Kolik bys zaplatil*a za jednu jahodu? Erewhon, luxusní obchod s potravinami s několika pobočkami v Kalifornii, je známý pro své organické jídlo a astronomické ceny a nedávno se stal virální kvůli prodeji jahod za neuvěřitelných 19 dolarů za kus. Mnozí si kladou otázku, co za tak vysokou cenou doopravdy stojí.
Řetězec byl založený v 60. letech a najdeš ho jen v Los Angeles a v pár dalších kalifornských městech. Mnozí ho považují za kult a jeho název je anagramem slova nowhere.
V posledních dnech plnil for you pages a titulky článků díky jahodám. Nejde ale o jen tak ledajaké jahody - řetězec je prodává po jednom kusu ve speciálním balení za 19,99 dolarů. To v přepočtu vychází na 461 korun za jeden plod.
Jen pro porovnání u nás v Česku (teď mimo sezónu) koupíš průměrně půl kila jahod za 98 korun, takže by jedna jediná jahoda vycházela na asi 2 koruny, pokud by jich v balení bylo 50. Proč tyhle jahody z Erewhonu stojí tolik? Vozí je totiž letadlem přímo z Japonska a na regály Erewhonu se prý dostanou mezi 24 až 48 hodinami od utržení, takže jsou v porovnání s jinými jahodami velmi čerstvé. Alespoň tak to odůvodňuje sama společnost.
TikTok zaplnily taste testy privilegovaných LA influencerů a influencerek, které lidé začali kritizovat i parodovat. Jeden z nejvíce virálních se stal taste test influencerky Alyssy Antoci, která od konce února na videu nabrala více jak 17 milionů zhlédnutí.
Kromě toho, že celý tento koncept působí dystopicky, mnozí také upozorňovali na úplně zbytečně vysokou uhlíkovou stopu, kterou má Erewhon na svědomí. Nazývali Erewhon také sociálním experimentem, protože pro to, aby si v něm mohl*a nakupovat, si dokonce musíš platit členství 200 dolarů na rok (v přepočtu více než 4600 korun).
Tohle určitě není poprvé, kdy o Erewhon slyšíš, pár let zpátky byla totiž virální jejich Strawberry Glaze Skin Smoothie, kterou si oblíbila Hailey Bieber. Stála v přepočtu více než 400 korun, ale prodávána byla jako wellness elixír, ne jen tak ledajaké smoothie. Kromě ovoce obsahuje kolagen, mořské řasy a adaptogeny.
Firma své zákazníky a zákaznice i přes kritiku má, týdně vydělává přes 1 milion dolarů a světe div se, luxusní jahody se před pár dny vyprodaly.
zdroje: The Cut, USA Today, The Guardian