Recenze: Beau Is Afraid je fakt divný film

Do kin míří třetí celovečerák mladého režiséra Ariho Astera, který stojí za hororovými hity Hereditary nebo Midsommar. Zaslouží si i jeho novinka Beau Is Afraid s Joaquinem Phoenixem tvojí pozornost?

Po úspěších Hereditary a Midsommar asi není překvapivé, že režisér Ari Aster dostal od společnosti A24 spíše volnou ruku a mohl si u nich zrealizovat jeden ze svých prvních scénářů, který původně vznikl jako krátkometrážní film. Ve spojení s hereckým esem Joaquinem Phoenixem tak vznikl Beau Is Afraid, film o muži, který se vydává na strastiplnou cestu, kterou mnozí přirovnali k židovskému Pánu prstenů, za svou matkou. Očekávání byla u mě vysoká, ale už teď musím říct, že 3 hodiny u tohoto filmu jsou naprosto zbytečné a přepálené, s tím, že jedno z dějství je naprostou nepodstatnou výplní a Aster mě poprvé ve své kariéře zvládl nudit.

Na druhou stranu však filmu musím uznat, že jeho vizuální stránka je naprosto skvělá. Režisér se dokázal vypořádat s různorodými prostředími a záběry jsou pečlivě zakomponované. Hraje si s různými settingy od ghetta přes luxusní domy až po smyšlenou animovanou zem. Vše působí tak trošku mimo náš svět a hlavně podivnost filmu je jeho nejzajímavějším atributem. Člověk nikdy neví, co čekat, a ani neví, co je reálné.

zdroj: a24 films

Jednoznačným tahákem tohoto filmu je výkon Joaquina Phoenixe v hlavní roli. Jeho herecké schopnosti jsou nepochybně geniální a bez nadsázky mohu říci, že právě on mě u filmu udržel. Jeho Beau je vyšinutý, zranitelný, vtipný, sympatický a nesympatický zároveň a dobře funguje i propojení s jeho flashbackovými mladšími já. Kromě Phoenixe stojí za zmínku i broadwayská legenda Patti LuPone v roli jeho enigmatické matky, která se jako děsivá mommy dearest vznáší nad nepříjemnou atmosférou celého filmu.

zdroj: a24 films

Nicméně i přes skvělou vizuální stránku a skvělé herecké výkony mě film zklamal na poli metafory, kterou se snaží vyprávět. Celý film je postavený na jejím finálním odhalení, nicméně metafora je dost zmatená a nepřesvědčivá. Film se snaží přinést hlubší poselství, ale bohužel to ve finále nepůsobí moc funkčně.

zdroj: a24 films

Celkově vzato, film Beau Is Afraid je ambiciózní projekt s výraznými vizuálními prvky a geniálním hereckým výkonem Joaquina Phoenixe. Nicméně zbytečně dlouhá délka filmu, absence hororu (pouze nepříjemná atmosféra) a nefunkční metafora mnohé diváky, kteří čekají druhé Hereditary, zklamou. I přes tyto nedostatky si myslím, že jako fanoušek/fanynka Phoenixe nebo milovník/milovnice uměleckého filmu bys do kina na tuto novinku zajít měl/a.

HODNOCENÍ: 6/10