Třetí série antologie o Edu Geinovi je v něčem nejvíce explicitní, ale trochu se ztrácí v tom, čí příběh vypráví.
Ryan Murphy je kontroverzní autor, o tom se nedá polemizovat. A mnoho jeho seriálové tvorby včetně prvních dvou sérií antologie Monster budilo konverzace. V první sérii se zaměřil na Jeffreyho Dahmera, který vraždil mladé gay muže, a v druhé na bratry Menendezovi, kteří zabili svoje rodiče, poté, co trpěli sexuální násilí ze strany svého otce.
Obě série byly pod palbou kritiků za to, kolik tvůrčí svobody si braly a jak moc se odchylovaly od reality. Například v sérii o Dahmerovi byla epizoda, ve které měl Dahmer romantický vztah s jednou ze svých obětí. A série o Menendezových obsahovala incestní dějovou linku mezi bratry. Nic z toho nebylo založeno na pravdě, takže u tohohle true crime ber slovo true s velkou rezervou.
Ve 3. sérii Monster se Murphy soustředí na psychopatického vraha a kanibala, Eda Geina, který inspiroval mnohé slavné hororové záporáky. Ale asi je nutné říct, že v téhle sérii kvůli tomu taky Murphy nejvíc ujíždí od reality a působí to spíš jako jeho American Horror Story než Monster.
Celkově to není o Edu Geinovi jako takovém, ale spíš o mytologii kolem něj. Asi se ani není čemu divit, protože na rozdíl od Menendezových, kteří stále žijí, nebo Dahmerovi, který o svých zločinech vehementně mluvil, Gein většinu svých zločinů nikdy nepřiznal. Navíc byl mentálně zaostalý a trpěl schizofrenií.
To se do seriálu značně propisuje. Charlie Hunnam v hlavní rolu Geina často trpí představami věcí, které se ve skutečnosti kolem něj nedějí, a mluví se svou mrtvou matkou, kterou vyhrabal z hrobu. A kvůli tomu se celý tenhle seriál ještě víc noří do psychosexuální temnoty a zvrácenosti, ve kterých se občas až zbytečně moc topí.
Celá třetí série je trochu zbytečně nesoustředěná a all over the place. Kromě Geinova vlastního příběhu, který se odehrává hlavně v 40. letech, se tu ještě vypráví příběh Alfreda Hitchcocka, který se jím fascinoval. A nakonec podle něj natočil svůj nejslavnější horor Psycho. Podobně to bylo s Texas Chainsaw Massacre, což seriál taky obsahuje.
Kromě toho ale seriál má ještě celou nacistickou linku, která údajně měla inspirovat Geina k ohavnostem, které spáchal. S herečkou Vicky Krieps se tak jako s Buchenwaldskou čarodějnicí přemisťujeme do dob druhé světové, což děj ještě více ředí.
Celkově nemám pocit, že můžu na tenhle seriál být naštvaný, kouká se na něj dobře, je chytře vystavěný, má skvělou dobovou výpravu a Charlie Hunnam a Laurie Metcalf jsou epesní herecké duo. Ale když to srovnám s nastavenou laťkou předchozích řad, tak tady už to místy působí jen jako úchylná fascinace zlem bez přidané umělecké hodnoty. Nicméně bohužel, nebo bohudík, stále zábavná a bingeable.
Btw, čeká nás i další série, která nás vezme až na přelom 19. a 20. století za vražedkyní Lizzie Borden.