V posledních letech se termín „nepo baby“ stal virálním tématem napříč médii. Věděl*a jsi ale, že děti, které se dostaly ke slávě a úspěchu díky slavným nebo bohatým rodičům nenajdeme jen ve světě filmu a hudby, ale i v tak elitním a extrémně drahém sportu, jako je Formule 1?
Vstup do světa F1 není jen o talentu, je taky o penězích, známostech a přístupu k těm správným lidem a technologiím už od dětství. A právě to je důvod, proč se na gridu často objevují příjmení, která už motorsportem dávno zněla. A není náhoda, že jména třeba jako Verstappen, Piquet nebo Schumacher slyšíme ve Formuli 1 už dekády. Ne protože by se opakovala náhodou, ale protože jejich původní nositelé zanechali tak silnou stopu, že jejich děti dnes kráčí v jejich šlépějích a někdy je dokonce i překonávají.
Ne všichni to tak mají. Někteří piloti sice vyrůstali v motorsportových rodinách nebo v luxusu, kde bylo financování kariéry samozřejmostí, ale jiní si cestu na grid museli vydřít sami. Bez slavného příjmení, bez miliardářského táty nebo mámy, jen s talentem, dřinou a možná s pár kontakty. Z letošního gridu mezi ně patří třeba Esteban Ocon, Fernando Alonso, Liam Lawson nebo Lewis Hamilton.
Některé nepo babies pocházejí z přímé formulové linie, jiné zase z extrémně bohatých rodin, které sice nemají závodní historii, ale zato mají dost kontaktů a peněz na to, aby pro své děti otevřely dveře do světa motorsportu. My se teď podíváme na letošní grid Formule 1 a konkrétně na ty, kteří vyrůstali obklopeni vůní benzínu:
První z nich není nikdo jiný než Max, který je nejen jeden z nejlepších jezdců současnosti, ale taky naprosto ukázkové nepo baby. Narodil se do rodiny, kde motorsport nebyl jen hobby, ale životní styl. Jeho otec Jos Verstappen závodil ve Formuli 1, byl týmovým kolegou Michaela Schumachera a blízkým přítelem celé jeho rodiny. Máma Sophie Kumpen byla jednou z nejúspěšnějších motokárových závodnic své doby, jela čtyři světové šampionáty, v roce 1995 vyhrála Andrea Margutti Trophy a stala se třetí ženou v historii, která to dokázala.
Max začal závodit ve čtyřech letech a Jos ho od mala trénoval tvrdě a systematicky. Vyrůstal mezi motokárami, v 17 letech debutoval ve F1 a už o pár let později se stal nejmladším šampionem Red Bullu. Bezpochyby má Max obrovský talent, ale zároveň měl všechno: rodinné jméno, kontakty, know-how i perfektní přípravu, no a když máš za rodiče bývalého pilota F1 a jednu z nejúspěšnějších žen v historii motokár, je jasné, že tvůj životní směr se nebude motat kolem fotbalu...
Dalším potomkem úspěšného sportovce je Carlos Sainz Jr., pokračovatel španělské motorsportové dynastie. Jeho otec Carlos Sainz Sr. je žijící rally legenda, dvojnásobný mistr světa WRC a vícenásobný vítěz Rallye Dakar. Z motosportu nikdy neodešel, a i dnes v šedesáti letech stále závodí na špičkové úrovni, mimo to se i často ukazuje na F1 gridu jako podpora svého syna.
Carlos Jr. měl díky svému otci už od mala přístup k nejlepším trenérům, simulátorům a lidem, kteří přesně věděli, co je potřeba k tomu, aby se stal profesionálním závodníkem. Díky jménu a kontaktům měl přímější cestu do Red Bull junior programu a následně do F1, ale zároveň je i příkladem toho, že nepo baby neznamená automatické vítězství. Jeho kariéra nebyla bez překážek, musel si vydobýt respekt tvrdou prací a důslednými výkony.
Jack je dalším pilotem s motosportem v krvi, jen měl doma gumy od motorek. Jeho otec, Mick Doohan, je pětinásobný mistr světa MotoGP, který ovládl šampionát v letech 1994 až 1998 naprosto dominantním způsobem.
V motocyklovém světě je Mick absolutní legendou a to znamenalo, že Jack vyrůstal v extrémně závodním prostředí. Přestože se nevydal cestou dvou kol jako jeho táta, měl k motorsportu maximálně otevřené dveře. Jack začal s motokárami a postupně se propracoval až do F1, kde aktuálně působí jako rezervní jezdec týmu Alpine.
