Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

F1 insider: Co stojí za fyzickou a psychickou odolností pilotů?

Život pilota F1 není jen luxusní život, rychlá auta a šampaňské na pódiu. Behind the scenes je to spíš nonstop tréninky, pot, dřina a psychický tlak, který by většina z nás nezvládla ani jeden den, natož týden. Zkoušet to radši nebudu (or should i?), ale radši vám o tom něco řeknu:

Zapomeň na staré časy, kdy týmy sponzorovaly značky jako Marlboro, piloti se fotili s pozávodní cigaretou a alkohol tekl na divokých večírcích proudem. Svět F1 prošel velkou změnou a dnes vypadá nějak takto:

Striktní diety, několikafázové tréninky, DNA testy a mentální koučové na telefonu... Jsou to jednoduše špičkoví atleti, kteří musí držet tělo i hlavu na absolutním maximu a každý krok vedle je trestaný neúspěchem.

Na všechno, čím si piloti prochází se teď podíváme, ale pokud radši koukáš než čteš, můžeš si pustit celou epizodu, kterou jsme v rámci našeho F1 Girlsplaining podcastu natočily na náš YouTube.

Zdroj: City Wind Cigars

INTERESTING FASCTS NA ZAČÁTEK:

  • Piloti během závodu zhubnou až 4kg jen pocením
  • Během závodu také spálí klidně až 1500 kcal – což je víc než hodina intenzivního crossfitu
  • Minimální váha pilota i s vybavením (helma, kombinéza, rukavice) je 82 kg, když je váha menší, tým musí přidat závaží přímo do auta
  • Brzda vyžaduje tlak až 145 kg, a to třeba 1200× za závod , takže jedna noha dostává šíleně zabrat
  • Helma váží jen 1,8 kg, ale při G-síle v zatáčce je to pocitově 30–40 kg na krku
  • Pití v autě se po cca 6 kolech ohřeje na teplotu horkého čaje
  • Psychický tlak je tak velký, že i hvězdy jako George Russell přiznaly panickou ataku po závodě

„The F1 glow-up effect” opravdu existuje! U koho zafungoval?

@sofienajmanova

FYZICKÁ PŘÍPRAVA:

A teď.... Myslíte si, že si piloti dají jedno fitko denně a mají hotovo? NE! Jejich trénink je mnohem komplexnější, než by se na první pohled mohlo zdát a každý gram na jejich těle se počítá. Minimální váha pilota s kombinézou, helmou a rukavicemi je 82 kilo, proto trénink musí být přizpůsoben tak, aby byli piloti co nejlehčí, ale zároveň svalnatí, ideání je kolem 60–70 kg čistých svalů.

A jaký je jejich workout split?

  1. Kondice: Každý pilot tráví hodiny týdně cardiem, výběr je individuální, ale piloti mají všeobecně velice oblíbenou cyklistiku a běh. Potřebují tím získat trénink na srdce a plíce, které zvládnou dvě hodiny v tempu kolem 160–180 tepů za minutu (to je skoro jako běžet maraton)
  2. Síla vrchu a středu těla: Ramena a core jsou základ. Silný a stabilní střed těla drží pilota v sedačce, umožňuje mu přesně reagovat a chrání záda před bolestí při dlouhých závodech. Tento trénink ale nevypadá jako klasická posilka zaměřená na pekáč buchet, je to spíš mix funkčních cviků, balančních pomůcek a speciálních strojů zaměřených i na ruce a ramena.
  3. Krk: Velmi specifickou částí fyzické přípravy pilotů Formule 1 je trénink krku. V ostrých zatáčkách působí na hlavu s helmou obrovské přetížení, a proto musí piloti posilovat svaly krku ve všech směrech. Používají k tomu speciální trenažéry, postroje se závažím i odporové gumy, které simulují podmínky v kokpitu.
  4. Koordinace a reflexy:Potřebují reakce v milisekundách, které rozhodují o výkonu i bezpečí. Mozek a ruce musí být dokonale propojené, proto trénují oční koordinaci, rychlost reakcí a zpracování informací na speciálních simulátorech či světelných panelech.
  5. Mobilita a regenerace: Extrémní fyzické i psychické zatížení si žádá každodenní péči, proto piloti dbají na mobilitu, aby tělo zůstalo pružné a odolné, a zároveň kladou důraz na regeneraci, kvalitní spánek, správnou stravu a dostatek tekutin.

