Recenze: Back to Black - Amy Winehouse deserves (a) better (movie)

Přemýšlel*a jsi, že skočíš do kina na nový biopic o Amy Winehouse? Možná to přehodnoť, není k ní nejuctivější.

Pochybnosti o životopisném snímku Amy Winehouse vznikly od fanoušků už dříve, a to když paparazzi získali první fotky z natáčení. Na těch byla herečka Marisa Abel v roli vyfocena na ulici jako kompletní mess a mnohým to dopředu dalo obrázek o tom, že film Back to Black půjde spíše po jejích přešlapech než po tom, jak talentovaná zpěvačka to byla.

Naději tomu nedávala ani účast „groomer granny“ režisérky Sam Taylor-Johnson, která natočila první Fifty Shades a na svém účtě má tak cca jeden dobrý film. Proč jí studio svěřilo biografii Amy Winehouse? Těžko říct. Už v traileru slyšíme, že Amy chce, aby byla pamatována pro svůj hlas, ale díky režii Sam bude zapamatovaná spíše pro to, že chlastala a fetovala.

Marisa Abel a Jack O'Connell ve filmu Back to Black (2024) - zdroj: StudioCanal

A to je vlastně smutné, protože na první polovinu filmu se kouká hezky. Sveřepá Amy se v ní na cestě za slávou už v 18 letech rovnou vymezuje velkým producentům se slovy: I ain't no Spice Girl. Ač byla pro mnohé prazvláštní volba neznámé herečky Marisy Abel do role, za mě je to jedno z nejlepších kreativních rozhodnutí filmu. Abel do Winehouse kompletně mizí, a narozdíl od Ramiho Maleka v Bohemian Rhapsody tu nepotřebuje lipsync, aby se pěvecky celkem věrně přiblížila své předloze. Další velmi funkční částí filmu je její toxický vztah s Blakem (Jack O'Connell), což je také definující součást zpěvaččiny identity.

Je jasné, že film o Amy se nemohl vyhýbat tematice závislosti na drogách a alkoholu, ale nadmíru se jí věnuje cca 40% filmu, zbytečně se tu také natáčí znovu události, které zaznamenali v tu dobu paparazzi. (V něčem připomíná podobně neuctivou 3. řadu Ivety o Ivetě Bartošové na Voyu.) A nedá se v tom necítit troška misogynie, pokud Back to Black srovnáme s filmy jako Bohemian Rhapsody, Elvis nebo Rocketman, kdy jak Freddie Mercury, tak Elvis Presley a Elton John měli stejné problémy jako Amy, ale jejich filmy se tomu věnují jen tak okrajově, jakoby mimochodem. Zkrátka, pokud toto měla být pocta skvělé zpěvačce, tak se to rozhodně minulo účinkem.