Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Od manosféry k womanosféře aneb jak konzervativní youtuberky cílí na mladé ženy

Make-up, manžel a miminko - nový sen generace Z? Přesně tuhle vizi prodávají mladé konzervativní youtuberky, které jsou na vzestupu. Zastánci misogynie cílí nejen na mladé muže, ale i ženy.

O manosféře, neboli misogynních online komunitách, už nějakou dobu víme. Jedná se o skupinu webů, blogů a tvůrců, kteří mají velký odpor k feminismu, propagují toxickou maskulinitu a svou nenávist k ženám schovávají za tradice a konzervativní hodnoty.

Více si o manosféře přečti tady:

Red Pill Theory: Co znamená a proč naštvaní muži zaplavují internetová fóra toxickou maskulinitou?

@anickadusicka__

Jenže na scénu přichází nové hnutí - womanosféra! Co se za ní skrývá?

Ženy, co nenávídí ženy

Nová vlna konzervativních médií a obsahu v nich nazývaná „womanosféra“ získává na popularitě tím, že mezi mladými ženami propaguje tradiční genderové role a pravicové antifeministické ideologie. Jde o to, aby patriarchální systém a život pod nadvládou mužů vypadal roztomile, srozumitelně a hlavně dobrovolně.

Jednou z nejvýraznějších postav womanosféry je Brett Cooper, dvaatřicetiletá moderátorka pořadu The Comments Section na konzervativní platformě Daily Wire.

Cooper představuje novou tvář pravicového internetu – mladou, pohlednou a výřečnou influencerku, která kombinuje memes a TikTok s antifeministickými postoji. Ve svých videích reaguje na virální obsah a komentuje společenská témata s cílem demaskovat „woke“ levici, feminismus či LGBTQ+ aktivismus.

Brett Cooper získala na svém kanálu na YouTube více než 1,5 milionu odběratelů. Foto: Brett Cooper

Jaké myšlenky Cooper podporuje?

  • Často zesměšňuje ženy, které se distancují od mateřství nebo odmítají tradiční vztahy s videi pojmenovanými jako „Why Modern Women Can’t Find Love“ či „Feminism Lied to Us“.
  • Tvrdí, že feministické hnutí ženám víc škodí, než pomáhá.
  • Podporuje tradiční dynamiku muž–živitel a žena–pečovatelka.
  • Odsuzuje tzv. hookup culture a propaguje manželství a rodinu jako ideální životní cíl.

Její styl je svižný a sarkastický, tudíž lehce přístupný generaci Z, čímž účinně oslovuje publikum, které by tradiční konzervativní média běžně minula. Někteří ji dokonce vnímají jako „konzervativní girlboss“, jiní naopak jako součást nebezpečného trendu, který jen balí patriarchát do hezkého obalu.

Brett Cooper získala na svém kanálu na YouTube více než 1,5 milionu odběratelů. Foto: Brett Cooper

BLUE ORGIN FLIGHT

Cooper se nedávno připojila ke zbytku světa a posmívala se krátkému letu do vesmíru Katy Perry, Gayle King a Lauren Sánchez.

„Tyto ženy byly zcela závislé na mužích, kteří tuto kosmickou loď postavili. Upřímně řečeno, my všichni jsme, protože muži vybudovali civilizaci. Postavili domy, ve kterých žijeme, postavili studio, ve kterém nahrávám... vesmírné lodě, ve kterých létají všechny ty bohaté celebrity,“
prohlásila s úšklebkem.

Rozdíl mezi Cooper a feministkami je podle ní v tom, „že jsem se rozhodla to uznat, oslavovat a být za to vděčná“.

Podle údajů, které analyzoval výzkumník Kyle Tharp, měla v prvním čtvrtletí roku 2025 druhý nejrychleji rostoucí politický kanál na YouTube s více než 900 000 novými odběrateli či odběratelkami. Její publikum na Spotify tvoří asi 60 % žen, sdělil deníku The Guardian mluvčí společnosti Semafor.

KDO DALŠÍ?

Cooper ale není jediná, která na tomto tématu rýžuje a daří se jí. Patří sem lifestylové magazíny jako Evie a The Conservateur nebo pořady jako Club Candace od Candace OwensCulture Apothecary Alex Clark, která propaguje heslo Make America Healthy Again aneb zdravý životní styl spojený s konzervativními hodnotami.

Fráze „make him a sandwich“ odkazuje na knihu Candace Owens "Make Him A Sandwich: Proč skutečné ženy nepotřebují falešný feminismus". Je to fráze používaná ke kritice určitého typu ženského chování.

Přidává se i křesťanská influencerka Allie Beth Stuckey s podcastem Relatable nebo bývalá plavkyně Riley Gaines, která dnes vystupuje proti transgender sportovcům ve svém pořadu Gaines for Girls. Když se podíváme dál, narazíme na instagramové tradwives, co sdílí domácí tipy a vizuál tradiční hospodyně. Dále máme femcels influencerky jako It Girls of Red Scare, které mají být ženskou odpovědí na Andrewa Tatea a jeho ideologii „alfa samce“.

Jejich styl i estetika se liší, ale jedno mají společné: chtějí zpět svět, kde jsou ženy hlavně krásné, pečující a poslušné, zatímco muži jsou ti silní a rozhodující. Stejně jako jejich mužští protějšky z manosféry věří, že dnešní svět ovládá „woke“ ideologie, která ničí tradiční hodnoty, a že právě oni (a ony) jsou tou umlčovanou menšinou. Obviňují média a popkulturu z feministické propagandy a staví se do role rebelů, kteří tomu všemu čelí.

I když se často tváří jako svobodomyslné, „jiné“ než mainstream, ve výsledku kopírují pravicovou agendu: jsou proti interrupcím, proti LGBTQ+ právům, proti genderové rovnosti. Ve výsledku ohrožují nejen svobodu žen a menšin, ale i právo na volbu. Protože womanosféra působí na TikToku, IG nebo YouTube, zasahuje velmi mladé publikum - často dívky v citlivé fázi hledání vlastní identity, které tak mohou být lehce zmanipulovány do submisivní role.