Olejový čistič, gelový čistič, toner, sérum, retinol, druhé sérum, korejská kosmetika, high-end kosmetika, krémy za tisíce... Většina z nás má pocit, že tohle všechno si musíme nanášet na pleť, abychom ji měli perfektní. Co když tomu tak ale není?
Tohle je věta, kterou jsi určitě nejednou slyšel*a na sociálních sítích. Influencer*ka snažící se ti vší svojí internetovou mocí vnutit ten nejnovější krém, který má o 3 % více kyseliny hyaluronové než jeho předchozí verze, a ještě ti k tomu vyhladí vrásky, vyzmizíkuje póry a rovnou ti najde i toho pravého*pravou. Yeah right... Ale to je konzumerismus, aka „tendence nadměrně nakupovat a hromadit předměty a požitky za účelem zvyšování osobního štěstí.“ V girl terms tomu říkáme retail therapy, která je určitě doprovázená i trochou girl math.
Je ale ten produkt opravdu takový must-have? To je otázka, kterou si poslední dobou pokládám velmi často. Sama jsem totiž nejen strůjcem, ale i obětí tohoto nekonečného koloběhu. Jakožto make-upový influencer (jde mi z toho označení husina na zádech, ale dobře) dostávám velmi často produkty na vyzkoušení, ale i na spolupráce. Beauty miluju a samozřejmě nadšení a lásku k produktům s tebou ráda sdílím, a věřím, že to tak má spousta tvůrců a tvůrkyň.
Když se ale objevím na druhé straně, jakožto spotřebitel a sledující těchto videí, tak to na mě často působí tlak, že si tu danou „vytuněnou věc“ musím okamžitě koupit, protože se bez ní přece neobejdu. Čím víc se mi ale doma hromadí produkty, tím víc si uvědomuji, že si vystačím s málem. Že když objevím TEN JEDEN PRODUKT, tak si to samé v bledě modrém kupovat nemusím. Na co mít doma čtyři krémy, deset tvářenek a otevřených pět řasenek?
Tenhle přehnaný chtíč po všech beauty kravinkách vrcholí trendem morning shed. Estetická videa, kde se slečny svlékají z různých masek, lepíků, stahovačů a drdolů na overnight curls, určitě znáš. Ale podle mě každý se špetkou selského rozumu přece musí vědět, že to je prostě jenom na video. Není to o tom, že bychom se budili o 100 % krásnější s perfektní pletí a vlasy, ale o tom, že nás baví na takový obsah koukat.
Okay, ale teď mi řekni...říkáš si tohle i u těch obyčejných videí? U videí, kde ti doporučujou produkt, který už možná doma (sice od jiné značky, v trochu jiném složení) máš? Proč se necháme tak jednoduše ovlivnit ani ne minutovým videem na internetu, a dělá to vůbec nám a naší pleti dobře?
Let me take you down the memory lane... moje beauty éra začala tak v 17/18 letech, kdy mi naši konečně dovolili si nějakou kosmetiku pořídit. JUPÍ! Mám od přírody krásnou čistou pleť, pupínky pro mě byly neznámý pojem. Takže mi toho stačilo málo. V covidu jsem ale podstoupila operaci štítné žlázy a ve stejnou chvíli jsem vysadila antikoncepci. And what happened? Moje hormony se dočista zbláznily. Moje pleť se ze dne na den stala minovým polem příšerných boláků.
A co beauty girlie jako já udělala jako první? Utíkala se poradit s jejíma oblíbenýma beauty gurus a nakoupila všechny produkty, který doporučili. Krémy, séra, chemické peelingy, olejové čističe a surprise surprise... kožní bariéra left the chat. Všechno se vždycky jen na chvilku zklidnilo, ale jakákoliv změna rutiny znamenala zhoršení pleti.
V jednu chvíli jsem si řekla: „Já jsem tu pleť měla stejně nejlepší, když jsem používala 1 produkt.“ A v tom mě to trklo. Já se prostě nechala influencnout a pocit, že ten virální produkt mám taky doma, mě dočista ovládnul. Btw, pleť se od tý doby, co jsem zjednodušila rutinu úplně vyléčila.
Kůže je náš největší orgán a přijde mi, že se k němu vůbec nechováme s láskou. Patláme na ni doslova všechno, co nám přijde pod ruku. Krémy, séra, peelingy a to všechno, protože máme pocit, že musíme. To je přece ta rutina. Takhle to ale dělá moje fav influencerka a má krásnou pleť. Okay, ale opravdu potřebuješ mít pět různých sér na obličej? Opravdu musíš mít otevřený tři různý krémy, který budeš patlat pátý přes devátý? Tvoje kožní bariéra nebude happy.
Neříkám, že bys teď měl*a vyhodit všechny svoje produkty a přejít na caveman skincare rutinu, ale změň svůj mindset. Koukni se na produkty, co máš doma a řekni si, jestli dělají to, co chceš, aby dělaly. Krém krémuje? Tvářenka tvářenkuje? Super, tak je dopotřebuj a pak klidně zkus jinou nebo naopak si ji kup znova, protože tak super ti sedla.
Pokud ti ale nějaký produkt službu nedělá, tak se klidně nech influencnout. Jen tomu starému produktu najdi jiný purpose nebo jiný domov. Nesedl ti krém? Třeba bude vyhovovat mamce. Nebo ho používej jako masku na ruce před spaním. Nesedl ti šampón? Používej ho jako šampón na make-up štětce.
Změň to, jak k produktům přistupuješ. Nezahoď je pokaždý, co najdeš něco lepšího. A pokud už nad koupí nového produktu přemýšlíš, zeptej se proč? Usnadní mi práci? Pomůže mi se specifickým problémem? Kupuju ho, protože ho opravdu chci, nebo protože mám pocit, že musím?