Opravdu už luxus není co býval? Logo na tašce nebo cenovka nemusí znamenat exkluzivitu. Značky, které kdysi definovaly nedosažitelnost a řemeslo, dnes čelí masové výrobě, problémům s kvalitou a kritice, která by před pár lety byla nepředstavitelná.
Pamatuješ si film Ďábel nosí Pradu? Jak se nám zdál svět módy jako samostatná invitation only planeta s vlastním jazykem a pravidly? Není tajemstvím, že svět luxusního zboží trpí. Už dávno není tak nedotknutelný, jako se jevil na obrazovkách našich televizí či na obálkách magazínů.
Možná znáš příběh o Jane Birkin a jejím košíku, který se snažila na palubě letadla společnosti Air France uložit do přihrádky, a který se následně vysypal před Jeanem‑Louisem Dumasem, tehdejším šéfem Hermès. Malá konverzace a stížnost, že Hermès nevyrábí dostatečně velkou tašku, a legendární taška byla na světě. Nebyla to jen kabelka – byl to status ležérní elegance. Kvalitní výrobek s větší poptávkou než nabídkou. Pomalý luxus.
Dnes už i známá Hermès hra čelí kontroverzím a žalobě. Její odraz v očích veřejnosti se změnil z ukazatele vkusu na okázalou přehlídku bohatství. Zákazníkům se nelíbí, jakým způsobem je Hermès „tlačí“ k nákupu luxusního zboží, o které často ani nestojí, jen aby si zajistili schůzku, která je klíčem k nákupu této tašky. K tomu vznikající sekundární market, který tyto tašky přeprodává za nemalé částky.
Luxusní domy byly vždy ukazatelem tradice, kvality a nedosažitelnosti, ale v poslední době kvůli masové výrobě ztrácejí svou auru. Příkladem je i virální video známého modela a influencera Wisdoma Kaye, který byl časopisem Vogue označen za nejlépe oblečeného muže TikToku. V jeho luxusním haulu značky Miu Miu za 18 000 dolarů (v přepočtu cca 375 665 korun) se mu začala rozpadat nejen nová vesta, ale i svetr.
Bohužel ani výměna od značky problém nevyřešila, což ukazuje nerovnováhu mezi kvantitou produktů na skladě a tradičním standardem opravitelnosti. Zatímco Hermès se snaží držet své omezené výroby, mnoho jiných módních domů se chytá trendů a tvoří produkty pomalu jak na běžícím páse.
Stává se z luxusních domů jen luxusní fast fashion řetězec? A vyhrála opravdu masová výroba nad řemeslem?
Wisdom Kaye ale není jediným influencerem, který otevřeně kritizuje trh slavných módních značek. Další osobností je Madeleine White Fedyk, která se proslavila svými DIY outfity a dokonce pobouřila internet, když na přehlídku značky Prada dorazila v overalu z nové kolekce, který ve stylu Julie Fox rozstříhala. Zatímco se internet rozdělil na dva tábory, Raf Simons a Miuccia Prada její rozhodnutí podpořili – možná i proto, že před tím požádala oba designéry o svolení.
Madeleine White Fedyk se připojila ke kritice trhu s luxusním zbožím. Ve svém videu vysvětluje, proč na jejím profilu neuvidíte masové hauly s luxusními produkty – důvodem má být kvalita. Tvrdí, že kabelka Lady Dior, kterou měla na své svatbě jen pár hodin, se poškodila, stejně jako padající kamélie z kabelky Chanel, kterou měla několikrát odnést do butiku k opravě. Můžeme tomu říkat deinfluencing – ale je špatná kvalita opravdu tím důvodem, proč luxusní značky ztrácí svou auru?
Nadměrná výroba produktů, mnohým evokuje spíše kýč než styl, není pro luxusní trh udržitelná a stejně jako nekvalitní produkty podléhá kritice. Říká se, že za peníze si styl nekoupíš – a k tomu se přiklání i velká část internetu v reakci na další luxusní haul od americké beauty tvůrkyněMikayli Nogueira.
Žijeme v době logománie, nebo tichého luxusu? A proč začínáme dávat přednost méně okázalým značkám?
Tyto značky jsou stále symbolem a ukázkou statusu, stále jsou pro nás relevantní, ale jako společnost začínáme více přehodnocovat, zda je pro nás zboží s tak vysokou cenou přednější než upadající kvalita. Pomalu obracíme svou pozornost ke kvalitním kouskům a zdravému trendu wardrobingu, nebo k vintage designérským kouskům.
Stavíme si šatníky, hledáme kousky, které nám vydrží a nesou příběh. Jsou to značky, které vyplňují prostor mezi luxusními domy a masovou fast fashion výrobou. Některé nám jsou už teď moc dobře známé: Totême, Coach, Cult Gaia, Acne Studios, Isabel Marant, COS nebo Ganni.
Svět módy se mění a my s ním. To ovšem neznamená, že by luxusní módní domy skončily. Přichází období transformace. A díky velkým změnám kreativních ředitelů a prvním novým kolekcím od Jonathana Andersona nebo Matthieu Blazyho se možná už brzy dočkáme jejich návratu.