Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Proč má teď každý podcast?!

Účastník i účastnice random reality show, tiktoker*ka nebo OG YouTube hvězdy. Snad každý má v dnešní době podcast, a to i když není kdo ví jaký úspěch zaručen. Tak proč to všichni dělají?

Disclaimer: Ano, i autor článku je guilty a má na FOMU podcast o reality shows.

PODCAST JE POŘÁD POPULÁRNÍ MÉDIUM

Od covidové pandemie slyšíme pořád dokola, že se s podcasty roztrhl pytel, což však lidem ani trochu nebrání zakládat si nové a nové a jejich oblíbenost neklesá.

Ba naopak, podcasty populární byly, jsou a pravděpodobně i budou, o čemž svědčí i data. Podle průzkumu Českého rozhlasu a agentury Median v Česku poslouchá podcasty alespoň jednou za měsíc asi 4,8 milionu Čechů a Češek. Globálně to dle Statista může být přes 500 milionů posluchačů*posluchaček. Pro spoustu z nás se podcast stal doprovodem po cestě do školy/práce nebo parťákem při domácích pracích nebo sportu.

PROČ SI SNAD ÚPLNĚ KAŽDÝ S 10K FOLLOWERS DĚLÁ PODCAST?

Ať už jde o více či méně úspěšné influencery či influencerky, soutěžící z Love Islandu a Survivoru nebo zkrátka jen trochu známou celebritku - pro všechny je založení podcastu, co se týče produkce, poměrně jednoduchý krok. Na začátku člověk nepotřebuje studio ani bůh-ví-jakou techniku nebo software a stačí mít účet na platformách jako Spotify nebo Apple Podcasts.

Oproti produkci YouTube videí, jakou jsou vlogy nebo graficky propracovaná videa, je tohle mnohem jednodušší a vhodné i pro méně zkušené tvůrce a tvůrkyně. A právě proto tento formát tvoří tolik lidí.

Pro mnohé tváře je to taky rozšíření brandu. Sociální sítě jako Instagram nebo TikTok jsou stavěné pro rychle konzumovaný obsah, podcast na druhou stranu udrží posluchače a posluchačky několik desítek minut až hodinu. Content creator tak získává unikátní šanci si se svými followers budovat hlubší vztah a předat jim více obsahu než v půlminutovém videu.

Spousta lidí v podcastech odhaluje kus svého života a tenhle deep dive do něčí osobnosti může být pro mnohé nástroj k takzvanému image shiftu. Například kontroverzní účastník či účastnice reality show tím může konečně získat vlastní hlas a kontrolu nad svou image ve veřejném prostoru. Influencer*ka už není jen osoba s hezkým feedem, co ti prodává slevové kódíky, ale někdo s názorem, kdo může komentovat. A to je pro mnohé atraktivní.

NENÍ TO JEN O FANS, JE TO SAMOZŘEJMĚ I O PENĚZÍCH

Ale nebuďme naivní, tvůj oblíbený influ člověk to pravděpodobně dělá i kvůli penězům. Jde o docela snadno monetizovatelný formát.

Jde prodat značce jako sponzorovi, jelikož se v něm přesněji cílí reklama na loajální komunitu poslouchajících. A pokud se podcasterovi daří, snadno dá pokračování za paywall na platformy jako HeroHero nebo Patreon.

A vydělává i video verze podcastu na Youtube. Pokud jde navíc o podcast, do kterého se zvou hosté, jejich jméno zvyšuje dosah a přitahuje další sledující.

INTIMNÍ POVÍDÁNÍ DO OUŠKA

Podcast je asi nejintimnější formát, jakým se k tobě influencer*ka může dostat. Doslova ti mluví do ucha třeba hodinu týdně, což se nedá srovnávat s 15sekundovým TikTokem.

Buduje se skrz to také pocit komunity a pro influencera to generuje plno „snadněji“ získaného obsahu, kdy podcast může nastříhat na klipy, kterými plní své socials. Je to doslova content hub plný virálních momentů.

REPETITIVNÍ FORMÁTY BEZ KVALITY

Ale pokud se na to podíváš skepticky, tak tenhle přetlak podcastů většinou trpí na kvalitu. Drtivá většina těch na českém trhu jsou dva kamarádi*kamarádky, co si spolu povídají, a jejich podcast nemá hlubší koncept než talk na dané téma.

Zároveň se většinou recyklují témata i hosté. Příkladem jsou podcasty zaměřené na reality shows, jejichž účastníci*účastnice v jednom týdnu, kdy vypadnou, objedou xy podcastů a řeknou tam několikrát to samé.

Mnoho creators si není schopno udržet v rámci tohoto pokusu o rebranding nebo posun tvorby relevanci, protože nejsou konzistentní. Pro to vznikl i konkrétní termín podfade, rychlá smrt většiny launchnutých podcastů cca po 10 epizodách.

Podcast se zkrátka tak stal pro influencerské i showbyznysové tváře levným způsobem, jak získat vlastní hlas a vydělávat na loajálních fanoušcích, ale zároveň i novým statusovým symbolem ve stylu „mám podcast, tedy jsem“.

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.