Cestujeme podle seriálů? A týká se to jen HBO hitu The White Lotus?
Přestože se seriálové pobyty ve fiktivním řetězci resortů The White Lotus mění pro většinu obyvatel*obyvatelek spíše v noční můru, seriál pravidelně láká davy turistů*turistek na místa, kde se odehrává, a přispívá tak k přílišnému turismu.
Přílišný turismus jinak taky overtourism, je nadměrný cestovní ruch v dané destinaci, kdy vysoký počet turistů negativně ovlivňuje místní obyvatele*obyvatelky, životní prostředí a kvalitu zážitku pro návštěvníky. Často vede k přeplněnosti, růstu cen, znečištění a poškození kulturních či přírodních památek.
HBO točí seriál ve spolupráci s luxusním řetězcem hotelů Four Seasons, ve kterých se zatím všechny tři série natáčely. Pro ně jde samozřejmě o skvělé promo, protože jsou v daných lokalitách jejich drahé pokoje beznadějně vybookované na měsíce dopředu.
„Růst počtu návštěvníků*návštěvnic byl skutečně pozoruhodný. Maui jen během první série zaznamenalo meziroční nárůst návštěv webových stránek o 425 procent a nárůst kontrol dostupnosti o 386 procent. Už nyní vidíme podobně pozitivní reakci na Thajsko, jak roste nadšení kolem třetí série.“
Přesná čísla u předchozích destinací se těžko měří, ale už havajské Maui a italská Taormina zažily obrovský nárůst po premiérách předchozích sérií The White Lotus. Obě pobočky Four Seasons zaznamenaly nárůst v průměru přes 300 procent v návštěvnosti webů a rezervacích pobytů.
Třetí série The White Lotus se původně málem natáčela v Japonsku, ale Thajsko pořádně zabojovalo o to, aby se točila u nich. Stejně jako mnohé země po celém světě má Thajsko velmi lukrativní pobídky pro seriálové a filmové produkce, kterým vrací část peněz utracených v zemi - až 20 procent. (Podobně láká filmaře a filmařky i Česko.)
Navíc v černě-komediálním seriálu vidí potenciál pro turismus, na kterém je ekonomicky závislé. Podle mnohých jsou seriály zasazené v exotických zemích pro běžného diváka geniálním nástrojem destination marketingu.
Zatímco Maui a Taormina byly celkem připravené na náplavu turistů*turistek, malý thajský ostrov Koh Samui na tom tak dobře není. Má pouhých 70 000 obyvatel, nedostatečnou infrastrukturu a overtourism by pro něj mohl být katastrofální, například kvůli nedostatku vody.
Běžný Thajec nebo běžná Thajka spotřebuje denně kolem 150 litrů vody, zatímco host*hostka luxusního resortu průměrně 1500 litrů denně. Problémy způsobené nadměrným turismem mají ostrovy často, třeba řecké Santorini muselo zavést limit počtu návštěvníků a návštěvnic na 8000 denně.
Už po pouhé premiéře prvního dílu třetí série vzrostlo hledání hotelů (booking interest) na Koh Samui na serveru Hotels.com o 40 procent. Vlivem seriálu očekává Thajsko nárůst návštěv až o 20 procent, což by z něj mohlo udělat nejnavštěvovanější asijskou zemi. Tento titul drží momentálně Malajsie s 38 miliony turistů*turistek ročně, zatímco Thajsko jich naposledy přivítalo 35 milionů.
Je tedy více než jasné, že o čtvrtou sérii, kterou HBO potvrdilo, bude velký boj.
Tohle se rozhodně netýká jen The White Lotus. Podobným způsobem vzrostl turismus i v chorvatském Dubrovniku, který sloužil jako natáčecí lokalita pro King's Landing z Game of Thrones. Překvapivě turisty láká i jihokorejský ostrov Jeju, na kterém se odehrávala smrtelná hra ve Squid Game.
Emily in Paris ještě více podpořila turismus v už tak přeplněné Paříži - a to do takové míry, že když tvůrce seriálu Emily v poslední sérii přestěhoval do Říma, pohádali se o tom na sociální sítí X francouzský prezident Emmanuel Macron a římský starosta Roberto Gualtieri.
Funguje však také takzvaný dark tourism, který turisty*turistky láká třeba do Černobylu, což se stalo populární po odvysílání seriálu Chernobyl. Pak je tu i nechvalně proslulý Cecil Hotel v Los Angeles, kde došlo k několika záhadným úmrtím. Netflix o něm vydal true crime dokument a inspiroval pátou sérii seriálu American Horror Story.
zdroje: ABC, Skift, Business Insider,