Berlínský fashion week si rok od roku získává stále větší mezinárodní pozornost. Je nejmladší a je jiný než ostatní - sází na mladé tvůrce a tvůrkyně, inkluzivitu, inovaci i udržitelnost. Do představovaných kolekcí se propisuje aktuální politická situace i společenské události - a letos tomu nebylo jinak. Podívej se na některé z nejzajímavějších přehlídek!
Známá designérská tvář berlínského fashion weeku představila kolekci pro podzim a zimu 2025/26 již první den akce. Kolekce s názvem 90 Seconds to Midnight je inspirována temnými linkami příběhů dětské knihy Struwwelpeter německého spisovatele Heinricha Hoffmanna a je metaforou takzvaných Doomsday Clock - hodin posledního soudu, které symbolizují čas zbývající lidstvu do sebedestrukce, a které byly minulý týden posunuty na 90 sekund do půlnoci.
Kolekce, stejně jako hodiny posledního soudu i postavy v Hoffmanových pohádkách, vybízí ke vzdoru a odhodlání k záchraně světa před zhroucením. V jednotlivých modelech spojuje Reinke eleganci a estetiku s punkovými prvky konce 80. let.
Značka založená v Berlíně fashion aktivistkou Melisou Mincou představila o víkendu kolekci (R)EVOLUTION IRRESISTIBLE inspirovanou knihou Pleasure Activism americké aktivistky a spisovatelky Adrienne Maree Brown. Minca věří, že právě móda je skvělým způsobem, jak upoutat pozornost na důležitá témata – tím je primárně souvislost mezi přijetím potěšení a radosti a sociální spravedlností.
Základním stavebním kamenem značky je udržitelnost. Návrhářka používala především upcycled a vintage materiály i v této kolekci.
Německá designérka Svea Beckedorf debutovala na fashion weeku s kolekcí MØLYBDØMANCY, která je inspirovaná starověkou praktikou, při které se lilo olovo a následně se vylité tvary různě interpretovaly. Hlavními motivy kolekce jsou proto spiritualita, věštění a rituály v moderní době.
Kousky oblečení jsou genderově neutrální a inkluzivní. Modely jsou oversized a hrají si s vrstvením, čímž se stávají vhodnými pro všechny typy postav. Také tento brand si zakládá na udržitelnosti a modely jsou vyrobené například ze zbytkových materiálů jiných módních domů či značek.
Podzimní a zimní kolekce pro ženy nezaujala ani tak pro svůj motiv jako pro svůj způsob výroby. Značka německé návrhářky se navrací ke kořenům a prozkoumává různé metody výroby šatů. Modely této kolekce byly vytvořeny bez jakéhokoliv šití, oděvy byly spojovány pouze kusy latexu jako signature látkou samotné značky.
Bavorská značka založená bratry Schweizerovými si na berlínském fashion weeku střihla své poprvé v kostele svaté Alžběty, který designéři přetvořili v jedno velké staveniště. Oba bratři mají díky otci vztah k řemeslné práci a stavebnictví, což se odráží i ve funkčnosti jednotlivých kousků kolekce, které nepopiratelně těží inspiraci v pracovních oděvech.
Přehlídka popsala celý proces stavebních prací od plánování, bourání, míchání betonu i kontroly stavby.
Přehlídka Mutter berlínské značky Richert Beil použila obraz přetížených a unavených matek jako metaforu pro stejně přetíženou a unavenou společnost. Jednotlivé modely vypráví příběhy členů společnosti, kteří čelí každý den nejrůznějším očekáváním, neustálým tlakům a zrychlujícímu se tempu moderního života. V kontrastu s volnou bavlnou a hedvábím použili návrháři latex, kůži i těžší vlnu.
Zdroj: Berlin Fashion Week