Monitoring, prováděný již od roku 2019, prozradil, kdo z českých influencerů je za poslední roky nejvýraznější a nejstabilnější!
Nejvýraznějšími a nejstabilnějšími českými influencery jsou youtuber Karel Kovář, známý jako Kovy, a moderátor Leoš Mareš. Další často zmiňovanou osobou je Nikol Leitgeb (dříve Štíbrová), vyplývá z pravidelného monitoringu Centra marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské VŠE. V posledním roce vzrostli také TMBK a Sugar Denny.
Od podzimu 2019 se průzkum provádí každých šest měsíců a dotazuje se přibližně 400 lidí ve věku 15 až 34 let. Ve všech výzkumných vlnách se mezi spontánně nejčastěji zmiňovanými influencery stabilně objevují Kovy a Leoš Mareš. „Ty lze tedy považovat za dva nejstabilnější a nejznámější české influencery,“ uvedl autor monitoru Radek Tahal.
V poslední vlně se pětice nejčastěji zmiňovaných influencerů pozměnila. Sugar Denny a TMBK se zařadili za Kovyho, Leoše Mareše a Nikol Leitgeb, a přeskočili tak Petra Máru a Annu Šulcovou. Každý půlrok respondenti spontánně jmenovali 135 až 196 influencerů.
Zajímavými osobnostmi jsou z tohoto hlediska TMBK a Sugar Denny, jejichž známost během roku 2022 významně vzrostla. Dlouhodobě také roste známost Petra Máry nebo Adama Kajumiho, který je nejoblíbenějším influencerem na sociální síti TikTok. V posledních vlnách šetření naopak klesalo spontánní vybavení u Leoše Mareše.
Do první desítky českých influencerů se bez ohledu na spontánní pořadí dostali Kovy, Leoš Mareš, Nikol Leitgeb, Suger Denny, TMBK, Kazma, Shopaholic Nicol, Anna Šulcová, Petr Mára a Jirka Král.
Podle průzkumu jsou mezi mladými Čechy nejoblíbenějšími sociálními sítěmi Facebook, Instagram a YouTube. Facebook a Instagram využívali téměř všichni respondenti, zatímco YouTube pouze 85 %. Na druhou stranu respondenti nejčastěji sledují influencery na YouTube a Instagramu. Na čtvrtém místě skončil TikTok s 38 % následovaný Twitterem (32 %) a Pinterestem (29 %). Dále se umístil Snapchat (19 %), Twitch (18 %) a Reddit (18 %). Obliba TikToku však roste, autoři průzkumu se domnívají, že se bude dále rozšiřovat.