Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Tween spaces a média jsou pryč a s tím i celá tato životní fáze

Kdysi jsme měli Claire’s, Disney Channel a časopisy plné plakátů. Místo rychlého dospívání na Instagramu existoval mezistupeň, kde se formovala osobnost i styl. Dnes tahle tween fáze mizí a s ní i pocit komunity, který k ní patřil.

Uno reverse card: Claire’s a Drunk Elephant

Jedním z důvodů, proč takzvaná tween fáze, tedy období mezi dětstvím a pubertou, prakticky zmizela, je chybějící prostor určený právě pro ni. Když jsme byli malí, existovaly obchody cílené přímo na tuto věkovou skupinu. Typickým příkladem je Claire’s, který mimochodem v srpnu už podruhé vyhlásil bankrot, nebo třeba Tally Weijl.

V těchto obchodech člověk našel všechno, co představovalo první krok do dospělosti: make-up, coca-colové balzámy na rty, nebo best friend náhrdelníky. Byly to takové „entry level adulthood“ produkty, které nabízely bezpečný mezistupeň mezi dětstvím a dospělostí.

Dnes už podobné prostory skoro neexistují. Částečně je to způsobené přesunem nakupování do online prostředí, ale hlavní roli hrají sociální sítě. Děti se s nimi setkávají v mnohem mladším věku než dřív a inspiraci nehledají u spolužáků a spolužaček, vrstevníků a vrstevnic nebo u dětí ve svém věku, které točily videa na YouTube jako hobby.

Místo toho vzhlížejí k influencerům*kám, což jsou většinou teenageři nebo rovnou dospělí a všechno, co je „dětské“, najednou působí trapně nebo nezajímavě. Tím pádem se celý mezistupeň mezi dětstvím a dospíváním prostě vytratil.

No more disney channel icons

Bravo, Popcorn, Topdívka. That was everything. Plakáty, drby, makeup okénko, sexuální poradna. Vždycky jsem prosila mamku, aby mi je koupila, protože unfortunately jsem neměla takový cashflow na to si je koupit a když řekla ne, tak jsem se to stejně snažila strčit do košíku.

Obrovský vliv na nás ale měla i kabelová televize, konkrétně Disney Channel. Hannah Montana, Sladký život Zacka a Codyho, Kouzelníci z Waverly and the list goes on and on. Tyhle seriály nás vlastně převedly na druhý břeh, do puberty. V epizodách se řešily věci, které jsme sami zažívali: první crush, hádky s kamarády, kamarádkami i rodinou, hledání toho, kým vlastně jsme a co chceme. Byly naivní, někdy až pošetilé, ale důvod jejich popularity byl jednoduchý, děti se v nich našly.

A teď se zamysli, jestli dnes existuje něco podobného. Mě osobně nic nenapadá, a to mám třináctiletou sestru. Když jsem v tomto věku přišla domů, tak jsem si chtěla chvilku oddechnout po škole u nějakého Disney channel seriálu na YouTube a vlastně všichni moji kamarádi a kamarádky sledovali to stejné. Právě díky tomu rostla popularita těchto pořadů a zároveň se kolem nich přirozeně vytvářela komunita.

Tween je velmi důležitá akward fáze života

Nevím, kdo se rád dívá na svoje fotky z téhle fáze. Já rozhodně ne. Bad makeup choices, bad hair choices, bad fashion choices. Ale zpětně si myslím, že to bylo hrozně důležité období. Je to fáze, kdy se mění osobnost, vyvíjí se styl, a kdy zjišťujeme, jaké nás baví koníčky. A o tohle klíčové formovací období teď děti přicházejí.

Současně jim dnes chybí i sense of community. Je to vidět na těch cores, které jsou vlastně hrozně prázdné a žádné z nich nevydrží dost dlouho, aby zapustilo kořeny a vytvořila se kolem něj aspoň nějaká hloubka a komunita a týká se to právě i všech, co stojí na hranici dětství a teenage let.