Dvanáctou zastávku F1 Grand Prix máme za sebou a sezona se tím oficiálně přehoupla do své druhé poloviny. Znamená to jediné - odjel se dostatek závodů na to, abychom mohli začít hodnotit, jak se letos daří našim nováčkům. Někteří překvapili, jiní zatím spíš hledají tempo, ale vývoj je to zajímavý.
Hodnotit nováčky není jednoduché a jednostranné. Piloti totiž nezávodí v jednotných podmínkách, každý z nich má jinak kvalitní tým a jiný monopost, což hraje obrovskou roli. Například Kimi Antonelli závodí za tým, který je aktuálně třetí v Poháru konstruktérů se solidními 210 body, a porovnávat ho s Francem Colapintem, jehož Alpine se zatím trápí a s 19 body drží poslední místo v tabulce, prostě nejde.
Srovnávat je čistě podle výsledků by nebylo fér. Podíváme se proto na čísla, ale zároveň nás bude zajímat i to, jak se jednotliví piloti vyvíjejí, jaké mají skills a co předvádějí na trati.
Pokud se ale přece jen na chvíli podíváme čistě na čísla, tedy na průběžné pořadí jezdců letošní sezony, tak máme jasno. Nejlépe si zatím vede Kimi Antonelli, který se 63 body drží na skvělém 7. místě, těsně za osminásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem, což je skvělá pozice. Druhým nejúspěšnějším nováčkem je prozatím Isaac Hajar, který má na kontě 21 bodů a patří mu tak 11. příčka. O pár míst za ním na 16. pozici figuruje Liam Lawson, který nasbíral 12 bodů, pak na 18. místě najdeme Olivera Bearmana se 6 body a o jednu příčku níže je Gabriel Bortoleto, který zatím posbíral 4 body. No a na úplném chvostu jsou zatím dva nováčci, kterým se bohužel stále nepodařilo bodovat, bývalý pilot Apline Jack Doohan a aktuální pilot Alpine Franco Colapinto. Ti tak zůstávají jako jediní bez bodů.
Kimi zatím mezi nováčky letos jednoznačně vyčnívá. Nejenže se drží na špici hodnocení rookies, ale za tak krátkou dobu v F1 stihl neuvěřitelné věci. Stal se nejmladším pole-sitterem v historii F1, a kromě toho získal v Kanadě své první pódium, což je obrovský úspěch.
Začátek sezony se mu povedl, okolo jeho jména byl a je obrovský hype, protože dát tak mladého a nezkušeného jezdce na místo po Hamiltonovi byl hodně odvážný tah a ze začátku to vypadalo jako trefa do černého. V prvních pěti závodech byl pokaždé v TOP10 (s výjimkou Bahrainu, kde byl 11.), což byl naprosto famózní start.
Od domácího závodu v Itálii se mu bohužel přestalo dařit, čtyřikrát totiž nedokončil závod, což z něj dělá jednoho ze dvou nováčků s nejvyšším počtem nedojetých závodů v první části letošní sezony. Mezitím sice stihl neskutečné pódium, ale celkově to vypadá, že se v druhé části první půlky sezony trochu trápil. To nic nemění na tom, že Kimi je pořád jeden z nejtalentovanějších mladých jezdců v F1 a s tím, co má za sebou v Mercedesu, se může posunout fakt vysoko. Mě osobně jezdecky baví, je schopný kvalitně jezdit jak na suchu, tak v dešti, umí solidně zabrat v kvalifikacích a opravdu rychle se učí.
A co se týče lidské stránky, Kimi působí naprosto skvěle. Je vtipný, přirozený a celkově působí jako sympaťák a fanoušstvo ho naprosto miluje taky proto, že po dlouhé době mají Italové svého pilota v F1.
Okolo Isacka možná není takové haló jako u Kimiho nebo třeba Olivera, ale za mě odvádí solidní práci. Všichni si asi pamatujeme jeho hodně smutný start v F1, kdy v Austrálii nedokončil ani první kolo. Myslím, že to byl moment, kdy si ho lidi začali víc všímat a od té doby šel nahoru. Na to, že nesedí v mistrovském autě se většinou pohybuje v první polovině pole, jeho výkony jsou stabilní, působí klidně, vyspěle a z auta umí vytěžit maximum. Nejlepším výsledkem je zatím 6. místo v Imole a hned potom 7. místo v Barceloně. Nedokončil zatím jen dva závody - v Austrálii a v Anglii, což byl podle mě nejtěžší závod sezony vůbec, hlavně pro rookies.
Z lidské stránky na mě působí pokorně a pracovitě. Není z extrémně majetné rodiny, takže si všechno musel vydobýt sám, a je si toho dobře vědom. Je sympaťák, který to klidnější a nenápadnější cestou může dotáhnout vysoko. Hed po Kimim je to nováček, který mě baví asi nejvíc. Navíc je vtipný a jeho dvojka s Liamem Lawsonem je za mě iconic!
Liam sice technicky vzato není úplně klasický nováček, protože už v roce 2023 zaskakoval za Daniela Ricciarda v Zandvoortu a v roce 2024 ho pak nahradil na posledních šest závodů, ale až letos jede svou první plnou sezonu v F1. Všichni si asi pamatujeme jeho opravdu krátké působení v hlavním Red Bullu vedle Maxe Verstappena, kde ho po dvou závodech vyměnili za Tsunodu. Za mě tehdy Liam vůbec nedostal pořádnou šanci, ale co si budeme povídat, Red Bull dělá rozhodnutí rychle a bez servítek. Po návratu do Racing Bulls se mu nejspíš ulevilo, mediálně se situace uklidnila, tlak polevil a bylo to vidět i na trati.
