň ne příliš odlišně od protějšků značek, jako je Dior nebo Chanel. Přitom skrývají spoustu red flags.
Řada kritiků se obává, že možnost hromadění levných věcí nás podněcuje k tomu, abychom nakupovali mnohem více, než je nutné, a exponenciálně tak přiživuje konzumní způsob života. Tento mechanismus některé kosmetické trendy, jako je skin cycling nebo skin layering, podporují a vybízejí nás k tomu, abychom do své již tak rozsáhlé rutiny přidávali další a další séra, krémy, masky a cleansery.
Z toho vyplývají stejné negativní dopady na životní prostředí jako u fast fashion, na který si poslední roky všichni tak rádi ukazují prstem: nadměrná výroba, zbytečné nákupy, příliš levné výrobky, které se hodně rychle změní na odpad, jenž je třeba zlikvidovat.
Nesmíme opomenout ani diskutabilní složení, a to zejména v případě padělků beauty produktů, což z nich dělá vyloženě hazard se zdravím. Fast beauty brandy zase nejsou příliš transparentní, nelze trasovat jejich výrobní řetězec od surovin až po pracovní podmínky zaměstnanců a postrádají jakoukoliv environmentální odpovědnost.
Podle kritiků popularizace beauty dupes, bující zejména díky síle TikToku a jeho tvůrcům, kteří cílí především na generaci Z a neustále hledají nové produkty, recenzují je a porovnávají s originály, ještě více prohlubuje už tak dramatický problém s nadměrnou produkcí odpadu. Odhaduje se, že kosmetický průmysl ročně vyprodukuje přes 120 miliard kusů obalů, z nichž většina není recyklovatelná.
Měli bychom se zcela vzdát beauty dupes, přestože si většina z nás v aktuální situaci nemůže dovolit utratit 2 000 Kč za krém Augustina Badera, 5 600 Kč za virální parfém Baccarat Rouge 540 od Kurkdjiana, nebo riskovat nákup korektoru Charlotte Tilbury za 790 Kč, který by při objednání online nemusel vyhovovat odstínu naší pleti?
Jasně, že ne! Zaprvé proto, že je hledání levnější alternativy k oleji na nehtovou kůžičku Dior (objevil jsem teď meruňkový olej od Essie s roll-on aplikátorem!) nebo řasence Mac Cosmetics MACStack zcela opodstatněné.
A zadruhé proto, že dražší cena automaticky neznamená lepší produkt, což dokazují cenově dostupné značky, jako je La Roche-Posay, CeraVe, Vichy, The Ordinary nebo The Inkey List. Pro mnohé z nás jsou atraktivní nejen kvůli pořizovací ceně, ale také kvůli moderním formulacím s viditelnými účinky.
Při hledání beauty dupes můžeš klidně narazit na značky, které jsou Made in Czech, jako je Havlíkova apotéka, Onest nebo slovenská Simpl Therapy.
Co můžeš udělat už teď, je pečlivě zvážit svůj další nákup kosmetiky, a to i v případě, že se jedná jen o pár drobností. Nauč se rozlišit mezi kvalitními beauty dupes a nevkusnými padělky, vyrobenými jenom proto, aby se v rekordním čase prodaly a následně po týdnu používání skončily v koši.
Soustřeď se na to, aby tvá beauty routine byla opravdu multifunkční, udržitelná a klidně si občas udělej radost nějakým luxusnějším produktem. Je to rozhodně lepší, než abys zase spoléhal/a na rady rádoby expertů z TikToku a bezmyšlenkovitě hromadil/a virální beauty dupes.