Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Sophia James & její Group 7 social experiment

Na TikToku se poslední dny děje něco zvláštního. Možná jsi taky skončil*a ve „skupině 7“ a teď přemýšlíš, co to vlastně znamená. Singer-songwriter Sophia James totiž spustila experiment, který měl původně být jen „malým testem algoritmu“, ale místo toho otevřel diskuzi o tom, jak moc nás TikTok vlastně zná a jak moc my známe jeho.

Všechno to začalo v pátek 17. října, kdy Sophia James na svůj TikTok nahrála sedm videí po sobě, všechna se stejným songem, ale s jiným obsahem. V popisku jednoho z nich například stálo:

If you are seeing this, you are in Group 4.

Každé video reprezentovalo jinou „skupinu“ označenou čísly 1 až 7. Cílem bylo zjistit, které z nich algoritmus pustí dál - které skončí na for you page a které zůstane někde v digitálním prachu. To sedmé video, označené jako Group 7, se nakonec stalo virálním. A vznikl fenomén.

Co je vlastně Group 7?

Zjednodušeně řečeno jde o sociální experiment, který testuje TikTok algoritmus v přímém přenosu. Sophia v každém z videí mluvila k nové „skupině lidí“ a sledovala, kam se které video dostane. Uživatelstvo se pak začalo v komentářích označovat podle toho, které video vidělo první: „I’m group 3!“„Group 5 supremacy“ nebo samozřejmě „Group 7 forever.“

A právě sedmička se stala symbolem celého trendu - nejvíc sdílená, nejvíc komentovaná, nejvíc diskutovaná.

Proč to tolik rezonuje?

Protože jsme všichni tak trochu posedlí tím, jestli algoritmus pracuje pro nás, nebo proti nám. Sophia to ve videu shrnula jednoduše:

It always has been and always will be me versus the algorithm - and today, I’ve decided that I’m winning.“

Její slova zasáhla nerve point celé generace, která na TikToku tráví hodiny denně a sleduje, jak se jejich „doporučený obsah“ mění podle mikroskopických detailů - hudby, času, nálady, nebo prostě jen momentu, kdy scrolluješ.

Co to vypovídá o TikToku (a o nás)?

TikTok algoritmus je často popisován jako nejpřesnější zrcadlo internetu - dává ti přesně to, co nechceš přiznat, že tě zajímá. Experiment Sophii James ale ukázal, že algoritmus reaguje víc na strukturu než na obsah. Všechna její videa měla podobný formát, ale jen jedno se „chytlo“. A to možná ne kvůli hudbě nebo tématu, ale kvůli čisté náhodě.

Nebo možná ne. Možná Group 7 funguje, protože si z chaosu udělala komunitu - lidi, kteří se najednou cítili, že „někam patří“. I když to „někam“ bylo jen označení ve videu.

V jaké jsi skupině ty?

Zkus si najít, které video se ti objeví první - a zamysli se, proč zrovna to. Je to jen algoritmus, nebo je v tom něco víc? Proč je Group 7 tak cool? Možná proto, že představuje to, co TikTok dělá nejlíp: bere něco náhodného a mění to v kolektivní trend.

Group 7 už možná není jen experiment. Je to připomínka, že i když si myslíme, že máme feed pod kontrolou, realita je jiná. A zároveň důkaz, že největší virály často vznikají z obyčejného nápadu, který prostě „nějak rezonuje“. Tak co - jsi Group 7, nebo tě algoritmus hodil jinam?