Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Jsou kostýmní výtvarníci noví influenceři?

Od bombastických letních outfitů Jennifer Coolidge v seriálu Bílý lotos přes temný gotický look Wednesday Addams až po vintage kabelky Chanel z Emily v Paříži. Jestli se někdo může pochlubit tím, že v roce 2022 ovlivňoval trendy, pak to nejsou influenceři, ale kostyméři v zákulisí populárních seriálů. 

Nejžádanější a nejprodávanější oděvy uplynulých dvanácti měsíců mají s našimi večery strávenými v duchu Netflix & chill společného víc, než by se na první pohled mohlo zdát. A data to potvrzují. Díky třetí řadě Emily in Paris prudce vzrostl prodej vintage kousků Chanel, zatímco vyhledávání slova Euphoria na portálu Depop vzrostlo o více než 345 % a na portálu Vestiaire Collective o 275 % ve srovnání s měsícem před vydáním druhé sezóny v lednu 2022. 

Zatímco dosud jsme tleskali superschopnosti TikToku, díky níž se jakýkoli výrobek zázračně prodá, podle posledních dat jsou skutečným svatým grálem marketingu televizní seriály. Stejné produkce, které v 90. letech nahnaly ve velkém dospívající holky ke kadeřníkovi s fotkou Jennifer Aniston, dnes prosperují na popularitě Netflixu a dalších streamovacích platforem.

Televizní mikrotrendy v hashtagu

Podle žebříčku společnosti Lyst z roku 2022 byl tzv. #revengedress Lady Di dokonce nejvlivnějším televizním momentem na obrazovce, alespoň co se týče oblékání. Nadčasový půvab šatníku princezny Diany tedy s listopadovým uvedením páté série seriálu The Crown znovu prožil své dny slávy. A to natolik, že stejnojmenný hashtag má na TikToku více než 101,7 milionu zobrazení a vyhledávání černých šatů bez ramínek prudce vzrostlo. 

Díky životopisnému dramatickému seriálu Pam & Tommy z produkce Hulu, pojednávajícím o životě herečky Pamely Anderson a bubeníka skupiny Mötley Crüe Tommyho Lee, se osobitý styl Pamely stal pro generaci Z natolik inspirativním, že si vysloužil vlastní označení: #Pamcore. 

Trend Regencycore se zase projevil nárůstem zájmu o korzety a šaty ve stylu Bridgertonu s maximem 11,5 milionu zobrazení na TikToku, stejně jako reboot seriálu Gossip Girl od HBO Max, který znovu oživil preppy trend #darkacademia a zapříčinil nárůst vyhledávání univerzitních bund (+53 %), kostkovaných pletených vest (+47 %) a košil s rolákem (+34 %).

To nejlepší přišlo až koncem roku, kdy všechny možné rekordy pokořila temná série o Wednesday Addams režiséra Tima Burtona z produkce Netflixu. Nejenže se řadí na druhé místo nejsledovanějších seriálů na této streamovací platformě, ale také dominuje TikToku pod hashtagem #wednesdayoutfits (+2,3 milionu zhlédnutí). Fanoušci se dcery Addamsových nemohou nabažit a nonstop zveřejňují vlastní tutoriály na to, jak si vyrobit úchvatné černé plesové šaty Jenny Ortegy, nebo sdílí svůj nákupní seznam, který je inspirovaný jejím goth stylem. 

Nejvíce spojovanou značkou s tímto seriálem se stala Prada, a to díky šněrovacím botám Monolith. Hlavní zásluhu na tom mají právě kostýmní výtvarníci, kteří pečlivě sestavují módní mikrokosmos pro každou postavu.

Řekni mi své jméno

Kostyméři dokážou nejen vyjádřit skrytý význam a podstatu protagonistů v jediném outfitu, ale svou prací dokážou doslova rozhýbat prodeje a celý trh tím, že svým výběrem formují vkus veřejnosti. Někdy jim jejich volbu usnadňuje značka, které bylo za nemalý obnos přislíbené zajištění looků pro postavy dané inscenace, jako tomu bylo v případě nesčetných scén s kabelkou Baguette od Fendi v tragickém pokračování Sexu ve městě, And Just Like That

Jindy mají kostýmní výtvarníci zcela volnou ruku a při nelehkém úkolu charakterizovat nebo budovat vývoj postavy prostřednictvím vypravěčské zbraně ve formě vlastního stylu se musí spoléhat na svůj instinkt a neskonalý cit pro módu. Nenápadné tváře v backstage dostávají jedno ocenění za druhým. 

Kdo ví, možná se další sošky Oscara dočká dlouholetá spolupracovnice Tima Burtona, kostýmní výtvarnice Colleen Atwood za šatník pro Wednesday. Nebo to bude Alex Bovaird, která je zodpovědná za virální dovolenkový vibe Jennifer Coolidge v Bílém lotosu? A co naše milovaná Patricia Field, která byla dlouhá léta zodpovědná za ikonické vzezření Carrie Bradshaw a nyní všechny válcuje s Emily v Paříži? Ať už to bude kdokoliv, zaslouží si náš obdiv. 

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.