S uvedením nové a závěrečné sezóny seriálu Sex Education na Netflixu jsme se spojili s Davidem Thackerayem, který nám při rozhovoru prozradil, co vše stojí za prací koordinátora intimity. David má zkušenosti i s dalšími seriály, jako je například Heartstopper.
David Thackeray pracuje jako koordinátor intimity pro seriál Sex Education již od druhé série. V seriálu spolupracoval především s Asou Butterfieldem a Emmou Mackey, kteří hrají dvojici Otis a Maeve. Zeptali jsme se Davida na několik otázek ohledně natáčení jeho oblíbených scén, ale i práci s režií a samotnými herci.
Mohl byste našim čtenářům nejprve vysvětlit, co obsahuje role koordinátora intimity? A jak je důležité, aby byl při těchto scénách na place někdo vaší role?
Koordinátor intimity umožňuje otevřenou komunikaci a transparentnost nejen pro obsazení, ale také pro celou produkci. Měl by se především ujistit, že mezi herci existuje souhlas a hranice při práci s intimními scénami. Bezpečné prostředí je důležité. Tato pozice je důležitá stejně tak, jako je například choreograf při rvačkách či tancích. Je opravdu hodně důležité mít koordinátora intimity. V minulosti jsme mohli vidět, co se může stát, když na place žádný není. A taky teď můžete vidět detaily v intimních scénách. Už nejde pouze o rychlé skákání z jedné pozice do druhé nebo něco takového (smích).
Probíhají před samotným natáčením nějaké schůzky nebo diskuze s režisérem či herci? Jak moc mohou být herci zapojeni do již napsané scény?
Moje práce začíná už v předprodukční fázi, takže bych řekl, že 80 % toho, co dělám, se odehrává předtím, než jdeme na plac. Prvně si vyslechnu vizi od režiséra a producenta, abych slyšel, jak přemýšlejí o natáčení těchto scén, proč existují, jak pomáhají příběhu či cestě postav, a pak vedu rozhovory s herci. Samostatně bych šel zjistit, jestli mají nějaké otázky nebo obavy, cokoliv, co bych mohl udělat, abych se ujistil, že se v daný den cítí dobře. A pak v den natáčení děláme dohodu o konsentu a značíme místa doteků, kde jim to nevadí, ale samozřejmě, a hlavně, kde už dotyky nechtějí.
A samozřejmě se řeší také nahota. Je potřeba se ujistit, že jsou herci zakrytí, takže spolupracujeme s kostýmním oddělením, aby se vytvořily bariéry pro nahotu, a aby se zakryly oblasti, které nechceme ukázat. Pak natáčíme s uzavřenou scénou, takže v den natáčení je na place omezený počet lidí. Zejména v Sex Education jsou herci velmi zapojení do děje, protože znají postavy opravdu dobře. Hodně jsem se jich ptal na to, co si myslí, že by jejich postava udělala, jaká je její intimita.
Jak dlouho trvá natáčení jedné takové scény? Zahrnuje to určitou přípravu před samotnou scénou?
Je důležité dát těmto scénám větší prostor, aby se na nich dalo pracovat a zjistilo se, že vše funguje. Zkouška před natáčením je určitě potřeba. Každá intimní scéna byla jiná, takže nemůžeme říct, že by určitá scéna zabrala určitou dobu. Například montáž třetí série byla natočena po částech v průběhu 6–7 měsíců, takže simulace sexuální scény závisí na tom, z kolika úhlů a na kolik záběrů se díváme.
Jaké rekvizity se dají najít na place v těchto intimních scénách? Mohl byste našim čtenářům prozradit, jaké triky obvykle používáte?
Já jako koordinátor intimity nenosím velkou tašku s výbavou s různými rekvizitami (smích). Hodně spolupracuji s kostýmním oddělením, takže si předem zjistím, co potřebujeme, aby to měli herci připravené. Může to být něco jako intimní polštář, což je v podstatě malý polštářek, který můžete umístit na potřebná místa. Ten může být skrytý tělem, ale je to také další „tlumič" , který můžeme dát mezi herce. A samozřejmě silikonové kryty na intimní partie, které jdou do oděvů. Je opravdu důležité, aby byla mezi herci vytvořena bariéra, aby se cítili bezpečně a byli schopni udělat tu scénu stejně jako jakoukoli jinou.
