Tričko jako manifest. Kde se to vzalo a jaké statements můžeš komunikovat v současnosti?
Tees se sloganem nejsou jen módním doplňkem, ale vizuální řečí, která nonverbálně promlouvá a demonstruje nějaký statement. Občas takový nápis zanechá větší dopad než hodinová diskuze, ať už se jedná o drobnou provokaci, humor nebo politické stanovisko. Trička se sloganem jsou zkrátka must have, který by ve tvém šatníku rozhodně neměl chybět!
Slogany na oblečení mají hluboké kořeny v protestech, aktivismu a popkultuře. Obzvlášť během 60s a 70s se trička stala médiem pro sociální a politická sdělení jako jsou občanská práva, protesty proti válce nebo ženská hnutí. V 80s pak dominovala svými influential statementy na tričkách Katharine Hamnett, která ke sdělení používala jednoduchý blokový font, viditelný na několik metrů.
Posun do současnosti přináší kombinaci nostalgických stylů právě z 20. století, ale taky potřebu vizuální autenticity. Fonty bývají víc bold, grafika někdy minimalistická, jindy zas s nádechem y2K a kýče. Hesla a jejich meaning se formují směrem k taglines, ironickým narážkám a nebo memes.
I dnes je patrné, že slogan fashion často reflektuje politiku, společenskou angažovanost, nebo otázky identity. Prostě každá doba má svá témata, zájmy i humor, což mnohdy jako výrok iniciují jak celebs, tak například i studentstvo fashion designu. Právě ti jsou mnohdy fresh air představiteli a představitelkami kreativity, kteří dokážou proměnit jednoduchý nápis v něco, co kulturně rezonuje společností.
Don’t get me wrong - samozřejmě, že se do určité míry jedná také o trend, který se správnými pieces bude vždycky vypadat cool, ale přinejmenším je fajn se zamyslet i nad potenciálním dopadem toho, co můžeme svým oblečením komunikovat.
Autenticita a sebevyjádření – nos něco, co tebou rezonuje a ne jen to, co vidíš na socials. Zároveň se ale zamysli nad relevancí fráze.
Viditelná angažovanost – demonstruj svou podporu, protest, názor, humor nebo metaforu. Bude to česky, anglicky nebo combo?
Design – nezapomeň na vizuální stránku aka font, grafiku a barvy. Dobře zvolené písmo totiž umocňuje sdělení. Also nepodceň ani materiál, barvu a střih trička jako takový.
Možností je spousta – od online služeb a místních tiskáren nebo studií, kde si jednoduše nahraješ vlastní design a necháš si ho potisknout (a ani malé množství nebývá nákladné), až po širokou nabídku designer značek, módních řetězců nebo menších lokálních tvůrců.
Too pretty for a job
Send money (napiš číslo účtu)
I feel like 2007 Britney
Yapper
Sassy, classy and a little bit smart assy
Sorry I’m not Rihanna. I don’t love the way you lie
Good luck sending me mixed signals, I don’t event understand the direct ones
I am not the same person I was 1 movie ago
Enemies to lovers but it's between me and myself
Do you do any sports? I run from reality