Pražské letiště se už několik dní potýká s problémem s odbavováním i vydáváním zavazadel. Cestující musí čekat na svá zavazadla nejen v Praze, ale i v cílových destinacích. Proč tomu tak je a jak se problému se zavazadly vyhnout?
Pražské letiště Václava Havla má v posledních dnech problémy s odbavováním i vydáváním zavazadel. Cestující musí na své kufry na pražském letišti čekat i několik hodin, mnohdy se jich ale nedočkají. Některá letadla v předchozích dnech dokonce odletěla do cílových destinací bez zavazadel, a tedy bez osobních věcí cestujících. Situace s nakládkou zavazadel se sice zmírnila, problémy s jejich výdejem ale nadále přetrvávají.
Hlavním důvodem je hustý letový provoz a přetížení vzdušného prostoru. Podle člena představenstva Czech Airlines Handling (CAH) Lukáše Krále začal problém v neděli večer. Na pražské letiště mělo přiletět 17 letadel, nakonec jich ale bylo 28. Komplikace se protáhly do dalších dní a letiště v pondělí přešlo do krizového řízení. Přetížení vzdušného prostoru způsobilo zpoždění mnohých letů, což je další z faktorů, který komplikuje celý proces odbavování a vydávání zavazadel. Dalším úskalím problému je i nedostatek zaměstnanců. Letiště se snaží doplnit chybějící pozice svými zaměstnanci, spolupracuje s personálními agenturami a oslovilo i jiné firmy, například ČD Cargo.
Podle posledních informací z dnešního rána byla většina zpožděných zavazadel odeslána do cílových destinací. Zbývající kufry měly být poslány ještě dnes. Problémy s výdejem zavazadel na příletech však stále trvají. Letiště upřednostňuje nakládání zavazadel na odlety, aby cestující nebyli v destinacích bez osobních věcí.
Pokud zrovna odlétáš a týká se tě tedy problém s odbavovanými zavazadly, doporučuje se cestovat s příručním zavazadlem. Vyhneš se tak komplikacím, které by ti mohly zkazit celou dovolenou. Pokud takovou možnost nemáš, připrav se, že můžeš být nějakou dobu bez svých věcí a ujisti se, že máš u sebe to nejnutnější, například léky či hygienické potřeby.
Pokud máš odbavené zavazadlo, tak ho možná po příletu zpět do Prahy nějakou dobu neuvidíš. O předpokládané délce zpoždění zavazadel na konkrétních letech se můžeš dozvědět po příletu z informační tabule u výdeje zavazadel. Letiště ale cestujícím doporučuje, aby nečekali a vyplnili reklamační formulář na reklamační přepážce nebo na webu letecké společnosti, kam se dostanou přes QR kód v celním prostoru. Zavazadlo ti po vyplnění reklamačního formuláře handlingová společnost doručí za jeden až tři pracovní dny zdarma na uvedenou adresu. Pokud na své zavazadlo naopak stále čekáš někde v cizině, letiště zřídilo telefonickou linku 220 111 444. Linka bude fungovat do odvolání a neboj se ji využít.
Při zpoždění, ztrátě nebo poškození zavazadla má cestující podle Montrealské úmluvy nárok na náhradu škody ve výši až 35 tisíc korun. Pokud ale jedeš na zájezd, kde potřebuješ využívat speciální vybavení, může ti konkrétní letecký dopravce proplatit nákup nebo výpůjčku takového vybavení, které zůstalo ve zpožděném zavazadlu. Nutné je ale mít PIR Report. To je reklamační formulář, který můžeš vyplnit na přepážce reklamace zavazadel na letišti. V Praze ho kvůli velkému množství zpožděných zavazadel poskytují i přes QR kód přímo na výdeji zavazadel, kde ti s jeho vyplněním pomohou pracovníci letiště.