Španělský konglomerát Puig, který letos v červnu koupil společnost Byredo, slavnostně odhalil digitální encyklopedii WikiParfum. Cíl? Usnadnit milovníkům vůní výběr parfémů online.
Představ si encyklopedickou kapacitu Wikipedie, ale místo informací o historických událostech se na stránkách dozvíš vše o parfémech, a to od jejich složení až po parfémáře, kteří je namíchali. Vzhledem k tomu, že hodnota trhu s luxusními a niche parfémy neustále roste, není žádným překvapením, že hlavní misí WikiParfum je usnadnit a zpřehlednit celý proces nákupu vůní. Ten totiž stále značně komplikuje skutečnost, že si je nemůžeš vyzkoušet online.
Na rozdíl od šatů Jacquemus nebo tenisek New Balance si digitální prodejci nemohou najmout někoho, kdo by odprezentoval například vůni Eyes Closed od značky Byredo, Portrait Of A Lady z parfémové knihovny Frederic Malle, virální hit Missing Person od Phlur nebo Baccarat Rouge 540 od Maison Francis Kurkdjian. Místo toho musí nakupující online nejprve pečlivě projít jednotlivé popisky k vůni a prostudovat si jednotlivé složky, aby následně zjistili, zda jsou pro ně právě tyto vůně vhodné.
Platforma WikiParfum není žádnou novinkou. Poprvé byla spuštěna v roce 2020, ale až nyní konglomerát Puig, který ji vytvořil, přichází s vylepšenou druhou verzí, dostupnou v 7 jazycích na webových stránkách i mobilní aplikaci na Google Play a App Store. Digitální databáze umožňuje všem uživatelům procházet, porovnávat a vybírat vůně z neustále aktualizované knihovny, jež v současné době obsahuje téměř 20 000 vůní, 1 460 vonných složek a 900 značek a je průběžně aktualizována.
Uživatelé mohou v této databázi vyhledat téměř jakoukoli vůni, po které jejich srdce touží, a během chvíle se jim zobrazí stránka s olfaktorickým profilem dané vůně včetně jejího parfuméra, klíčových složek, ceny a klasifikace podle Fragrances of the World, největšího nezávislého průvodce vůněmi. Ten seskupuje parfémy podle jejich hlavní olfaktorické rodiny (svěží, květinová, ambrová nebo dřevitá) a 14 podkategorií.
WikiParfum se pokouší zprostředkovat obsah každé vůně vizuálním způsobem. Jak si ale představit parfém? Když uživatel na webových stránkách nebo v aplikaci vyhledá konkrétní parfém, chytrý algoritmus čerpá z 1 400 fotografií surovin používaných v parfumerii a představí jednotlivé složky, z nichž se parfém skládá. Čím větší je obrázek, tím dominantnější je daná složka. Pokud se zobrazuje na černém pozadí, znamená to, že je intenzivní, na bílém pozadí bude méně intenzivní.
Pomocí odkazů vedoucích k dalšímu obsahu platformy se navíc můžeš dozvědět vše od původu a historie parfémových surovin přes životopisy známých parfémářů a jejich nejslavnějších výtvorů až po informace o nejnovějších trendech v parfémovém průmyslu a chystaných novinkách.
Po vytvoření účtu tě platforma vyzve, aby sis vybral/a dvě stávající oblíbené vůně. WikiParfum pak určí tvou vhodnou skupinu vůní a složení. Na základě těchto preferencí jsou pak generována doporučení. Přestože kouzlo fyzických nákupů vůní, spočívající v testování na vlastní kůži, v dohledné době nic nenahradí, aplikace WikiParfum rozšiřuje a usnadňuje výběr pomocí digitální databáze značek, vůní a ingrediencí. Až budeš příště zase tápat s nákupem parfému, budeš vědět, kde se vyplatí začít hledat.