Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Rozhovor: Úspěšná Anežka Chudlíková o začátcích značky NSFA, dobývání beauty retail světa i radách pro mladé podnikatele

Ve 23 letech založila vlastní kosmetickou značku, nyní dobývá svět retailu a její produkty najdeš i v Douglasu a Fann. Anežka Chudlíková alias Not So Funny Any, otevřeně o svých úspěších, pádech, plánech do budoucna i radách, jak začít jako mladý podnikatel, když ještě netušíš, co to obnáší.

Věděla jsi vždy, že chceš podnikat? Vytvořit něco vlastního? Nebo ta vize přišla až po YouTube a nárůstu Instagramu?

Cílevědomá jsem byla už od mala a po škole jsem šla hned na volnou nohu, ale nápad založit vlastní značku přišel až po nárůstu na YouTube a dalších sítích. Chtěla jsem sobě i ostatním ukázat, že dokážu víc než být „jen“ influencer, protože v té době se to nebralo moc jako povolání a lidi na to koukali skrz prsty. Navíc jsem nechtěla být závislá jen na sítích, protože nikdy nevíme, kdy a jaká sociální síť může v budoucnu skončit, a tím by padla i má práce. 

Proč sis zvolila právě beauty průmysl? 

Když jsem zvažovala, jakou firmu bych měla založit, tak jsem moc dlouho nepřemýšlela. Od puberty jsem měla k beauty velmi blízko – dělala jsem brigádně nehty, líčila kamarády a na prodejnách MAC jsem okoukávala všechny novinky. Navíc jsem svůj YouTube začala přesně kvůli tomu, abych sdílela svoje tipy a triky s lidmi na internetu. 

Tvá značka a veškeré produkty jsou veganské a netestované na zvířatech. Jak náročný je samotný proces k získání těchto certifikací? A proč to pro tebe bylo důležité? 

Když jsem začínala, tak bylo mnohem náročnějších vyrobit veganské produkty kvůli složkám, které ještě nebyly tak dostupné a nebo ještě zkrátka ani neexistovaly. Musím říct, že dnes je výroba veganských produktů mnohem jednodušší. Aby produkty nebyly testované na zvířatech, pro mě bylo MUST HAVE, protože zvířata miluju od mala a vždy jsem se snažila bojovat za jejich práva! Už v 11 letech jsem byla vegetariánka (v tý době jsem byla pro všechny mimozemšťan), a tak bylo jasný, že celá moje značka bude cruelty-free. 

Jak dlouho jsi pracovala na prvním produktu a kolik úsilí stal tvůj první launch? 

Prvními produkty byly tekuté rozjasňovače, na kterých jsem dělala rok, a musím zpětně říct, že to byl asi nejtěžší produkt na výrobu z pozice úplného nováčka, který nevěděl vůbec, jak to v téhle branži chodí. A teď už je pro mě výroba produktu denním chlebem a vím, co mě čeká, ale čas stále zůstává. Vyrobit jeden produkt opravdu stále trvá mezi 8 až 15 měsíci. Za mě zatím asi nejtěžším produktem byla řasenka, na které jsem pracovala přes dva a půl roku.

Jaké charakterové vlastnosti by podle tebe měl mít CEO/ mladý člověk, co chce podnikat? 

Téměř všichni lidi, co jsem potkala v byznysu mají v něčem podobné charakterové rysy, které se podle mě člověk úplně nenaučí, ale musí se s nimi narodit, a to jsou – průbojnost, cílevědomost, pracovitost a chtíč něco dokázat, jít si za svými sny a nebát se pádů, které samozřejmě v podnikání přicházejí, ale když je člověk překoná, tak se posouvá dál a je zase moudřejší.

Pamatuješ si nejtěžší moment, kdy jsi měla pocit, že to už je nad tvé síly nebo že sis toho naložila až moc? 

