Online svět nám denně přináší nové trendy, které mají krátkou životnost a malou výpovědní hodnotu. Proč to tak je?
Poslední dobou ani nestačím vnímat, co je vlastně momentálně in, protože trendy se nám střídají tak rychle, že není možné všechny sledovat. Některé z nich navíc vzniknou během jediného dne a jsou pryč do měsíce, navíc se často jedná o pochybné mikro trendy jako třeba Blueberry milk nails, což je jenom celebritou rebrandovaná barva laku na nehty, kterou všichni moc dobře známe jako světle modrou. Jen za toto léto jsme viděli Blueberry milk nails, tomato girl makeup, strawberry makeup, latte makeup a řadu dalších.
Mikro trendy jsou jednoduše trendy, které trvají pár týdnů či měsíců a vzkvétají především na platformách, jako je TikTok. Zní to jako harmless fun, ale úplně nevinné tyhle movements nejsou. Kromě jiného totiž podporují neustálé nakupovaní a konzumování produktů, které jsou z většiny levně a rychle vyrobené a za pár týdnů skončí vyhozené na skládkách nebo zahrabané ve skříních jen proto, aby je nahradila the next best thing. Tohle chování ubližuje nejen našim peněženkám, ale hlavně životnímu prostředí.
Trpí tím ale i náš osobní styl, jelikož je diktovaný krátkými trendy, které nemají žádnou substanci ani životnost. Je to jen cyklus konzumování jednoho a rychlé přeskočení na další. Vždy bude něco víc in a něco míň in, online prostředí ale vytváří neustálý proud produktů a cores, ve kterém zaniká naše kreativní já a úsudek o tom, co se nám opravdu líbí a co jen zrovna letí.
Vzniká taky virtuální propast mezi tím, co je trendy na TikToku a co v reálu. Normální člověk nemá šanci udržet krok s bleskovým tempem sociálních sítí, a tak už jen z praktických důvodů není v reálném světě trendy to samé, co je trendy na TikToku, i když sociální sítě občas vytváří představu, že reálný život vypadá přesně tak, jak to ony podávají.
Občas se stane, že se něco uchytí více a pronikne to na chvíli i do reálného života (třeba tenisky adidas samba), ale rozhodně jsem na nikom neviděla mermaid core irl a pokud ano, tak by to byly výjimky.
Každý by chtěl být jiný než ti ostatní, možná proto existuje nespočet cores a girl tohle a girl tamto. Mikro trendy a sociální sítě to ale vyhání do extrému a ve výsledku akorát ztrácíme naši jedinečnost a vlastní styl. TikTok has us in chokehold a my se zoufale snažíme najít sami sebe, to, čím se odlišujeme, a zároveň chceme i patřit do určité komunity. Je to ale boj, který nevyhrajeme pomocí participace na mikro trendech.
Není to ale jenom náš vlastní individuality complex, který v tomhle hraje roli. Další faktor je marketing. Algoritmus umožňuje, aby jedno video viděly miliony lidí – hauly, OOTDs, inspo a podobná videa, která mohou být sponzorována od značek, módních domů či výrobců, také pomáhají vytvářet tyto mikro trendy. Pro značky je výhodné, že daný trend trvá pár týdnů, jelikož se vždy najde někdo, kdo bude chtít jít s dobou a produkty si koupí, a čím rychleji se trendy střídají, tím více věcí můžou korporace prodat.
Ať chceme nebo ne, každý z nás je součástí konzumního života a naše společnost je takto nastavená, takže se tomu nikdy úplně nevyhneme. Můžeme se ale zamyslet nad svým vlastním spotřebním chováním a říct si, zda opravdu danou věc potřebujeme, nebo jestli se jenom jedná o mini trend, který bude za chvíli pryč. Péče o planetu a nás samotné totiž z části leží i na našich zádech.