Na světě dost pravděpodobně neexistuje člověk, který by nikdy neslyšel o Pokémonech. Značka s roztomilými tvory a chytlavými slogany si i po více než 25 letech od svého debutu stále drží srdce fanoušků po celém světě. Jak se fenomenálním Pokémonům podařilo uchvátit generace a stát se nadčasovou klasikou?
Tajemství úspěchu tkví v chytré kombinaci prvků, které oslovují široké publikum. Pokémoni, s jejich rozmanitými designy a povahami, si dokáží získat sympatie u dětí i dospělých. Sběratelské karty a videohry pak nabízí hluboký a komplexní herní systém, který uspokojí i ty nejnáročnější hráče. Můžeš si buď vytvořit rozmanitou sbírku, stejně jako zažít kompetitivní hry plné strategie a poměřování schopností.
Důležitou roli v popularitě Pokémonů hraje také nostalgie. Mnoho z nás jako dítě trávilo hodiny sbíráním a vyměňováním karet s kamarády nebo sledováním pohádek každé víkendové ráno. Starší sourozence pak pohltili i první videohry, kde chytali Pokémony v plné parádě, a právě tyto vzpomínky nás po letech lákají k návratu do světa Pokémonů i v dospělosti.
Tento efekt je pak mnohonásobně silnější u Japonců a v ostatních asijských zemích, kde značka v roce 1996 poprvé spatřila světlo světa.
Dalším faktorem úspěšnosti je neustálý vývoj značky. Pokémoni se nepřetržitě rozvíjejí a přináší každoročně nové videohry, karty, seriály a filmy, které udržují zájem i napětí fanoušků série. Díky tomu si Pokémon vždycky najde cestu k novým generacím a zároveň přináší nové dobrodružství pro ty dosavadní.
Největším tématem jsou stále karty, které už dávno překročily hranici pouhého sběratelství. Postupem času se staly propracovanou hrou s vlastními pravidly, strategiemi a turnaji, která si získala srdce milionů fanoušků po celém světě.
Každá karta je unikátní a s postupujícím časem se může stát vzácným pokladem. Mnoho sběratelů s nadšením shání karty oblíbených Pokémonů, vzácné edice a limitované tisky, které nabírají na své hodnotě.
Nejdražší Pokémon kartou na světě je v současnosti Pikachu Illustrator. V únoru 2021 ji americký youtuber a boxer Logan Paul koupil za neuvěřitelných 5 275 000 dolarů, v přepočtu na české koruny zhruba 120 milionů korun.
Tato karta je extrémně vzácná a existuje jí pouhých 20-39 kusů. Byla udělena vítězům ilustrační soutěže v Japonsku v roce 1998 a nese podpis ilustrátora Hatashita.
Ne všichni se však k vzácným kartičkám chtějí dostat poctivě. V roce 2021 byl v Japonsku zatčen muž Kensuke Nakanishi, IT pracovník z Tokia, který použil lano k slanění z šestipatrové budovy, aby ukradl sběratelské karty v hodnotě 9 120 dolarů. Utekl s přibližně 80 kartami Pokémon a Yugioh!, a to je jen jeden z mnoha případů, kdy Japonská policie vyšetřovala zločiny spojené s touto značkou.
Úspěch barevných potvůrek nelze připsat pouze jednomu faktoru, ale spíše kombinaci okolností, jako je široká atraktivita pro různé věkové skupiny, neustálý vývoj a nostalgie, která nadále živí lásku fanoušků. Pokémoni se tak stali něčím víc než jen obyčejnou hrou nebo sběratelskou záležitostí. Stali se fenoménem, který spojuje lidi bez ohledu na věk, pohlaví nebo kulturní zázemí už 25 let.