Make-up, manžel a miminko - nový sen generace Z? Přesně tuhle vizi prodávají mladé konzervativní youtuberky, které jsou na vzestupu. Zastánci misogynie cílí nejen na mladé muže, ale i ženy.
O manosféře, neboli misogynních online komunitách, už nějakou dobu víme. Jedná se o skupinu webů, blogů a tvůrců, kteří mají velký odpor k feminismu, propagují toxickou maskulinitu a svou nenávist k ženám schovávají za tradice a konzervativní hodnoty.
Jenže na scénu přichází nové hnutí - womanosféra! Co se za ní skrývá?
Nová vlna konzervativních médií a obsahu v nich nazývaná „womanosféra“ získává na popularitě tím, že mezi mladými ženami propaguje tradiční genderové role a pravicové antifeministické ideologie. Jde o to, aby patriarchální systém a život pod nadvládou mužů vypadal roztomile, srozumitelně a hlavně dobrovolně.
Jednou z nejvýraznějších postav womanosféry je Brett Cooper, dvaatřicetiletá moderátorka pořadu The Comments Section na konzervativní platformě Daily Wire.
Cooper představuje novou tvář pravicového internetu – mladou, pohlednou a výřečnou influencerku, která kombinuje memes a TikTok s antifeministickými postoji. Ve svých videích reaguje na virální obsah a komentuje společenská témata s cílem demaskovat „woke“ levici, feminismus či LGBTQ+ aktivismus.
Jaké myšlenky Cooper podporuje?
Její styl je svižný a sarkastický, tudíž lehce přístupný generaci Z, čímž účinně oslovuje publikum, které by tradiční konzervativní média běžně minula. Někteří ji dokonce vnímají jako „konzervativní girlboss“, jiní naopak jako součást nebezpečného trendu, který jen balí patriarchát do hezkého obalu.
Cooper se nedávno připojila ke zbytku světa a posmívala se krátkému letu do vesmíru Katy Perry, Gayle King a Lauren Sánchez.
„Tyto ženy byly zcela závislé na mužích, kteří tuto kosmickou loď postavili. Upřímně řečeno, my všichni jsme, protože muži vybudovali civilizaci. Postavili domy, ve kterých žijeme, postavili studio, ve kterém nahrávám... vesmírné lodě, ve kterých létají všechny ty bohaté celebrity,“
Rozdíl mezi Cooper a feministkami je podle ní v tom, „že jsem se rozhodla to uznat, oslavovat a být za to vděčná“.
Podle údajů, které analyzoval výzkumník Kyle Tharp, měla v prvním čtvrtletí roku 2025 druhý nejrychleji rostoucí politický kanál na YouTube s více než 900 000 novými odběrateli či odběratelkami. Její publikum na Spotify tvoří asi 60 % žen, sdělil deníku The Guardian mluvčí společnosti Semafor.
Cooper ale není jediná, která na tomto tématu rýžuje a daří se jí. Patří sem lifestylové magazíny jako Evie a The Conservateur nebo pořady jako Club Candace od Candace Owens a Culture Apothecary Alex Clark, která propaguje heslo Make America Healthy Again aneb zdravý životní styl spojený s konzervativními hodnotami.
Přidává se i křesťanská influencerka Allie Beth Stuckey s podcastem Relatable nebo bývalá plavkyně Riley Gaines, která dnes vystupuje proti transgender sportovcům ve svém pořadu Gaines for Girls. Když se podíváme dál, narazíme na instagramové tradwives, co sdílí domácí tipy a vizuál tradiční hospodyně. Dále máme femcels influencerky jako It Girls of Red Scare, které mají být ženskou odpovědí na Andrewa Tatea a jeho ideologii „alfa samce“.
Jejich styl i estetika se liší, ale jedno mají společné: chtějí zpět svět, kde jsou ženy hlavně krásné, pečující a poslušné, zatímco muži jsou ti silní a rozhodující. Stejně jako jejich mužští protějšky z manosféry věří, že dnešní svět ovládá „woke“ ideologie, která ničí tradiční hodnoty, a že právě oni (a ony) jsou tou umlčovanou menšinou. Obviňují média a popkulturu z feministické propagandy a staví se do role rebelů, kteří tomu všemu čelí.
I když se často tváří jako svobodomyslné, „jiné“ než mainstream, ve výsledku kopírují pravicovou agendu: jsou proti interrupcím, proti LGBTQ+ právům, proti genderové rovnosti. Ve výsledku ohrožují nejen svobodu žen a menšin, ale i právo na volbu. Protože womanosféra působí na TikToku, IG nebo YouTube, zasahuje velmi mladé publikum - často dívky v citlivé fázi hledání vlastní identity, které tak mohou být lehce zmanipulovány do submisivní role.