Formulová sezóna 2025 je zahájena! To, co se dělo při GP v Austrálii, byl jeden velký chaos. Dlouhá zimní pauza, šest rookies na gridu a šílené australské počasí se silným deštěm a větrem tomu přidalo na dramatičnosti. Vítěze a poražené už známe, tak se pojďme podívat na to, jaké to celé bylo.👇
KVALIFIKACE
V sobotní kvalifikaci zabodoval loňský mistrovský tým McLaren, jehož jezdci si dojeli pro první dvě pozice. „AŽ“ třetí pozici získal Max Verstappen a v top 5 byl pozitivním překvapením tým Williams, kterému se poprvé po deseti letech povedlo dostat oba monoposty do Q3.
Nepříjemný začátek sezóny zaznamenal rookie Oliver Bearman, ten totiž boural už v prvním tréninku, druhý vynechal a třetí musel předčasně skončit. Na začátku kvalifikace se vyskytl problém s převodovkou a nakonec musel odstoupit a do závodu pak musel startovat po boku Liama Lawsona z boxů. Zklamaný byl také Kimi Antonelli, který po nepovedené kvalifikaci startoval v GP až ze 16. místa, ale to ještě netušil, co nastane v neděli.
GRAND PRIX
Velká cena Austrálie rozhodně nezačala v klidném duchu a od začátku působila spíše jako závod o přežití. Kromě australských závodníků Oscara Piastriho a Jacka Doohana byly pohledy především upřeny na rookies a na to, jak si poradí s náročnými podmínkami. A nikoho asi nepřekvapí, že si skoro všichni na této náročné trati, a ještě k tomu za mokra, vylámali zuby.
Nejmíň si svůj velký debut užil Isac Hadjar, který se ještě během zahřívacího kola roztočil a poškodil svůj monopost natolik, že přišel o šanci vůbec odstartovat ve své první Grand Prix. Byl to pro něj velmi emotivní moment, který mu ale svou podporou pomohl zvládnout Anthony Hamilton, který ho uklidňoval jako vlastního syna. Byl to moment, který ukázal skutečnou hodnotu sportu a to, že F1 není jen o vítězství a rychlosti, ale také o lidskosti a empatii.
Tím to ale zdaleka nekončilo! Celá startovní procedura se kvůli této situaci musela opakovat, což ostatním jezdcům rozhodně na klidu nepřidalo. To se okamžitě projevilo už v prvním oficiálním kole, kdy Jack Doohan, nový jezdec týmu Alpine naboural, a to znamenalo první zklamání pro australské fanynky a fanoušky. Chvíli na to ztratil kontrolu nad svým monopostem za Safety car Carlos Sainz, skončil v mantinelech a tím ukončil své první působení na trati za tým Williams.
Po těchto kolizích se situace na trati trochu uklidnila. První full gas kolo bylo až kolo 8., první trojice (Norris, Piastri s Verstappen) na to začala pořádně dupat a 4. Russelovi odjela o více než 10 sekund a v 15. kole Kimi Antonelli předvedl svůj první větší manévr v F1, když se dostal přes Nica Hulkenberga.
Do 45. kola bylo vše relativně poklidné, ale týmy se pořád potýkaly s problémem identifikace počasí, závod byl totiž napůl deštivý, ale některé části trati byly suché, což způsobovalo potíže při rozhodování o výměně pneumatik. K tomu bylo na trati jen málo příležitostí k předjíždění, ale zajímavým faktem bylo, že i na takto mokré trati bylo povolené DRS.
A PAK PŘIŠLO ZLOMOVÉ 47. KOLO...
Oba McLareny se na mokré trati sklouzly, Lando Norris měl větší štěstí než jeho týmový kolega, který zůstal zaseklý na trávě, ze které se sice dostal, ale na trať se vrátil až na předposlední pozici. To otevřelo velkou příležitost pro Ferrari, které na ani ne jedno kolo vedlo celý závod, alejejich nešťastná taktika a nepovedený pitstop (here we go again) je poslal zpátky hluboko do pole. Tým Haas absolutně prokaučoval pit stop, což vedlo k tomu, že jejich monoposty dostaly kolo ztráty na zbytek pole a následně dvojice Liam Lawson a Gabriel Bortoleto poslaly jejich monoposty do mantinelů a tím ukončily svůj závod.
Zbytek závodu už probíhal bez větších komplikací, ale napětí trvalo až do poslední zatáčky. O vítězství se rozhodovalo mezi Landem a Maxem, kteří spolu bojovali do posledního metru. Nakonec to byl Lando, kdo si dojel pro své první vítězství v této sezóně, a to přímo z pole position (a ještě k tomu se stal pilotem dne!). Tímto výkonem se stal novým lídrem šampionátu a ukázal, že tento rok bude pro tým McLaren opravdu vzrušující.
Pro druhé místo si nakonec dojel Max Verstappen a třetí místo si pak odvezl George Russell, který mi během celého závodu přišel trochu neviditelný, ale i přesto odvedl solidní práci. Na začátku nasadil stabilní tempo, držel svou pozici, a bez jakýchkoliv komplikací dojel do cíle pro cenné body.
Na závěr tady mám jezdce, kteří mě příjemně překvapili, a i naopak ty, kteří pro mě byli spíše zklamáním:
POZITIVNÍ:
NEGATIVNÍ:
Další závodní víkend nás čeká už tento týden a to v Číně, tak nás nezapomeň sledovat pro více F1 news!!