Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Otevři si dveře do světa investigativní žurnalistiky s programem Achillova Data

Chceš se naučit odhalovat kauzy, pracovat s daty a rozšířit svou síť kontaktů o ta největší esa z oboru? Program Achillova Data od Bakala Foundation ti dá přesně to, a ještě víc.

Co jsou Achillova Data?

Achillova Data jsou unikátní pětiměsíční vzdělávací program pořádaný nadací Bakala Foundation ve spolupráci s předním světovým investigativním novinářstvem.

Zaměřuje se na investigativní a datovou žurnalistiku - od vyhledávání a ověřování informací, přes práci s daty a infografikami, až po prezentaci vlastních projektů. Účastníci a účastnice během programu absolvují workshopy, praktické úkoly i týmovou práci na reálných kauzách pod vedením zkušených mentorů a mentorek.

„Každý mladý člověk si v tomto kurzu najde všechno, co je pro něj v dnešní informační době podstatné. Dokáže mu rozšířit obzory, nasměrovat ho a získat skills, které by za tak krátkou dobu bylo jinde obtížné získat. I když je kurz zaměřený na investigativce, všem poskytne skill set, který se dá využít v mnoha dalších oblastech,“
uvádí v rozhovoru pro heyfomo.cz programová manažerka Paulína Horenská Turisová.

Pro koho jsou Achillova Data určená?

Do programu se mohou hlásit uchazeči a uchazečky z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska a Ukrajiny ve věku 18-26 let s plynulou znalostí angličtiny. Přihlásit se mohou jak mladí profesionálové z novinářských redakcí, tak studentstvo, které dokončilo alespoň dva semestry vysokoškolského nebo vyššího odborného vzdělání a mají vážný zájem o novinářskou práci.

Kontakty, dovednosti, sebevědomí

Během pěti měsíců účastníci a účastnice projdou intenzivním tréninkem, ve kterém se naučí ověřovat informace, vyhledávat a ověřovat zdroje, pracovat s daty, tvořit infografiky, ale i prezentovat vlastní projekt.

„Jedním z hlavních pilířů jsou kontakty - ať už na spolužáky z kurzu, nebo na mentory a lektory z velkých médií. To je v žurnalistice klíčové a bez takového napojení je těžké se do oboru dostat,“
dodala programová ředitelka Paulína.

Podle ní kurz pomáhá mladým lidem vyrůst nejen profesně, ale i osobnostně. „Dostanou možnost tréninku, jak prodat svůj nápad editorovi, jak se prezentovat. A hlavně jsou to otevřené dveře do velké světové žurnalistiky v momentě, kdy je to pro nadšence do žurnalistiky nejklíčovější.“

Příběh z praxe: od nápadu k ocenění

O tom, že Achillova Data mají smysl, svědčí i zkušenost bývalé účastnice Jany Václavíkové. Do programu se přihlásila během magisterského studia žurnalistiky na FSV, protože jí ve škole chyběla praxe.

„Účast mi dala praktické znalosti a jejich ověření v praxi, tedy něco, co mi škola nabídnout nedokázala. A to vše navíc ve velmi prestižním a náročném odvětví žurnalistiky. Dodnes si pamatuju některé historky přednášejících o jejich zkušenostech s investigativní žurnalistikou, které zněly spíš jako z filmu, protože v nich nechybělo vyhrožování, sledování nebo i násilí ze strany těch, které novináři prověřovali. Naštěstí se většina příběhů stala v 90. letech. Díky vedení našeho mentora Tomáše Němečka jsem se naučila, jak k tématům konstruktivně přistupovat.“
Bývalá účastnice Achillových Dat, novinářka iRozhlasu Jana Václavíková

Její čtyřčlenný tým s názvem Twin Peaks nakonec získal hlavní cenu za projekt Zločin mezi plátny, který odhaloval nekalé praktiky při pořádání umělecké výstavy na Pražském hradě.

Kromě praktických zkušeností si Jana z programu odnesla i silné profesní vazby. „Lidsky mě to dalo dohromady s mým týmem. Tři z nás zůstaly v oboru - Daniela Přádová se věnuje hlavně zdravotnictví v Seznam Zprávách a Darja Stomatová reportuje za Českou televizi z Ukrajiny. S nikým jiným než s nimi bych nechtěla objevovat taje investigativní žurnalistiky,“ uvedla v našem v rozhovoru.

Zdroj: Bakala Foundation

Výzva pro ty, kteří chtějí víc

Program Achillova Data není jen tak pro každého - vyžaduje čas, nasazení a ochotu pracovat na sobě i po skončení společných workshopů.

„Jít do toho by měli jen ti, kteří vědí, že budou mít dostatek času se kurzu věnovat. Když se do toho ale někdo pustí, čeká ho výzva se smysluplným výsledkem, který pak dokáže využít i v případě, že se nebude věnovat investigativní žurnalistice,“ říká Jana.

A co na programu nejvíc baví samotnou programovou manažerku Paulínu?

„Vidět, jak studenti přijdou s určitými očekáváními a odcházejí jako novináři. Přijde student a odchází novinář, to je pro nás ta největší odměna.“
Programová manažerka Bakala Foundation Paulína Horenská Turisová pro heyfomo.cz.

Pokud máš chuť zlepšit své novinářské dovednosti, získat kontakty a zažít práci na skutečných kauzách, přihlas se do 9. ročníku Achillových Dat do 30. září 2025. Všechny informace a formulář najdeš tady.