KVIFF recenze: Co jsme viděli za pondělí a úterý?

Další KVIFF filmy a další mini recenze na snímky, které stojí za zhlédnutí a kterým se ve Varech radši vyhnout.

BLAŽINY LEKCE (UROTCITE NA BLAGA) – 2023, BULHARSKO

Velké překvapení a pro mě naprosto nejlepší film, co jsem viděl na KVIFFu. Asi je to tím, že nejsem obeznámený s filmografií bulharského režiséra Komandareva, ale to po tomhle sociálním dramatu to hodlám změnit.

Snímek Bažiny lekce sleduje 70letou vdovu Blagu, která se stane obětí telefonních scammerů, což naprosto vychýlí její morální kompas a vede ji do temných extrémů, kam se většina důchodců nepodívá. V hlavní roli exceluje hvězda bulharského filmu z 80. let, Eli Skorcheva, která se vrací po 30 letech před kameru. Dílo dostalo ve Velkém sále právem standing ovation po minutách ticha a zpracovávání.

HODNOCENÍ: 10/10

MATKA VŠECH LŽÍ (KADIB ABYAD) – 2023, MAROKO

Zajímavý a osobitý dokument marocké režisérky začíná otázkou:Proč nemám žádné fotky z dětství?Pomocí hybridní dokumentaristiky a miniatur představujících všechny aktéry rekonstruuje vše, co zažila její rodina, a mapuje jejich životy hlavně ve spojení s krvavými nepokoji v Maroku roku 1981. Ač je dokument vizuálně velmi podmanivý, je bohužel, mimo postavu svérázné a až diktátorské babičky, celkem nudný (i přes stopáž pouhých 90 minut).

BOD OBNOVY – 2023, ČESKO

Česko a sci-fi? Ano, slyšíš dobře, sám jsem to nečekal, ale tenhle koprodukční snímek se Slovenskem, Polskem a Srbskem od debutujícího režiséra Roberta Hloze je pro mě skvělým překvapením. Proč? Všechny pokusy o tyto netradiční žánry u nás většinou troskotají, ale Bod obnovy je solidní sci-fi thriller o budoucnosti, ve které se můžeš při nepřirozené smrti nechat „vyvolat“ (oživit) ze zálohované paměťové karty. Adekvátní vizuální efekty, dobře budované napětí, zápletka a skvělé hlavní trio herců dělá z filmu skvělý zážitek.

RED ROOMS (LES CHAMBERS ROUGES)– 2023, KANADA

Režisér Pascal Plante ve svém filmu komentuje true crime culture a obsesi se zločinem podobně jako šestá řada Black Mirror. A to skrze postavu Kelly-Anne, která je úspěšná modelka a pokerová hráčka a která tráví každý svůj den v soudní síni s mužem, který během streamu na dark webu brutálně zabil tři náctileté dívky. Arthousový deep-dive do zvrácené králičí nory, který diváka drží na pokraji sedačky.