Pozor, clean girl aesthetic je oficiálně out of the window! A nahrazuje ji realita, nebo ne?
Clean girl aesthetic roky dominovala marketingu, módě i Instagramu. Čistý flat lay s flat whitem, neutrální barvy, všechno do bodu sladěné. Ale nově se jak kampaně obřích módních domů, tak feedy tvých kámošů*kámošek stávají čím dál víc messier a chaotické.
Proč? Mnozí to připisují právě generaci Z, která má plné zuby vyumělkované nereálnosti, kterou jí cpou influenceři*influencerky, celebrity, televize a sociální sítě. V mnohém se to dá považovat za formu rebelství a vyhranění se proti tomu, co bylo, a pro někoho pořád je, in.
„Krása je tak snadný způsob, jak naznačit, kdo jsme a jak se cítíme. Odklon od clean girl estetiky přichází v době velké nejistoty ve světě. A jedním ze způsobů, jak se s tou nejistotou vyrovnat, je přijmout určitý chaotický, subverzivní náboj, který se promítá do těchto výrazných, maximalistických a hravých looků.“
Podle magazínu Newsweek se messy cool vibe, ať už si pod tím představíš cokoliv, vyhrazuje proti dokonalým béžovým outfitům, pilates princess vibe a perfektním fotkám salátů s pár kaloriemi, které můžeš rovnou hodit na moodboard Pinterestu. Proč se proti tomu vyhrazovat?
Některým lidem totiž došlo, že clean girl aesthetic nikdy nebyla jen o tom, co je ladné pro oko a minimalistické, ale o iluzi perfektnosti, která je pro většinu nedosažitelná. A nutila nám jen další a další zbytečné produkty. Ne, že by to nedělala i messy aesthetic, ale ta to dělá trochu rafinovaněji.
„Mladí lidé jsou unavení tlakem na hyper-upravenou dokonalost, která dominuje sociálním sítím a influencer kultuře. Touží po troše hedonismu a po pocitu, že se mohou uvolnit bez posuzování.“
A nově to mnohem víc začínají přebírat i značky samy. Kdysi perfektní fotky make-up paletek nyní nahrazují fotky produktů rozházených ledabyle v koupelně. Jenže ani tohle není autentické, jak se nám mnohé značky snaží tvrdit. Messy je zkrátka nový marketingový trend, za kterým je často stejně plánování a kalkulu , jako za dokonale vyskládanou fotkou na Pinterestu. Jen se tak nemá tvářit.
Chytily se toho módní značky jako Brandy Melville, Avavav nebo korejský streetwear brand Hyein Seo.
#messygirl má na Reels a TikToku dohromady víc než 100 000 příspěvků, které jsou pod ním připnuté. Lidi baví in the moment content a tvůrci*tvůrkyně, kteří se nefiltrují a dělají obsah, co působí jako FaceTime někomu blízkému než obsah pro tisíce sledujících.
Přijímají to i mnohé celebrity, doslovně třeba britská zpěvačka objevená TikTokem, Lola Young, ve svém klipu Messy. Ale taky třebaOlivia Rodrigo, která při svém vystoupení v SNL rukou rozebírala dort a celá se od něj umazala. Estetika Addison Rae je celá založená na normálnosti a neokázalých Britney Spears outfitech.
A to je velký rozdíl oproti celebritám stylizovaným jako postavy z Gossip Girl, se kterými vyrůstali mileniálové*mileniálky a starší Gen Z.
Na celém tohle messy girl způsobu funguje i Charli XCX, která je jednou z velkých propagátorek kouření klasických cigaret. A rozhodně není jediná, dokonce na to vznikl nový termín cigfluencers a instagramové stránky věnované aesthetic fotkám známých osobností s cigaretami v puse.
Podle mnohých se tak celebrity vracejí ke své lidštější nedokonalé verzi, jakou měly třeba na začátku 2000s ve stylu Kate Moss, kde znamenala attitude mnohem víc než celá vizáž osobnosti.
A tento trend má reálný dopad. V Americe během tohoto roku reportovali rapidní nárůst nákupu alkoholických nápojů a cigaret, tedy věcí, které se s jakoukoliv clean girl aesthetic nedají pojit.