Recenze: Vědma – ambiciózní první český fantasy seriál

Voyo (potažmo TV Nova) se odvážných projektů poslední dobou nebojí, a tak dnes můžeš vidět první český fantasy seriál Vědma. Jak vypadá pokus o žánr, který u nás moc tradice nemá?

Natočit v Česku a na Slovensku fantasy seriál samo sebou tvůrcům zajistí titulky v médiích. Kromě prokletého a nedokončeného filmu Poslední z Aporveru tu moc příspěvků do tohoto žánru nebylo a backing největší české televize a jejich nové streamingové platformy znamená aspoň jednu věc, kterou tenhle žánr potřebuje – budget.

A budget na Vědmě vidět je, ale asi bohužel ne tam, kde bys to čekal/a, což jsou primárně vizuální efekty. Zatím jsem viděl pouze první dostupný díl a v tom je málo nadpřirozených elementů. Když tam jsou, tak si člověk nemůže pomoct od pocitu, že se dívá na nedělní českotelevizní pohádku. Je strašná škoda, že jakmile se objeví na obrazovce magie, začíná seriál působit zbytečně cheap a nedotaženě. A nepřidávají tomu ani kostýmy nadpřirozených bytostí.

zdroj: Voyo

Vědma má přitom jinak potenciál na zajímavou stylizaci, kdy působí jako takové lehce artové evropské fantasy. Nikdo od ní nečeká efekty hollywoodského blockbusteru, ale chce to alespoň něco, co nepůsobí směšně. Tohle totiž podkopává nohy jinak zajímavému projektu a hádám, že v dalších dílech bude magie více. Pokud nebude vypadat zásadně jinak, je to prostě průser.

zdroj: Voyo

Po herecké stránce má seriál rozhodně co nabídnout seznamem talentovaných známých herců, jako je Dagmar Havlová, Jaroslav Dušek, Vica Kerekes nebo mladý Josef Trojan. I herecký debut raperky Annet X je minimálně chvályhodný. Na tomto poli je asi jedinou výtkou nepochopitelné tvůrčí rozhodnutí předabovat slovenské herečky Gabrielu Marcinkovou a Antónii Liškovou. Zvlášť vzhledem k tomu, že Kerekes tvůrci nechali mluvit slovensky.

zdroj: Voyo

Celkově je Vědma odvážný pokus natočit v Česku něco jiného, který ale dělá chybu v základních žánrových aspektech a dějově nemá v první hodině diváka čím extrémně nadchnout. Ale držím mu palce do dalších dílů, kterým šanci ještě určitě dám.