Aniž bychom si to uvědomovali, se svými vietnamskými spoluobčany se navzájem vídáme téměř každý den. Kolik toho o nich ale (ne)víme? Jaké vedou životy a jaké vedli životy předtím, než se do Česka přestěhovali? Připravovaný celovečerní film Letní škola 2001 česko-vietnamského režiséra Dužana Duonga se na podobné otázky snaží odpovídat a pokouší se bořit stereotypní a zraňující narativy o banánových dětech a jejich rodičích.
Zamýšlel/a ses někdy nad tím, jak často přijdeš do styku se členy místní vietnamské komunity? Komunity, která je součástí naší společnosti už 65 let a která tvoří třetí nejpočetnější menšinu žijící v České republice? Jak často chodíš do večerky, která tě nikdy nezklame, a ty si i na státní svátek koupíš rohlíky? Nebo k šikovným Vietnamkám na nehty? Nebo do asijského bistra na rohu ulice, kde mají to nejlepší pho vůbec?
Aniž bychom si to uvědomovali, se svými vietnamskými spoluobčany se navzájem vídáme téměř každý den. Kolik toho o nich ale (ne)víme? Kým jsou, když přijdou večer domů? Jaké vedou životy? Jaké vedli životy předtím, než se do Česka přestěhovali? Jaké problémy a těžkosti mají a jak se s nimi vypořádávají?
Právě na takové otázky, které bychom si měli my všichni klást, se snaží upozornit a mnohdy také odpovídat nově připravovaný film Letní škola 2001 od česko-vietnamského režiséra Dužana Duonga. Snímek aspiruje na to, stát se prvním celovečerním českým Viet-filmem, natočeným očima Vietnamce – tedy perspektivou, která je v českém prostředí plném stereotypů o banánových dětech a jejich rodičích tolik potřebná.
Příběh vyprávěný očima tří generací se odehrává na přelomu století v česko-německém pohraničí, kde tou dobou zažívaly tržnice svůj největší rozmach. Do Česka se za svými rodiči přestěhuje jejich sedmnáctiletý syn, který najednou řeší otázku integrity, diverzity, vlastní osobnosti, sebepřijetí, existence domova i rodinných vztahů. Kromě vyloučení z vietnamské komunity je ale tématem filmu také například LGBTQ+ tematika, a to právě ve vietnamské komunitě.
Film se snaží oslovit především původem české publikum, klást mu otázky a dát mu vhled do vietnamské komunity, jejího příběhu a jejích strastí. Zároveň ale apeluje i na samotné Vietnamce, nastavuje jim zrcadlo a usiluje o to, aby se v komunitě začala otevírat důležitá témata, která jsou stále zapovězená. Režisér a scénárista Dužan Duong, který se narodil v roce 1991 v Hanoji, ale od čtyř let vyrůstal v českém prostředí, se tak i skrze svou vlastní zkušenost pokouší bořit v české společnosti zraňující stereotypy, které nás od sebe stále dělí a kvůli kterým nežije vietnamská komunita s námi, ale pouze mezi námi.
Film Letní škola 2001 byl finančně podpořen Státním fondem kinematografie a slovenským AVF a v současné době vzniká v produkci AZN kru., nutprodukcia a Nutprodukce, která vytvářela snímky jako Pustina nebo Hořící keř. Připravovaný debut Dužana Duonga by měl pak jít do kin v roce 2024 nebo 2025.