Začátek sezony pro něj ale nebyl vůbec snadný. V Austrálii hned nedokončil, pak to dlouho byly spíš průměrné výsledky, ale postupně roste. Celkově zatím nedokončil čtyři závody, stejně jako Kimi, ale je fér říct, že výkony jdou nahoru, v Imole 8. místo, v Barceloně 11. a v Rakousku dokonce 6. Začíná si sedat do tempa a v druhé půlce sezony, bude klíčové, co předvede.
Co se týče jeho osobnosti, působí na mě klidně a docela nenápadně. Nemá potřebu se tlačit dopředu, což je sympatické a myslím si, že právě touhle klidnější cestou by se mohl dostat ke kvalitním výsledkům. Jen na to prostě potřebuje prostor.
Gabriel mě zatím úplně nepřesvědčil ani jezdecky, ani osobnostně. Působí uzavřeně, není tolik výrazný a mně osobně jsou bližší piloti, kteří mají větší charisma a víc energie. V paddocku i na sociálních sítích je spíš nenápadný, což není nutně špatně, ale zatím mě tím úplně nezaujal.
Na trati to taky zatím není žádná velká jízda. Nedokončil tři závody a většinu času se pohybuje v druhé polovině výsledkové listiny. Jediný silnější moment přišel v Rakousku, kde vybojoval 8. místo a poprvé bodoval, jinak se do TOP10 ještě nepodíval.
Nic to ale nemění na tom, že je to určitě schopný pilot, už jen fakt, že se dostal do Formule 1, něco znamená. Ale osobně si myslím, že zatím ještě úplně neukázal, co v něm skutečně je. Možná ho trochu brzdí i technika, protože Sauber nepatří mezi nejrychlejší vozy, ale pořád mám pocit, že Gabriel má co dohánět. Uvidíme, co přinese druhá polovina sezony, protože šanci zaujmout rozhodně ještě má.
Ollie je výrazný rookie už jen protože si ho všichni pamatují z loňského záskoku za Carlose ve Ferrari v Saúdské Arábii, kde ohromil celý formulový svět, když dojel na skvělém 7. místě. Právě díky tomu na něj letos padlo dost velké očekávání, a i když má obrovský talent, tak je zatím nenaplnil. Jezdecky je schopný, ale je potřeba si říct, že sedí v Haasu, který nepatří mezi nejrychlejší auta.
V letošní sezoně stihl třikrát bodovat, nejlepší výsledek má z Číny, kde dojel na 8. místě. Jako jediný rookie zatím dokončil všechny závody kromě jednoho, což je podle mě velké plus. Jeho výsledky jsou trochu jako na houpačce, občas se pohybuje spíš kolem středu pole, ale v posledních závodech ukazuje lepší konzistenci, třikrát po sobě se umístil na 11. místě. I když už párkrát chyboval, je to pilot s budoucností.
Působí sympaticky, je vtipný, umí přitáhnout pozornost a pracovat s ní, což je v F1 velká výhoda. Vnímám ho velice dobře, baví mě podobně jako Isack, možná se nechytl ještě na 100 %, ale má potenciál jít dál, klidně i do lepšího týmu.
Nevím přesně, jaká byla smlouva mezi Francem, týmem Alpine a jeho sponzory ještě před začátkem sezony, ale upřímně téhle Alpine situaci moc nerozumím. Výměna Jacka po šesti závodech za Franca nebyla úplně šťastný krok a nepomohla ani jednomu z nich, ani samotnému týmu.
Jack sice hned první závod v Austrálii a pak ještě Miami nedokončil, ale jinak vozil průměrné výsledky. Jenže upřímně, co Alpine čekal? Auto mají letos nejslabší z celého pole a Jack byl pořád nováček bez výraznějších zkušeností. Očekávání, že bude hned na začátku dovážet top výsledky, jsou v těchto podmínkách nereálná (to se totiž nedaří ani stálému Pierrovi).
Franco na druhou stranu do závodního kolotoče naskočil bez pořádné přípravy a testování, a hned se na něj navalilo očekávání, že musí být lepší než Jack. Jenže výsledkově je na tom skoro stejně, jednou nedokončil, nejlépe dokončil dvakrát 13., jinak kolem 15. až 16. příčky, takže pilotně zatím nepředvádí žádný zásadní rozdíly.
Výměna není fér vůči oběma pilotům. Jackovi to muselo srazit sebevědomí, Franco naopak dostal brutální tlak, aniž by se mohl adaptovat. Jack působí ambiciózněji a jezdecky agresivněji, Franco naopak klidněji a možná přístupněji, ale tahle změna nebyla přínosná ani sportovně, ani lidsky.
Franco působí jako sympaťák, ale ještě si ho úplně neumím zařadit a jsem dost zvědavá, co ukáže ve zbytku sezony a jak se tahle situace ještě bude vyvíjet.
The final questions:
Tohle byl můj malý recap letošních rookies za první polovinu sezony. Jsem zvědavá, jak se jim bude dařit dál, protože všichni jsou talentovaní a zaslouží si ty nejlepší výsledky. Doufám, že v druhé půlce sezony je uvidíme ještě silnější, sebevědomější a třeba i s pár překvapeními!