Život pilota F1 není jen luxusní život, rychlá auta a šampaňské na pódiu. Behind the scenes je to spíš nonstop tréninky, pot, dřina a psychický tlak, který by většina z nás nezvládla ani jeden den, natož týden. Zkoušet to radši nebudu (or should i?), ale radši vám o tom něco řeknu:
Zapomeň na staré časy, kdy týmy sponzorovaly značky jako Marlboro, piloti se fotili s pozávodní cigaretou a alkohol tekl na divokých večírcích proudem. Svět F1 prošel velkou změnou a dnes vypadá nějak takto:
Striktní diety, několikafázové tréninky, DNA testy a mentální koučové na telefonu... Jsou to jednoduše špičkoví atleti, kteří musí držet tělo i hlavu na absolutním maximu a každý krok vedle je trestaný neúspěchem.
Na všechno, čím si piloti prochází se teď podíváme, ale pokud radši koukáš než čteš, můžeš si pustit celou epizodu, kterou jsme v rámci našeho F1 Girlsplaining podcastu natočily na náš YouTube.
INTERESTING FASCTS NA ZAČÁTEK:
FYZICKÁ PŘÍPRAVA:
A teď.... Myslíte si, že si piloti dají jedno fitko denně a mají hotovo? NE! Jejich trénink je mnohem komplexnější, než by se na první pohled mohlo zdát a každý gram na jejich těle se počítá. Minimální váha pilota s kombinézou, helmou a rukavicemi je 82 kilo, proto trénink musí být přizpůsoben tak, aby byli piloti co nejlehčí, ale zároveň svalnatí, ideání je kolem 60–70 kg čistých svalů.
A jaký je jejich workout split?
Piloti trénují i několikrát denně, často vícefázově, a proto kombinují tyto typy cvičení. Je to brutální zátěž, kterou by my, obyčejní pozemšťané vůbec nezvládli!!
TROCHA TEORIE: Víš, ale co jsou G-síly, které jsem zmiňovala?
Při brzdění a průjezdu zatáčkami působí na tělo pilota obrovské přetížení. V ostrých zatáčkách na tělo tlačí kolem 5–6 G, což znamená, že jejich hlava s helmou váží najednou přes 30 kilo.Proto je krk jedna z nejdůležitějších svalových partií.
Michael Schumacher spolu s Technogymem vyvinuli speciální trenažer,na posilování krku, některé postroje váží až 80 kg.
Třeba takový Carlos Sainz občas cvičí na motorce se závažím na helmě, aby si zvykl na zatížení a udržel krk stabilní.
MENTAL HEALTH
Piloti se ale nepotýkají jen s fyzickou přípravou, ale také s tou mentální, která je v dnešní době velice důležitá. Žijeme totiž v období, kdy tlak veřejnosti a sociálních sítí je opravdu vysoký, a právě s tím se piloti musí (občas velice náročně) vyrovnávat, nejen totiž, že čelí tlaku týmu a vlastním očekáváním, ale i nárokům fanoušků a sociálních sítích, kteří si často neuvědomují, že i piloti jsou jen lidé, kteří chybují a mají své limity.
K tomu se přidává i náročný životní styl, cestování po světě, změny časových pásem a jetlag, nové prostředí na každé Grand Prix a náročné tréninky. To všechno může vyvolávat stres, únavu a pocit mentální nepohody.
Nenadarmo někteří piloti jako například George Russell, přiznali, že někdy po závodech zažívají panické ataky. Lewis Hamilton přiznal, že se v poslední době stáhl ze sociálních sítí právě kvůli nenávistným komentářům fanoušků a podobnou zkušenost má i Lando Norris, který otevřeně řekl, že hate mířený na jeho přítelkyni se velmi silně odráží i na jeho psychice.
Mentální přípravě se piloti věnují stejně systematicky jako tělu a mezi jejich metody patří:
Tohle byl jen malý insight do toho, co všechno musí piloti zvládnout ještě předtím, než vůbec usednou do svého monopostu F1. Pokud tě zajímá víc detailů a zajímavostí, najdeš je už teď v našem novém YouTube videu F1 Girlsplaining na kanále Heyfomo.cz. SO ENJOY!!