Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Je MESSY the new CLEAN GIRL aesthetic?

Pozor, clean girl aesthetic je oficiálně out of the window! A nahrazuje ji realita, nebo ne?

Clean girl aesthetic roky dominovala marketingu, módě i Instagramu. Čistý flat lay s flat whitem, neutrální barvy, všechno do bodu sladěné. Ale nově se jak kampaně obřích módních domů, tak feedy tvých kámošů*kámošek stávají čím dál víc messier a chaotické.

Proč? Mnozí to připisují právě generaci Z, která má plné zuby vyumělkované nereálnosti, kterou jí cpou influenceři*influencerky, celebrity, televize a sociální sítě. V mnohém se to dá považovat za formu rebelství a vyhranění se proti tomu, co bylo, a pro někoho pořád je, in.

„Krása je tak snadný způsob, jak naznačit, kdo jsme a jak se cítíme. Odklon od clean girl estetiky přichází v době velké nejistoty ve světě. A jedním ze způsobů, jak se s tou nejistotou vyrovnat, je přijmout určitý chaotický, subverzivní náboj, který se promítá do těchto výrazných, maximalistických a hravých looků.“
Angie Meltsner, zakladatelka kulturního výzkumného studia Tomato Baby, pro Newsweek, červenec 2025

Podle magazínu Newsweek se messy cool vibe, ať už si pod tím představíš cokoliv, vyhrazuje proti dokonalým béžovým outfitům, pilates princess vibe a perfektním fotkám salátů s pár kaloriemi, které můžeš rovnou hodit na moodboard Pinterestu. Proč se proti tomu vyhrazovat?

Některým lidem totiž došlo, že clean girl aesthetic nikdy nebyla jen o tom, co je ladné pro oko a minimalistické, ale o iluzi perfektnosti, která je pro většinu nedosažitelná. A nutila nám jen další a další zbytečné produkty. Ne, že by to nedělala i messy aesthetic, ale ta to dělá trochu rafinovaněji.

„Mladí lidé jsou unavení tlakem na hyper-upravenou dokonalost, která dominuje sociálním sítím a influencer kultuře. Touží po troše hedonismu a po pocitu, že se mohou uvolnit bez posuzování.“
Angie Meltsner, zakladatelka kulturního výzkumného studia Tomato Baby, pro Newsweek, červenec 2025

A nově to mnohem víc začínají přebírat i značky samy. Kdysi perfektní fotky make-up paletek nyní nahrazují fotky produktů rozházených ledabyle v koupelně. Jenže ani tohle není autentické, jak se nám mnohé značky snaží tvrdit. Messy je zkrátka nový marketingový trend, za kterým je často stejně plánování a kalkulu , jako za dokonale vyskládanou fotkou na Pinterestu. Jen se tak nemá tvářit.

Chytily se toho módní značky jako Brandy Melville, Avavav nebo korejský streetwear brand Hyein Seo.

#messygirl má na Reels a TikToku dohromady víc než 100 000 příspěvků, které jsou pod ním připnuté. Lidi baví in the moment content a tvůrci*tvůrkyně, kteří se nefiltrují a dělají obsah, co působí jako FaceTime někomu blízkému než obsah pro tisíce sledujících.

Přijímají to i mnohé celebrity, doslovně třeba britská zpěvačka objevená TikTokem, Lola Young, ve svém klipu Messy. Ale taky třebaOlivia Rodrigo, která při svém vystoupení v SNL rukou rozebírala dort a celá se od něj umazala. Estetika Addison Rae je celá založená na normálnosti a neokázalých Britney Spears outfitech.

A to je velký rozdíl oproti celebritám stylizovaným jako postavy z Gossip Girl, se kterými vyrůstali mileniálové*mileniálky a starší Gen Z.

Na celém tohle messy girl způsobu funguje i Charli XCX, která je jednou z velkých propagátorek kouření klasických cigaret. A rozhodně není jediná, dokonce na to vznikl nový termín cigfluencers a instagramové stránky věnované aesthetic fotkám známých osobností s cigaretami v puse.

Podle mnohých se tak celebrity vracejí ke své lidštější nedokonalé verzi, jakou měly třeba na začátku 2000s ve stylu Kate Moss, kde znamenala attitude mnohem víc než celá vizáž osobnosti.

Questionable 2000's trendy, které se vrací zpět

@luciezicklerova

A tento trend má reálný dopad. V Americe během tohoto roku reportovali rapidní nárůst nákupu alkoholických nápojů a cigaret, tedy věcí, které se s jakoukoliv clean girl aesthetic nedají pojit.

Podpoř FOMO team 👀🤍

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.