Formule 1 už dávno není jen sport pro zapálené fanoušky motorů, díky promyšlenému marketingu se z ní stal globální zábavní produkt, který oslovuje především mladší generace. F1 tím ukazuje absolutní mistrovství, marketing je rychlý, masivní a míří do všech stran.
Sociální sítě a digitální obsah dnes tvoří páteř marketingu Formule 1 a na počet přivádějí nejvíce nových fanoušků a fanynek. V roce 2024 dosáhl celkový dosah F1 na socials 3,9 miliardy uživatelů, což znamená nárůst o 4 % oproti předchozímu roku. Jen videa zveřejněná oficiálními kanály měla 390 milionů zhlédnutí, a interakce s obsahem stouply o 47 %.
Každý tým volí svůj vlastní styl komunikace, některé značky sází na vtipný obsah a v tomto ohledu za mě jasně triumfuje tým Racing Bulls, kteří F1 meme scénu posunuli na jiný level!!
Šéf jejich marketingu a TikToku je podle mě absolutní génius, držet se aktuálních trendů je totiž to extrémně důležité a RB na 100 % ukazují, že si člověk může tenhle sport a tyto piloty zamilovat nejen proto, že dobře závodí, ale také proto, že mají dobrý smysl pro humor.
Naopak některé týmy preferují více tradiční a propracovaný obsah. Úplně se nesoustředí na TikTokové trendy, ale spíše staví na historii vlastního týmu, esteticky zpracovaných sestřizích ze závodů nebo na různých osobních příbězích ať už jezdců, nebo členů týmu. Evidentně to funguje, protože mezi takové týmy patří například Ferrari:
Mimo TikToku a Instagramu má velký dopad i F1 YouTube, který má k srpnu 2025 přes 13 milionů odběratelů, tam přináší velké množství zajímavého kontentu a kromě tradičních recaps závodů nabízí i jejich oblíbenou Grill The Gri challenge (mega dporučuju!!), dále rozhovory nebo historické a ikonické momenty. Fans tak mají k dispozici opravdu široké spektrum videí.
Neméně důležité jsou i interaktivní kampaně, fanoušci a fanynky se mohou zapojit do Q&A, různých giveaway akcí nebo hlasovat v Driver of the Day. Takové zapojení zvyšuje interakci o desítky procent oproti statickému obsahu a ukazuje další cesty, jak F1 přivádí lidi do svého světa.
Známý dokumentární seriál Drive to Survive se stal pro Formuli 1 absolutním gamechangerem. Série otevřela dveře novému publiku, přivedla do světa F1 miliony lidí, kteří dříve tento sport nesledovali, a změnila způsob, jakým lidé F1 vnímají. Jeho vliv je především kvalitativní, nejenže zvýšil počet fanoušků, ale především zlepšil jejich zapojení, loajalitu a emocionální propojení se sportem a jednotlivými jezdci.
Nejvíce sledovanou sezónou je ta čtvrtá , která dosáhla 4 milionů zhlédnutí během prvního týdne od vydání a umístila se tak na první příčce v globální sledovanosti Netflixu.
Drive to Survive měl výrazný vliv i na americký trh, od uvedení série se americká sledovanost F1 zdvojnásobila, což vedlo k přidání dvou nových závodů v USA, konkrétně v Miami a Las Vegas. Tato série tak zásadně ovlivnila nejen popularitu F1 ve Spojených státech, ale i rozvoj motorsportu na americkém kontinentu.
Formule 1 dlouhodobě využívá gaming a virtuální prostředí jako silný marketingový nástroj, který přibližuje sport fanouškům i mimo závodní tratě.
Každý rok vychází oficiální F1 videohra CLASH, která umožňuje fanouškům a fanynkám zažít atmosféru závodů z pohodlí svého domova. Hráči a hráčky mohou řídit své oblíbené týmy a jezdce, soutěžit online a zapojit se do globální komunity F1 fans, tímto způsobem F1 nejen posiluje loajalitu stávajících fanoušků, ale zároveň přitahuje nové publikum.
F1 aktivně organizuje esportové soutěže, jako je F1 Esports Series, kde se hráči z celého světa utkávají na virtuálních tratích. Tyto eventy jsou živě streamované a doprovázené profesionálním komentářem, navíc umožňují lokální i globální partnerství s technologickými značkami a sponzory, čímž vzniká nový marketingový kanál.
F1 také nabízí oficiální hru F1 Fantasy, kde si fanoušci mohou sestavit vlastní tým z jezdců a týmů, dále F1 Predict, interaktivní hru pro předpovídání výsledků závodů, a F1 Manager 24, která umožňuje vytvořit vlastní tým, navrhovat auto a vést ho od začátku až po vrchol F1, což je skvělý marketingový tah pro fanoušky, kteří jsou více aktivní online než přímo na závodech a tím také umožňují budovat digitální komunitu fanoušků a fanynek po celém světě.
Formule 1 patří mezi sportovní disciplíny, které dokáží maximálně využít sílu partnerství s globálními značkami a spolupráce s giganty jako Heineken, Crypto, Lenovo, Google nebo Louis Vuitton jsou toho dokonalým příkladem.
Speciální zmínku si zaslouží Charlotte Tilbury, která jako partner F1 Academy přitáhla zcela novou skupinu fanoušků (nebo spíše fanynek) a zejména zájemkyně o beauty a lifestyle segment, které se dříve do motorsportu tolik nezapojovaly.
Posledním výrazným sponzorem, který výrazně posunul F1 dál, je Louis Vuitton. Toto partnerství si všimli i fanoušci mimo tradiční motorsportovou komunitu a ukázalo, že spojenectví s prémiovou značkou může přitáhnout úplně novou skupinu lidí. Tato spolupráce nejen posílila image sportu, ale zároveň zvýšila jeho atraktivitu i pro lifestyle a fashion publikum, což je pro marketing F1 obrovský posun.
Dalším klíčovým marketingovým nástrojem jsou influenceři a spolupráce s celebritami. Pozvání influencerů na závody, do paddocku nebo na exkluzivní eventy umožňuje F1 oslovit nové publikum, které by jinak sport nesledovalo.
V poslední době jsou paddocky F1 nadupané celebritami, ale mezi ty, které rozhodně stojí za zmínku, patří například Tom Holland, Brad Pitt, nebo zpěvačky Dua Lipa. Samozřejmě nesmíme zapomenout na Tate McRae, která se podílela na kolaboraci s novým F1 filmem, čímž přinesla do světa F1 další hudební a kulturní rozměr.
Zvláštní pozornost si zaslouží Gordon Ramsay, který se spojil s Formulí 1 a vytvořil nový kulinářský zážitek pro návštěvníky paddocku v rámci F1 Garage. Tento prostor nabízí světovou úroveň jídla, nápojů a servisu, na který dohlíží Ramsay a jeho tým šéfkuchařů.
Přítomnost těchto celebrit nejen přitahuje mediální pozornost, ale také pomáhá F1 oslovit širší a různorodější publikum mimo tradiční motorsportovou komunitu and I think it works well!!