Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Hello Kitty letos slaví 50 let. Jak to, že je i pro generaci Z stále IN?

Ikonická postavička Hello Kitty oslaví letos své 50. narozeniny. Za tu dobu si vydobyla pevné místo v pop kultuře, ale i v undergroundu a subkulturách. Dnes přitom žijeme v době krátkodobých trendů - jak je tedy možné, že právě Hello Kitty zůstává moderní? 👇

Kreslená kočka japonské designérky Juko Šimizu se poprvé objevila v 70. letech na plastové peněžence na drobné. Kočku s červenou mašlí u ucha znají snad všichni a do teď se některým z nás válí ve skříni tričko s jejím potiskem. Za padesát let se z ní stala neuvěřitelná ikona a její trade mark vydělává miliardy ročně.

Přesněji vznikla v roce 1974 a byla vytvořena pro zábavní společnost Sanrio. Velice rychle se stala součástí japonské kawaii kultury (kawaii - krásný, roztomilý) a jak rostla popularita jí, rostla i Hello Kitty. Od svého vzniku se dostala do všech zákoutí světa. Čím to ale je?

90's

Od původní japonské kawaii kultury se v 90. letech začala rozmáhat i směrem k jiným kulturám a k rebelským hnutím. V Japonsku to byly Harajuku kids - děti, které rebelovaly proti sociálním normám, a právě Hello Kitty byla jejich spojencem při protestování.

Ve Státech začala být spojována s hnutím Riot Girrrl - členky nosily sponky nebo kabelky s Hello Kitty v ironickém duchu jako odpověď na zastaralé představy o ženství. A tak si Hello Kitty našla cestu nejen do hračkářství, ale i k feminismu.

We are angry at a society that tells us girl = dumb, girl = bad, girl = weak.
Kathleen Hanna - americká zpěvačka a feministická aktivistka

2000's

V novém miléniu se stala nedílnou součástí masové kultury a dostala se i k menším subkulturám, například scene kids nebo emo - sice byla u jejich zástupců často vnímána ironicky, i přes to si ji ale adaptovaly do svých aesthetics.

Hello Kitty je na trhu oblíbená a spolupráci nebo kolaboraci s ní měly luxury i high street značky jako Yohji Yamamoto, Balenciaga, Nike, Puma, Doc.Martens nebo Crocs - a to není zdaleka všechno!

Pro někoho je to jen kreslená kočka, ve světě se ale dočkala velké slávy. Za tu se jí zasadily třeba už zmíněné značky, ale také hvězdy pop kultury. Objevuje se například v písničce od Avril Lavigne, lyric videos Franka Oceana nebo na GCDS crochet bikinách, které na sobě měla Dua Lipa na Jamajce.

Claire Catterall – kurátorka nové výstavy CUTE v Somerset House vysvětlila, že jednoduchý, ale přesto velmi specifický vzhled jí umožňuje být velmi flexibilní, a tím pádem být vším.

Nejspíš díky zmíněné jednoduchosti a specifičnosti z ní dnes všude najdeme kousek. Jak u menších dětí, tak i teens a dospělých lidí si tahle kočka našla cestu do jejich životů. A trendy s ní se neustále cyklicky vrací. Vzpomeňme si na doby, kdy se tepláky s Hello Kitty na Vintedu prodávaly za celkem vysoké částky. Dokonce i londýnská značka Sports Banger nedávno vytvořila tričko Aphex Twin x Hello Kitty T-shirt.

Za svůj život je Hello Kitty součástí každé generace a na každou z nich měla svůj vliv. Pro generaci Z s našimi nostalgickými tendencemi je ale obzvlášť formujícím symbolem.

Zdroje: dazeddigital.com, somersethouse.org.uk