V Sex Education jsou různé druhy sexuálních scén: masturbace nebo LGBTQ+ sex. Jak k nim přistupujete?
Každá scéna je jiná, takže cokoliv, o čem nevím, musím jít a studovat jako v každé jiné práci. Nebo mám skupinu lidí, kteří jsou mi vždy ochotni pomoct. Máme skvělý tým scénáristů a specialistů, kteří přicházejí, aby pomohli se scénářem a aby se ujistili, že je to uvěřitelné. Pak také mluvím s herci a říkám jim: „Hej, řekněte mi víc o téhle scéně, co si o tom myslíte a jak si myslíte, že ji můžeme společně zpracovat.“ Takže je to skutečná spolupráce a otevřená diskuse.
Zabýváte se také nějakým druhem platonické intimity? Třeba dětští herci objímající své rodiče při scéně nebo tanec v nočním klubu, kde je potřeba hodně dotyků? Nemusí jít vždy o sex, aby to byla intimní scéna nebo abyste měl pocit, že to případně může být mimo něčí komfortní zónu. Platí stejný přístup i pro platonickou intimitu?
Tohle je skvělé slyšet a je to úplná pravda. Jak říkáš, každý je jiný, každý má jinou míru pohodlí, takže máš 100 % pravdu. Já si ve scénářích označuji všechny druhy intimních momentů. Může to být jen ve sprše nebo ve vaně, může to být porod, může to být kojení, může to být erotický tanec. Ale jde i o děti. Vždycky se potřebuji ujistit, že na place žádné dítě nebude, když budeme natáčet určité scény, nebo že o všem ví jejich opatrovník či rodič. Je to ale stejně důležité pro momenty jako jsou v seriálu Heartstopper, kde je časté líbání a dotyky. Protože jsou to mladí umělci, musíme přemýšlet i o tom, jaké jsou intimní scény pro ně.
Pokud by se herec připravoval na scénu a ještě nic podobného nedělal, jaké by byly vaše první kroky, abyste ho připravil?
Co rád dělám, je, že demystifikuji, jak se tyhle scény natáčí a přesně herci vysvětlím, jak všechno probíhá. Snažím se jim vše vysvětlit krok po kroku, aby měli prostor říct ne, což samozřejmě vždy můžou, a my podle toho upravíme scénu. Pak můžeme stále vyprávět stejný příběh, ale může to být třeba: „jen položíme ruku sem nebo je políbíš na krk nebo změníme polohu nebo pohneme kamerou". Ať už je to cokoliv, chci, aby se cítili sebevědomě a připraveni scénu natočit.
Máte na scéně nějakou specifickou techniku, která může hercům usnadnit tyto scény?
To není úplně součástí mé role, ale už mám s takovými věcmi zkušenost. Dělám něco, čemu se říká úrovně napětí. Takže řekněme, že herci dělají simulovanou sexuální scénu a úroveň 9 je vyvrcholení. Na place pak volám daná čísla a herci podle toho reagují, až se dostaneme na 9. Pak se s herci kolikrát smějeme, protože jen slyší, jak křičím tato čísla.
Máte nějakou oblíbenou vzpomínku nebo vtipný moment, který se stal na place při těchto scénách?
Myslím, že příběhově ve třetí sérii na konci té velké montáže, kterou jsme udělali v první epizodě, kde vidíte, jak kondom letí přes kameru, to bylo fakt vtipné. Říkal jsem si, kdo tohle dělá ve své práci? (smích) Taky mám rád scénu s Cynthií a Jeffreyem, kdy jejich postavy mají sex v karavanu a jejich kočka vybouchne v mikrovlnné troubě. Já si jen vzpomínám, jak jsem s režisérem Benem stál v dešti a snažil se pracovat na této scéně, ale bylo to celé strašně vtipné, takže jsme se neustále jen smáli.
Můžeme něco takového očekávat v příští sezóně?
Může to být lehký spoiler, ale scény mezi Michaelem a Glorií jsou skvělé, plné vtipu a komedie, jak byste od Sex Education čekali.