Piloti trénují i několikrát denně, často vícefázově, a proto kombinují tyto typy cvičení. Je to brutální zátěž, kterou by my, obyčejní pozemšťané vůbec nezvládli!!

TROCHA TEORIE: Víš, ale co jsou G-síly, které jsem zmiňovala?

Při brzdění a průjezdu zatáčkami působí na tělo pilota obrovské přetížení. V ostrých zatáčkách na tělo tlačí kolem 5–6 G, což znamená, že jejich hlava s helmou váží najednou přes 30 kilo.Proto je krk jedna z nejdůležitějších svalových partií.

Michael Schumacher spolu s Technogymem vyvinuli speciální trenažer,na posilování krku, některé postroje váží až 80 kg.

Třeba takový Carlos Sainz občas cvičí na motorce se závažím na helmě, aby si zvykl na zatížení a udržel krk stabilní.

MENTAL HEALTH

Piloti se ale nepotýkají jen s fyzickou přípravou, ale také s tou mentální, která je v dnešní době velice důležitá. Žijeme totiž v období, kdy tlak veřejnosti a sociálních sítí je opravdu vysoký, a právě s tím se piloti musí (občas velice náročně) vyrovnávat, nejen totiž, že čelí tlaku týmu a vlastním očekáváním, ale i nárokům fanoušků a sociálních sítích, kteří si často neuvědomují, že i piloti jsou jen lidé, kteří chybují a mají své limity.

K tomu se přidává i náročný životní styl, cestování po světě, změny časových pásem a jetlag, nové prostředí na každé Grand Prix a náročné tréninky. To všechno může vyvolávat stres, únavu a pocit mentální nepohody.

Nenadarmo někteří piloti jako například George Russell, přiznali, že někdy po závodech zažívají panické ataky. Lewis Hamilton přiznal, že se v poslední době stáhl ze sociálních sítí právě kvůli nenávistným komentářům fanoušků a podobnou zkušenost má i Lando Norris, který otevřeně řekl, že hate mířený na jeho přítelkyni se velmi silně odráží i na jeho psychice.

Mentální přípravě se piloti věnují stejně systematicky jako tělu a mezi jejich metody patří:

  • Mentální koučink: pravidelná sezení s psychologem, který se často musí odehrávat i na dálku přes telefon
  • Rituály a rutiny: stabilizují mysl, snižují úzkost a pomáhají se soustředit před závodem. Každý pilot má vlastní způsob, někteří poslední minuty před startem tráví sami s hudbou v uších, jiní meditují jako například Lewis Hamilton, a někteří se aktivně připravují s mechaniky
  • Vizualizace: piloti si před závodem přehrávají trať, krizové scénáře a připravují si, kde a jak budou reagovat v různých situacích a to jim pomůže se pořádně koncetrovat
  • Dechová cvičení: to jim pomáhají zvládat stres, udržet koncentraci a rychle regenerovat po závodě

Zakletá druhá sedačka Redbullu. Proč Yuki Tsunoda nahradí Liama Lawsona?

@sofienajmanova

Tohle byl jen malý insight do toho, co všechno musí piloti zvládnout ještě předtím, než vůbec usednou do svého monopostu F1. Pokud tě zajímá víc detailů a zajímavostí, najdeš je už teď v našem novém YouTube videu F1 Girlsplaining na kanále Heyfomo.cz. SO ENJOY!!

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.