Takové momenty jsem párkrát zažila. Za těch 6 let, co pracuju na značce, byly chvíle, kdy toho bylo buď moc nebo zase málo. V byznysu, ale vlastně i v životě je to pořád nahoru a dolu a člověk se nesmí vzdát, vždy musí najít sílu odrazit se ze dna. Ne úplně „fun fact“ je, že první low moment byl, když jsem poprvé spouštěla značku s e-shopem a na stránce bylo asi 20 000 lidí, kterým nešlo nic koupit, protože byla chyba v košíku. Tak to byl trošku fuck up už na začátku.

A naopak: Vzpomeneš si na moment, kdy sis řekla „yes i made it“, kdy se opravdu značce něco zadařilo třeba i v samotných začátcích? 

Poprvé jsem se tak cítila určitě, když jsem oznámila launch mojí značky na internetu a mělo to extrémní ohlasy, protože v tu dobu na československé scéně vlastně influencerská beauty značka pořádně nebyla, tak to udělalo docela poprask. Moje další „yes, I made it“ bylo určitě, když moje značka vstoupila do retailu jako Fann a Douglas.

Byznys jsi nestudovala, co si myslíš nyní, když už víš, co to obnáší? Doporučila bys někomu, aby šel studovat, pracoval v korporátech či aby prostě rovnou šel a založil si značku? Kde za tebe může mladý člověk čerpat nejvíce vědomostí?  

Jak říkáš, žádnou byznys školu jsem nestudovala, ba naopak jsem vystudovala uměleckou školu v oboru fotografie. Za sebe bych určitě doporučila mladým lidem, aby začali brigádničit a pracovat v oboru, co je baví, co NEJDŘÍV! Já i AMCO jsme už od 17 let začali fotit akce a svatby, což se pak rozjelo tak, že jsme hned po škole měli práci na volné noze a věděli jsme, že určitě nemáme čas jít na vysokou školu a naopak chceme jít naproti našim snům. Za mě je prostě praxe nejlepší učitel a narovinu si myslím, že žádná škola by mě nenaučila a ani nepřipravila na nic, čím jsem si musela projít při zakládání mojí firmy. Ale je to čistě moje osobní cesta a věřím, Že kdybych podnikala třeba v něčem jiném, tak naopak k tomu VŠ pomůže. Celkově je podle mě nejdůležitější, aby každý člověk sám za sebe naslouchal své intuici a následoval ji, protože to je ta nejlepší správnější cesta.

Budeš svou značku časem rozšiřovat o jiné produkty a sekce: podobně jako vidíme u jiných beauty brandů viz Kylie Cosmetics, které mají další „pod“ značky s jiným sortimentem? 

Do budoucna se chci stále držet v beauty a pod-značky zatím neplánuji. Jediné, co bych chtěla, je mít sekci s doplňky, protože jako influencer jsem vlastně nikdy pořádně neměla svůj vlastní merch, tak to ještě svým fans tak trochu dlužím, ale samozřejmě to chci udělat ve více propracovaném pojetí.

Kde vidíš sebe a svou značku za 5 let?

Za 5 let bych si představovala, že je moje značka k dostání už i v zahraničí, což je můj cíl už od spuštění

Co by jsi poradila mladým podnikatelům, co jsou v začátcích nebo třeba mají nápad, ale zatím neví přesně, jak na provedení? Něco, co bys ty sama ráda věděla, než jsi začala? 

Určitě bych jim doporučila, ať se poradí s rodiči nebo se staršími lidmi, co mají zkušenosti v podnikání, protože k firmě vždycky patří i byrokracie nebo-li papírování, kterému se zkrátka nevyhnou a ani mě to nebaví. Taky se spoustu informací mohu dozvědět z internetu a dobrý strýček Google vždycky pomůže. Já sama jsem takhle založila firmu, denodenně jsem hledala informace.

Máš nějaké osobní modly či inspirace, co tě ženou kupředu jako podnikatelku? 

V rámci byznysu mi není ani tak inspirací člověk, jako spíš město – New York, který mě inspiruje už 10 let.

Anežce moc děkujeme za skvělý rozhovor. Její profil i kosmetickou značku najdeš v odkazech níže.