V Čechách je stále silněji znát vliv UK scény. Po dlouhotrvajícím vzduchoprázdnu, kterýmu kraloval v rámci grimu a UK drillu Smack, u nás minulej rok zapálili scénu třeba 58g. Zatímco jihlavská crew si hned prvním albem získala obrovskou popularitu. V Brně si už pár let jde pro vlastní neopomenutelný místo v tomhle žánru jeden z Rychlejch kluků – KOJO. Zaslouží si ho za desku Wiley?
Jde o KOJOVO debutový album. Má 10 tracků, což je sice míň než předešlý EP RÁDIO RYCHLÝ KLUCI, ale stopáží je novinka delší. Navíc neobsahuje skity a výplňovej materiál, ale jenom plnohodnotný singly. A oproti odlehčenýmu rádiu jde o nekompromisně sebevědomej projekt.
Abych byl upřímnej, KOJA jsem poprvé poznal přes singl Lízátko, kterej mě jednoduše nebavil. I přes zjevnou ironii mě text míjel a hudebně mi track přišel úplně obyčejnej. Singl House Get Low mi sice přišel zajímavější, ale vůči novince Wiley jsem byl přece jen trochu skeptickej. Místo toho jsem dostal různorodou a přitom specifickou flow, smysluplný texty plný slovních hříček a hlavně nesmyslně silný hooky.
KOJO a DanekBarber, kterej se postaral o produkci, našli na desce Wiley unikátní zvuk založenej převážně na UK soundu smíchaným s prvky jiných hiphopových stylů. Album stojí částečně na kombinaci jednoduchých rytmů a silnejch basů, takže je dost taneční (House Party, Scary Movie, Hurikán). Současně potěší ale i fanoušky zmiňovanýho grimu a drillu (Mandem, Endz, Uno). Wiley je převážně temná a drsná deska. Má ale i několik dalších rovin. Dokáže být chvíli znepokojující (Uno), jindy uklidňující (Focus), ale hlavně zůstává real.
Stejně jako třeba Yzomandias i KOJO využívá a opakuje stejný motivy a rýmy („vrátím korunu zpátky na Moravu“) ve více písních napříč albem. To spolu se sjednoceným podpisem na zvuku uceluje celou desku. Téměř bezchybný je nakonec i výběr interpretů na featech.
Jedničkou je za mě v tomhle případě Calin na tracku Focus. A možná se mnou nebudeš souhlasit, ale skvělej výkon (a to rovnou na dvou singlech) předvedl i Ben Cristovao. Focus ale rozbijí jednolitost celýho alba. Navíc kombinuje s neuvěřitelnou lehkostí dva úplně odlišný projevy a je dotaženej do posledního detailu od skvěle vymyšlený aranže do poslední stopky beatu.
Teprve při poslechu týhle desky mi došlo, že se z Rychlejch kluků stal po Milion+ druhej nejúspěšnější label u nás. Label, kterej dokáže nabídnout několik výrazných osobností s projevem, co poznáš na první poslech. A KOJO mezi ně bezpochyby patří, stejně jako patří mezi aktuálně nejzajímavější zástupce UK scény u nás. Big Up, Wiley je střela!