Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Jaké je tajemství úspěchu IKEA?

Možná už jsi na sítích zahlédl/a teorie, které se snaží rozkrýt geniální strategii švédské firmy s nábytkem. Odhal s námi příběh IKEA nebo to, jakou roli hraje nepřítomnost oken v obchodních řetězcích.

Základní údaje

Společnost IKEA na svých stránkách uvádí, že byla založena již v roce 1943 a začínala s katalogy na objednávku v rurálním Švédsku. Dnes jsou její franšízy po celém světě. Majitel firmy s nábytkem Ingvar Kamprad zemřel v roce 2018 ve věku 92 let.

Psychologické triky

„Z výzkumů vyplývá, že až 50 % nákupů je neplánovaných,“ zaznívá ve videu od společnosti Vox. Hlavním důvodem je impulzivní nakupování, ke kterému dojde spíše při vytvoření příjemného prostředí za využití světla a prostoru.

Když se zákazník cítí dobře (třeba po obědě v IKEA restauraci), má tendenci si toho koupit víc. Obecně se při nákupu řídíme svými emocemi, ať už chceme, nebo ne. Plánek půdorysu má taktéž dopad na naše chování. IKEA využívá tzv. racetrack design, který vytváří zamotanou smyčku, jež nás za pomoci šipek a cedulí nutí projít celý obchod, ve kterém můžeme v klidu strávit hodiny zkoušením si předmětů.

Zdroj: Pinterest

Na hodinky ani z okna se nedíváme, ani nemůžeme. Podobně jako třeba v casinu zde okna chybí, a my tak ztrácíme pojem o čase, zaznělo ve twitterovém vláknu. Nevím, jak to máš ty, ale já si pro své výlety do IKEA většinou vyhradím celý den.

IKEA své návštěvy zpracovává díky technologii Beacon. Například se ukázalo, že plánky fungují a lidé zkratky moc nevyužívají.

IKEA efekt

Lidé si víc váží věcí, které si sestaví nebo vytvoří sami, píše web The decision lab. Paradoxně tak raději zaplatíme více, když víme, že nás to bude stát víc práce! Třeba si tak ani neuvědomíme, že je to špatná koupě.

Tento psychologický jev vychází z majetnického efektu, při kterém si víc vážíme věcí, které jsou naše. Rádi se cítíme kompetentní, že víme, co děláme, a věříme si. To se označuje jako vnímaná vlastní účinnost, kterou nám sestavování nábytku posílí.

Kolekce VARMBLIXT je právě teď v prodejnách:

Nová IKEA kolekce, kterou znáš z TikToku, je konečně v Česku

by @vil.a

Závěrem

Bezpochyby můžeme říct, že marketing funguje. Kromě chytrého designu a skryté psychologie IKEA dbá i na udržitelnost a bojuje proti bídě a klimatickým změnám. V roce 2018 ve světe existovalo 422 obchodních domů, ve kterých působilo 208 000 zaměstnanců, píše firma na svých stránkách.