Ne každé nepo baby s motorsportovým příjmením ale zůstává dlouhodobě součástí gridu, někteří to zkusili, ale nestačili, jiní naopak dokázali vyhrát a odešli na vrcholu. A pak jsou tu ti, kteří sice v F1 nezávodí, ale jsou s ní propojení rodinně nebo společensky, tak se pojďme podívat na ně:
Být synem sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera může znít jako největší výhra. Ale v Mickově případě to byla výhra, která s sebou nesla extrémní tlak, očekávání a neúprosná srovnání. Jeho rodina si toho byla dobře vědoma, proto v motokárách a juniorských kategoriích závodil pod příjmením své matky Corinny jako Mick Betsch, aby se vyhnul pozornosti a tlaku médií. Jenže podobnost s otcem byla tak výrazná, že lidem rychle začalo docházet, o koho jde, a jméno Schumacher se stejně vrátilo do hry. Mick ho nakonec přijal a nesl dál, ale stín jeho otce byl všude.
Na trati byl přitom jako mladší úspěšný. V roce 2018 vyhrál Formuli 3, v roce 2020 pak Formuli 2 a to mu otevřelo dveře do F1, kde debutoval v roce 2021 u Haasu. Jenže tam přišly těžké sezóny plné nehod, technických problémů a nedostatečných výsledků a na konci sezóny 2022 bez jasného průlomu ho tým opustil.
Dnes aktivně závodí za Alpine v Endurance programu a zůstává součástí vrcholového motorsportu, i když mimo F1 grid. Jeho příběh nicméně ukazuje, že nepo baby status tě může vystřelit vysoko, ale bez výsledků se v F1 neudržíš...
Nico je dokonalý příklad nepo baby, který měl všechny výhody a využil je naplno. Jeho otec Keke Rosberg se stal mistrem světa Formule 1 v roce 1982 a Nico tak vyrostl v prostředí, kde byl motorsport denním chlebem. Už od dětství měl přístup k top technice, týmům i lidem z paddocku a co víc, kromě němčiny mluví plynně i anglicky, francouzsky a italsky.
Do Formule 1 vstoupil v roce 2006 s Williamsem, později se stal klíčovou postavou Mercedesu, kde od roku 2013 závodil po boku Lewise Hamiltona. Jejich rivalita se zapsala do historie a kulminovala v roce 2016, kdy Rosberg vyhrál mistrovský titul. V ten moment udělal to, co málokdo čekal: okamžitě skončil. Odešel na vrcholu a dál už nemusel nikomu nic dokazovat.
Od té doby působí jako komentátor, podnikatel a ambasador udržitelných technologií. Má vlastní tým v sérii Extreme E (Rosberg X Racing), věnuje se ekologickým projektům a F1 sleduje spíš zvenku.
Kelly sice není závodnice, ale F1 má doslova v DNA. Je dcerou Nelsona Piqueta, trojnásobného mistra světa a jednoho z nejznámějších jezdců své éry. Motorsport ji provázel od dětství, narodila se v Německu, vyrůstala mezi Evropou a Brazílií, a zázemí měla přímo ve světě špičkového závodění.
Sama se kariéře na trati nikdy nevěnovala, ale zůstala blízko, jak profesně, tak osobně. Pracovala v PR a sociálních médiích v motorsportových organizacích. Do širšího povědomí se dostala hlavně díky svým vztahům: nejdříve s Danilem Kvjatem, se kterým má dceru, a později s Maxem Verstappenem, po jehož boku se pravidelně objevuje v paddocku i teď a nedávno porodila dceru Lilly.
Kelly je typickým příkladem nepo baby mimo kokpit, její jméno, původ i vazby ji přirozeně udržují ve světě F1, aniž by kdy závodila.
Jsou tu ale i jezdci, kteří sice nemají slavné závodnické otce, ale narodili se do rodin, kde hlavní motor nebyl spalovací, ale finanční. Řadí se tak do vlastní kategorie nepo babies a mezi ně na letošním gridu patří třeba:
Když se řekne nepo baby ve Formuli 1, první jméno, které většinu fanoušků a fanynek napadne, je Lance Stroll. Ten je synem kanadského miliardáře Lawrence Strolla, který svému synovi koupil celý F1 tým Aston Martin, aby v něm mohl závodit. A to doslova...
Lance měl od začátku kariéry extrémně nadstandardní podmínky: v motokárách a juniorských sériích měl vlastní tým inženýrů, trénoval na vlastních simulátorech v závodních továrnách a byl členem Ferrari akademie (do které se dostal i díky kontaktům a financím).
Do F1 se dostal v roce 2017 s Williamsem, ale od té doby je nepřesvědčil, a aby se v F1 udržel, musel začít jezdit pro vlastní tým. I když má na kontě pár pódií a jednu pole position, většinu kariéry je považován za průměrného až podprůměrného pilota, který v top týmu sedí jen díky penězům svého otce. Výsledky si za žádné peníze nekoupíš.
Mezi další jezdce, kteří sice od dětství měli silné finanční zázemí a podporu rodiny, ale zároveň dokázali svůj talent opravdu proměnit v silné výsledky, patří třeba Lando Norris, Gabriel Bortoleto nebo Oliver Bearman. Tihle mladí piloti zkombinovali finanční výhody s reálnou výkonností a dnes se řadí mezi největší hvězdy a naděje své generace, které mají potenciál formovat budoucnost Formule 1 a už tak i činí.