Mimořádně sofistikované sociální inženýrství předvádí v posledních letech podvodníci, kteří mámí z lidí peníze. Perfektní manipulaci nepodléhají zdaleka jen senioři, ale i známí lidé a nachytat se jim podařilo i mě.
Scénář je většinou velmi podobný. Zazvoní telefon. Neznámé číslo. Zvedneš a na druhé straně se perfektní češtinou a profesionálním tónem ozve člověk, který se představí jako pracovník banky. „Dobrý den, volám kvůli vaší žádosti o úvěr na 500 tisíc korun, kterou jste si včera dával na pobočce banky XY v Brně. Potřebovali bychom k tomu s vámi dořešit ještě několik formalit, měl byste pět minut času?“
V tu chvíli jsi rázem vzhůru. O žádné peníze sis samozřejmě nežádal*a a v Brně jsi včera rozhodně nebyl*a. To řekneš i člověku na druhé straně, ten hraje překvapeného, ale vzápětí uklidňujícím tónem rozjíždí hru, která má skončit úplným vysátím tvého konta.
„Jen za únor 2025 takto naši klienti odevzdali falešným kurýrům přes tři miliony korun, což je víc než za celý rok.“
Zdá se to banální. Na tohle člověk přece nemůže skočit?? Problém je do detailu vyladěná sofistikovanost podvodu. Útočníci volají brzy ráno, kdy je člověk rozespalý a nepozorný. V pozadí hovoru je navíc klasický šum bankovního callcentra a osoba na druhé straně se celou dobu tváří jako někdo, kdo ti chce pomoci, nechce po tobě žádné citlivé informace a má perfektní dikci, kterou znáš z callů s bankéři.
Do ničeho tě nenutí, snaží se ti pomoci vyřešit (vymyšlenou) situaci. Po nějaké době tě navíc „přepojí“ na člověka z ČNB (České národní banky) nebo třeba kriminalistu, který ti má pomoci peníze zabezpečit. Verze příběhu se liší v detailech, ale postup je podobný. Falešný pracovník ČNB tě informuje, že podle zákona (jehož název ti vyjmenuje) musí od této chvíle on být jedinou osobou, se kterou detaily případu řešíš.
V některých verzích se dokonce připojí na video-call, ukáže ti legitimaci (falešnou) nebo pošle na mail policejní protokol, který s tebou pak vyplňuje. Celá „operace“ trvá klidně hodinu, všichni s tebou vše řeší klidně, zdánlivě profesionálně a sem tam tě poučí, na co si „příště dát pozor“. Ptají se na detaily – jestli jsi někde na ubytování třeba nedával občanku někomu, kdo si ji vzal bokem – a vysvětlí ti, jak takové podvody pak fungují. Že si lidi vytvoří 3D tiskem falešnou verzi a berou si půjčky tvým jménem.
Vzduchem létají vysoké sumy a ty se bojíš, že přijdeš o všechny těžce naspořené peníze. Navíc tě znejistí informací, že i mezi bankéři jsou podvodníci, a o peníze se tě snaží připravit někdo zvnitřku banky. Je třeba tedy jednat s maximální obezřetností a věřit jen „pracovníkovi ČNB“.
Final game v těchto případech bývá, že máš osobně dorazit za tzv. „terénním pracovníkem“ k pobočce tvé banky. Společně z bankomatu pak vyberete všechny peníze z tvého účtu, ty mu je předáš a on je uloží na „zabezpečený účet“. Celou dobu jsi navíc neustále na telefonu s tím fejkovým člověkem z ČNB tak, ať jsi neustále v napětí a nemáš vteřinu se nad tím pozastavit.
Na místě se s ním pak sejdeš, vybereš peníze z bankomatu nebo na pobočce, s „terénním pracovníkem“ podepíšeš protokol o předání a je konec. Právě jsi odevzdal*a svoje peníze podvodníkovi.
Na co si dát pozor: