Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Vinted se stal největším retailerem ve Francii. Znamená to konec fast fashion v zemi?

Vinted byl začátkem měsíce vyhlášený jako největší retailer ve Francii. Znamená to, že společnost zaměřená na cirkulární módu prodala za první čtvrtletí tohoto roku větší objem oblečení než např. H&M nebo Amazon. Stojí za rostoucí oblibou módy z druhé ruky změna spotřebitelského chování nebo je to jen důsledek omezených finančních možností?

Francouzský módní institut (IFM) nedávno zveřejnil výsledky spotřebitelského průzkumu, který zahrnoval jak online, tak kamenné prodejce. Výsledky byly šokující... nebo ne?

Popularita cirkulární módy stále roste – a spolu s ní i počet kamenných prodejen a objem prodejů v oblasti recommerce (opakovaného online prodeje použitého zboží). Pro lidi, kteří nakupují z druhé ruky delší dobu, mohou být rostoucí ceny v sekáčích a celková saturace trhu důkazem toho, že zájem o cirkulární módu rychle roste a přestává být jen okrajovým trendem. Evropský trh s recommercem měl loni hodnotu 94 miliard eur a do roku 2027 se očekává nárůst o dalších 14 %.

Gen Z miluje nakupování z druhé ruky

Podle průzkumu tvoří prodeje z druhé ruky 10,9 procenta celkového objemu prodeje oblečení. Mezi mladší cílovkou ve věku od 18 až 34 let (Gen Z a mileniálové) je tento podíl ještě vyšší - 16,3 procenta. Mezi největší prodejce (top 5) se ale umístili i fast fashion řetězce jako např. čínský Shein nebo americký Amazon, takže je vidět, že rychlá móda si stále udržuje silnou pozici na trhu a jen tak nezmizí.

Většina těchto prodejů, až 36,4 procent, proběhla během výprodejů a slevových akcí. V žebříčku 15 nejprodávanějších značek je možné nakoupit oblečení za výhodnou cenu., z čehož vyplývá, že francouzští spotřebitelé a spotřebitelky při nákupu oblečení kladou důraz především na cenu - to platí i pro trh s oblečením z druhé ruky, kde je možnost nakupování zboží za nižší cenu běžná. Proto se nabízí zásadní otázka ohledně vzestupu digitální platformy s cirkulární módou Vinted: Snaha o udržitelnost nebo spíš snaha ušetřit každou korunu?

Podle průzkumu jsou v počtu kusů nejčastěji kupovanými produkty džíny, trička a šaty u žen, jejichž průměrné ceny jsou 820 kč, 350 kč a 945 kč, a u mužů to jsou trička, džíny a košile s průměrnými cenami 350 kč, 1 195 kč a 945 kč.

Hlavním motivátorem ke koupi oblečení z druhé ruky ale zůstává nízká cena, což je jasným indikátorem toho, že vlastně tolik nejde o udržitelnost, ale o ušetření peněz. Fast fashion si stále udržuje silnou pozici na trhu a jen tak nezmizí. I když se recommerce platforma jako Vinted stala ve Francii nejpoužívanějším a největším retailerem, neznamená to hned velký obrat k sustainable fashion, ačkoliv je pravda, že lidé jsou čím dál otevřenější alternativám ke klasickému maloobchodu. Ať už ale Francouzi a Francouzsky nakupují z druhé ruky kvůli ceně, jedinečnosti, nebo ekologickému dopadu, pozitivní efekt na životní prostředí zůstává. Oproti nákupu nového oblečení je secondhand shopping vždy udržitelnější volbou.

Francouzský zákon proti fast-fashion

Za zmínku stojí i aktuální snaha regulovat nadprodukci – například nový francouzský zákon, navržený na jaře 2024, který míří přímo proti ultra levné módě.

1. Ekologická daň

Zákon by například zavedl ekologickou daň na textil s vysokým dopadem na životní prostředí - tzv. „pokutu“ 5 euro za kus v roce 2025, která by se postupně zvýšila na 10 euro do roku 2030.

2. Zákaz reklamy

Navržený je také zákaz reklamy na fast fashion produkty, včetně propagace prostřednictvím influencerů na sociálních sítích. Porušení tohoto zákazu může vést k penalizaci až 100 000 euro pro právnické osoby.

3. Povinnost informovat spotřebitele

Společnosti s fast fashion produkcí by byly povinny informovat o environmentálním dopadu svých produktů přímo na stránkách, včetně údajů o emisích skleníkových plynů, spotřebě vody a dalších dopadech.

4. Podpora udržitelné módy

Výnosy z ekologických daní by se použily na podporu výrobců udržitelné módy, například formou bonusů za opravy oděvů a propagaci udržitelných výrobních metod. Cílem je motivovat výrobce k udržitelnějším praktikám a podpořit recyklaci a opravy oděvů.

Zda se návrh skutečně promění v zákon, ukáže až hlasování v Senátu.