Randit se zlobrem*zlobryní, aby ti princ Krasoň nezlomil srdce? Možná nová dating strategie.
Co je shrekking? Relativně nový slangový termín, který se začal objevovat letos v rámci dating lingo. Označuje situaci, kdy úmyslně randíš s „méně atraktivními lidmi“, lépe řečeno s lidmi, které považuješ za méně atraktivní a jsou podle tebe mimo tvojí ligu, akorát směrem dolů. Více se o něm na TikToku začalo mluvit v srpnu 2025.
Proč by to ale někdo dělal? Protože čeká, že se k němu*ní budou lidé chovat lépe, budou vděčnější a loajálnější. Na to pak navazuje druhý termín, to get shrekked, který označuje situaci, kdy tě ve finále „podělá“ nebo ti ublíží i člověk, jehož vnímáš jako méně atraktivního.
Popkulturní příklady shrekkingu podle fanoušků*fanynek? Třeba Selena Gomez a Benny Blanco, nebo fiktivní postavy ze Sex and the City, Charlotte a Harry.
Název fenoménu vychází z filmu a filmové postavy Shrek, animovaného zlobra od DreamWorks, který je přesnou definicí toho, co společenská norma vidí jako ne tak hezkého nápadníka nebo nápadnici, který ale má charakterové kvality, jež ho podle povrchní logiky takzvaně „vykupují“ z méně estetického vzhledu.
Pokud si pokládáš tuhle otázku, tak nejsi sám*sama. Vyjádřilo se k tomu mnoho psychologů*psycholožek a dating expertů*expertek. Pro mnohé lidi to může být obranný mechanismus, jak snížit možnost odmítnutí nebo rozchodu.
Někteří si však shrekking romanticky idealizují a doufají, že se přitažlivost k druhé straně dostaví později. Velkou roli v tom hraje i pocit, že atraktivnější partner*ka má situaci více pod kontrolou - atraktivní lidé totiž v naší společnosti mají tzv. upper hand.
Mluví o tom například Halo Effect, podle kterého si hezké lidi spojujeme i s dalšími pozitivními kvalitami jako inteligence, moralita nebo společenská obratnost. Chodit s někým hezkým je tak trochu společenský jackpot a shrekkingem vlastně méně atraktivním lidem prokazujeme službu...
Shrekking je taky podle mnohých (ironicky) přímým kontrastem k přesaturované povrchní dating scéně, která je plná nefunkčních dating apps a ghostování. Je to sice dost extrémní, ale možná pochopitelná reakce na špatnou dating scene. Zvlášť, když vezmeme v potaz, že Gen Z je ve vztazích poměrně nezkušená. Podle amerických průzkumů v roce 2022 stále neměl*a jeden*a ze čtyř zástupců*kyň Gen Z partnerský sex a jen 56 % této generace mělo romantický vztah ve svých teen letech.
Vybrat si méně přitažlivého partnera nebo partnerku, ale ještě nutně neznamená, že budeme mít dobrý vztah. Vzhled je jedna věc, osobnost je ale úplně něco jiného, a pokud vztah začínáme na základě toho, že partnera nebo partnerku vidíme jako něčím méněcenné, netvoří to úplně stabilní základ zdravého partnerství.
„Spousta lidí dává vzhled níž na žebříčku priorit nebo doufá, že přitažlivost časem přijde, a to samo o sobě není nic špatného. Kde se to ale obrací proti nim, je ve chvíli, kdy si někdo myslí, že jen proto, že randí s někým ,méně atraktivním‘, bude automaticky dostávat lepší zacházení.“
Podle profesorky a autorky podcastu Love Matters Jennie Rosier jde o ochrannou strategii, ke které se lidé uchylují poté, co opakovaně zažili odmítnutí nebo opouštění. Proto si někteří, hlavně ženy, vybírají vztahy, od kterých očekávají více vděčnosti, předvídatelnosti a emoční bezpečnosti.
Rosier také říká, že vzhledem k stavu současného randění, je přirozené, že Gen Z více experimentuje s randěním a zkouší nové strategie. I když na to možná nejdeme úplně z toho správného konce.
Opakem shrekkingu je o pár let starší termín hypergamie, ve kterém se hlavně ženy pouští do vztahů, které je domněle vytáhnout ve společnosti na vyšší pozici.
Zdroje: KnowYourMeme, NewsWeek, Cosmpolitan, Screenshot