Supermarket Penny v Německu otestoval nový systém, kdy zákazníci platili více za položky, jako jsou sýry či maso, aby zohlednili jejich „skutečnou cenu“ pro životní prostředí a zdraví lidí.
Vědci v Německu provedli experiment, který zahrnoval zdražení některých potravin. Chtěli upozornit zákazníky na opravdovou cenu surovin – v případě, že by se zohledňovaly všechny náklady, které nejsou běžně vidět. V supermarketu Penny zdražili ceny u devíti surovin. Jednalo se převážně o maso, sýry, párky a jogurty. Ceny vzrostly o 80–150 procent.
Kampaň Penny „Skutečná cena“ má ukázat, kolik by zboží stálo, kdyby byly zohledněny všechny důsledky výroby pro životní prostředí a klima. Od dopadů na přírodu přes emise skleníkových plynů, jako je metan a CO2, až po spotřebu zdrojů, hnojiv a pesticidů. Vědci neopomněli ani sociální dopady, jako je léčení obezity při nadměrném pojídání tučných potravin.
V Německu se ale na kampaň vznesla značná kritika jak od obyvatel, tak od tamních farmářů. V zemi už delší dobu funguje hnutí za férové ceny, které vedou zemědělci. Hnutí prohlásilo experiment za pouhý greenwashing, na kterém nejvíce prodělali farmáři. Akce současně přišla v době vysoké inflace, což donutilo zákazníky obcházet drahé produkty a kupovat si výhodnější varianty. Z Penny tvrdí, že sami na experimentu prodělali, přičemž chtěli podpořit dobrou věc.
Nyní budou výzkumníci zpracovávat získaná data a na začátku roku chystají oficiální zprávu. Projekt má otevřít další debatu o férových cenách.
Zdroje: Business Insider, e15, Reuters