Nejvíce výher na Zlatých glóbech, největší a rekordní počet nominací na Oscarech. Přesto tenhle film dost lidí štve. Proč?
Film Emilia Pérez je momentálně zmiňovaný úplně všude. Už na oceněních Golden Globes zabodoval se čtyřmi výhrami a deseti nominacemi, což z něj udělalo 2. nejnominovanější film v historii Golden Globes. A nyní táhne i oscarové nominace, kterých má třináct, což je rekordní počet nominací pro neanglicky mluvený film.
Jen pro srovnání - třináct nominací je druhý nejvyšší počet, který kdy jaké filmy měly, a Emilia Pérez je tak na úrovni filmových klasik jako Gone With the Wind, Forrest Gump a Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.
Je tak dost možná frontrunner na to, aby si odnesl i hlavní cenu za nejlepší film, což mnohé z více důvodů rozčiluje a plno lidí Emiliu přirovnávají k filmu Crash, který vyhrál Oscara v roce 2006 a je považovaný za jeden z největších oscarových omylů.
Kritizovaný byl za svoje zjednodušování rasismu, manipulativní tón a jednoduchost. Ve stejném roce porazil nynější klasiku Brokeback Mountain.
Přestože dělá Emilia Pérez určitě hodně pro reprezentaci transgender lidí, není to dle mnohých reakcí zrovna dobrá reprezentace. Ale tak či tak je to ztvárnění role, které se zapsalo do historie, protože Karla Sofia Gascón se stala první nominovanou transgender herečkou na Oscara.
Mnozí už mají problém se základní dějovou myšlenkou filmu, ve které hlavní postava Emilia nafejkuje svoji smrt, aby utekla od života vůdce drogového kartelu. Podstoupí operaci pro změnu pohlaví a začne žít život jako žena, která bojuje za práva lidí v Mexiku, kteří pohřešují své blízké.
Mnozí trangsender aktivisté a aktivistky včetně organizce GLAAD film odsoudili za špatnou transgender reprezentaci. Dle některých reakcí využívá transgender identitu jako nástroj pro vykoupení svého gangsterského protagnisty. A dle rozhovorů ještě do děje i tak zasáhla v nějaké míře herečka Karla Sofia Gascón, protože v původní verzi scénáře, měla hlavní postava transgender operaci podstoupit jen ze strategických důvodů, ve finální verzi filmu opravdu trpí genderovou dysforií.
Lidi na internetu pobouřila hlavně jedna písnička z muzikálu La Vaginoplastia, která často trenduje na TikToku v reakci na to, že Emilia Pérez porazila Wicked na Golden Globes v kategorii nejlepší film/muzikál. Nutno podotknout, že takto nepůsobí všechny písničky a tahle lékařská písnička o transgender operaci je spíše komediálního rázu, ale rozhořčené reakce se dají chápat...
Na Golden Globes film také vyhrál nejlepší píseň za El Mal v podání Zoe Saldañy.
Vedlejší roli ve filmu, za který byla na Golden Globes nominovaná, má ve filmu i Selena Gomez. Gomez měla ale roli nejen kvůli dramatičnosti film jako velkou výzvu, přestože od mala mluvila s rodinou španělsky, ztratila svou plynulost ve španělštině a pro film se ji musela znovu učit.
„Gomez je kritizována za to, že čelí typickým problémům dědičných mluvčích, zatímco je posuzována podle standardů rodilých mluvčích — což je situace bez možnosti výhry, se kterou se dokáže ztotožnit stále větší počet Američanů.“
Hispánská komunita v USA, ale i samotní Mexičané její španělštinu po vydání filmu značně kritizovali. A mexický herec Eugenio Derbez o Selenině španělském přízvuku řekl, že je „neomluvitelný“. Po velké vlně kritiky na něj toto tvrzení stáhnul.
Mnozí se jí ale zastávali a Gomez v reakci řekla, že to určitě není její poslední španělsky mluvený projekt. V poslední době se španělština více propisuje i do její hduby.
Přestože se film odehrává z drtivé většiny v Mexiku a je o Mexiku, tak se kupodivu natáčel v okolí Paříže, primárně na vybudovaných setech. To by možná nebylo samo o sobě tak velký problém, že z různých důvodů hrají ve filmech města jiná místa, je běžné.
Ale ze strany Mexičanů a Mexičanek byl film kritizován spíše za fakt, že nevyužívá mexický talent a není kulturně autentický. Film natočil francouzský režisér Jacques Audiard, který v rozhovorech sám řekl, že kvůli filmu si o Mexiku nic nestudoval a zemi nikdy nenavštívil. Film obsahuje i faktické chyby jako třeba špatně napsané slovo vězení (cárcel místo penitenciaria) a podobně.
Mnozí kritici a kritičky mexického původu také Emiliu Pérez odsuzovali za fakt, že obsahuje plno ubližujících stereotypů a že občas působí jako parodie na Mexiko. Mimo tento fakt však ve filmu nehraje skoro nikdo, kdo by byl Mexičan*ka.
Castingová režisérka filmu řekla, že prý nenašli někoho vhodného z Mexika pro hlavní role. Gascón v hlavní roli je Španělka, Zoe Saldaña je Američanka s portorikánským a dominikánským původem a Gomez Američanka mexického a italského původu.
Jediná Mexičanka ve filmu je herečka Adriana Paz ve vedlejší roli, která o něm řekla:
„Slyšela jsem, že někteří říkají, že je to urážlivé vůči Mexiku. Opravdu bych chtěla vědět proč, protože jsem to tak nevnímala. Ptala jsem se lidí, kterým důvěřuji, nejen jako umělcům*umělkyním, ale i jako osobnostem, a oni to také tak nevnímají, takže se to snažím pochopit.“
No a aby toho nebylo málo, tak v minulém týdnu těsně před oscarovými nominacemi na film prasklo, že používal umělou inteligenci. To je mezi filmaři a filmařkami stále citlivé téma.
Emilia Pérez používala AI pro zlepšení pěveckého výkonu Karly Sofiy Gascón, protože neměla takový hlasový rozsah a její hlas byl namíchán s výkonem francouzské popstar Camille. Podobně se řešil další oscarový nominant The Brutalist, ve kterém se v post-produkci skrze AI vylepšovala maďarština herce Adriena Brodyho a herečky Felicity Jones, aby zněla realističtěji.
zdroje: Vox, The Tennessean, Today, The Fulcrum, The Guardian