Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

RECAP: Přehlídky na fashion weeku v Berlíně odkazovaly na zkázu lidstva i věštění a rituály v moderní době

Berlínský fashion week si rok od roku získává stále větší mezinárodní pozornost. Je nejmladší a je jiný než ostatní - sází na mladé tvůrce a tvůrkyně, inkluzivitu, inovaci i udržitelnost. Do představovaných kolekcí se propisuje aktuální politická situace i společenské události - a letos tomu nebylo jinak. Podívej se na některé z nejzajímavějších přehlídek!

Danny Reinke

Známá designérská tvář berlínského fashion weeku představila kolekci pro podzim a zimu 2025/26 již první den akce. Kolekce s názvem 90 Seconds to Midnight je inspirována temnými linkami příběhů dětské knihy Struwwelpeter německého spisovatele Heinricha Hoffmanna a je metaforou takzvaných Doomsday Clock - hodin posledního soudu, které symbolizují čas zbývající lidstvu do sebedestrukce, a které byly minulý týden posunuty na 90 sekund do půlnoci.

Kolekce, stejně jako hodiny posledního soudu i postavy v Hoffmanových pohádkách, vybízí ke vzdoru a odhodlání k záchraně světa před zhroucením. V jednotlivých modelech spojuje Reinke eleganci a estetiku s punkovými prvky konce 80. let.

Melisa Minca

Značka založená v Berlíně fashion aktivistkou Melisou Mincou představila o víkendu kolekci (R)EVOLUTION IRRESISTIBLE inspirovanou knihou Pleasure Activism americké aktivistky a spisovatelky Adrienne Maree Brown. Minca věří, že právě móda je skvělým způsobem, jak upoutat pozornost na důležitá témata – tím je primárně souvislost mezi přijetím potěšení a radosti a sociální spravedlností.

Základním stavebním kamenem značky je udržitelnost. Návrhářka používala především upcycled a vintage materiály i v této kolekci.

SVEASØN

Německá designérka Svea Beckedorf debutovala na fashion weeku s kolekcí MØLYBDØMANCY, která je inspirovaná starověkou praktikou, při které se lilo olovo a následně se vylité tvary různě interpretovaly. Hlavními motivy kolekce jsou proto spiritualita, věštění a rituály v moderní době.

Zdroj: Sebastian Reuter/Getty Images

Kousky oblečení jsou genderově neutrální a inkluzivní. Modely jsou oversized a hrají si s vrstvením, čímž se stávají vhodnými pro všechny typy postav. Také tento brand si zakládá na udržitelnosti a modely jsou vyrobené například ze zbytkových materiálů jiných módních domů či značek.

Kasia Kucharska

Podzimní a zimní kolekce pro ženy nezaujala ani tak pro svůj motiv jako pro svůj způsob výroby. Značka německé návrhářky se navrací ke kořenům a prozkoumává různé metody výroby šatů. Modely této kolekce byly vytvořeny bez jakéhokoliv šití, oděvy byly spojovány pouze kusy latexu jako signature látkou samotné značky.

Zdroj: Matthias Nareyek/Getty Images

OBS

Bavorská značka založená bratry Schweizerovými si na berlínském fashion weeku střihla své poprvé v kostele svaté Alžběty, který designéři přetvořili v jedno velké staveniště. Oba bratři mají díky otci vztah k řemeslné práci a stavebnictví, což se odráží i ve funkčnosti jednotlivých kousků kolekce, které nepopiratelně těží inspiraci v pracovních oděvech.

Zdroj: Sebastian Reuter/Getty Images

Přehlídka popsala celý proces stavebních prací od plánování, bourání, míchání betonu i kontroly stavby.

Richert Beil

Přehlídka Mutter berlínské značky Richert Beil použila obraz přetížených a unavených matek jako metaforu pro stejně přetíženou a unavenou společnost. Jednotlivé modely vypráví příběhy členů společnosti, kteří čelí každý den nejrůznějším očekáváním, neustálým tlakům a zrychlujícímu se tempu moderního života. V kontrastu s volnou bavlnou a hedvábím použili návrháři latex, kůži i těžší vlnu.