Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Éra hudebních klipů se zásadně mění. Jak?

Lizzo na svůj TikTok nedávno přidala videjko, kde mluvila o tom, že éra videoklipů, jak je známe, je over and it got me thinking. She's kinda right.

Hudební scéna se za poslední roky hodně změnila. Od příchodu TikToku a krátkých formátů je rychlejší, kouskovitější a mířená na jednoduché virální momenty, které ji rychle vystřelí do popředí nejnovějších trendů. Hype je teď důležitější než impact a otázka tak stojí: je v éře TikToku vůbec videoklip potřeba?

Co tě ve světě hudby a filmu čeká tento týden?

Hot Releases: Do kin jde druhý díl hororu The Strangers a Doja Cat vydává páté studiové album Vie

@honza_vhrlk

Video killed the radio star...

Možná si ještě pamatuješ, že ještě před deseti lety bylo čekání na nový videoklip the big thing. Nešlo jenom o song samotný, ale i o malý filmík, který ho doprovázel - všichni jsme šíleli, když droppla Anaconda, Last Friday Night, Roar nebo Beauty and a Beat.

Chodící kladiva v Another Brick In The Wall od Pink Floyd, My Baby Dont Mess Around část v Hey Ya! od Outkast nebo walking sekvence v Bitter Sweet Symphony od Verve jsou jedny z ikonických momentů, které známe všichni.

Devadesátky, 2000s a 2010s byly na velké videoklipy obvzlášť bohaté. Měli jsme All Stars, Uptown Funk, Gangnam Style, In The End, Counting Stars nebo Chandelier a nesmíme zapomenout ani na ikony, které hudební klipy upevnily jako must have všech umělců a umělkyň, kteří či které svůj craft brali vážně.

V roce 1981 se spustilo MTV, v té době jediná televizní stanice, která exkluzivně vysílala videoklipy. Vůbec první music video, které MTV odvysílala, bylo Video Killed the Radio Star od The Buggles, a tím začala éra nepřetržitého vysílání hudby v televizi. Pokud panoval názor, že bez klipů do té doby dalo obejít, teď už to neplatilo.

MTV měla na hudební průmysl obrovský vliv. Dostali jsme skrze ní i nejikoničtější MVs ever - Thriller od Micheala Jacksona, Smells Like Teen Spirit od Nirvany, nejvíc memed song ever Take On Me od Aha! nebo Money For Nothing od Dire Straits, které se zase považuje za průkopníka animace.

Díky tomu se z hudebních klipů stal byznys a svůj vlastní žánr, který se rozrostl i produkčně. Klipy začaly být větší, pompéznější a čekalo se na ně. Jmenuj jeden klip od Britney Spears nebo Maddony z téhle doby, který nebyl naprosto ikonický a nemluvilo se o něm ještě dlouho po releasu.

Éra videoklipů opravdu killed the radio star, stejně jako teď sociální sítě a TikTok upozaďují velkoformátové hudební klipy, které byly spíš malé filmy než jenom estetická videjka.

Více ze světa hudby:

Rock je nejrychleji rostoucí žánr a druhý nejpopulárnější. Můžou za to sociální sítě a horny fans na TikToku

@_00_3_12

...and social media killed the video

Sociální sítě hudební průmysl hodně změnily. YouTube byl perfektní pro udržování velkého haló okolo MVs, ale platformy jako Instagram a TikTok, které preferují short forms, už fungují jinak, a scéna se tak musela adaptovat.

Pro hudbu je totiž nejdůležitější jedna věc - čísla. Žebříčky, přehrání, shlédnutí, to všechno určuje mainstreamový úspěch. Prodeje desek jsou na poklesu, mnohem důležitější je streaming a mezi tím vším - pozornost. A pozornost dnešního průměrného diváka*divačky není moc silná. Skalní fans si ještě k YouTubku sednou, aby se podívali na celý klip, ale pravidlem to už rozhodně není.

„Chtít od lidí, aby zůstali na jedné stránce na celou písničku, je v době scrollování opravdu obtížné. Dnes už to není běžná praxe. Lidé jsou zvyklí na mnohem kratší klipy a hltají věci opravdu rychle,“ řekla pro The Guardian bývalá šéfka hudebních videí v produkční společnosti Somesuch.

Videoklipy už (generally) nejsou tolik o umění, něčem fresh, novém a neotřelém, ale zaměřují se víc na nás, na diváky. User-forward kontent is the way to go. Už nechodíš za videoklipy, oni teď chodí za tebou a jejich tvůrci*kyně se snaží podchytit budoucí trendy a přijít s obsahem, který bude jednoduchý, ale úderný (a taky easy na editování).

Tvorba videoklipu totiž stojí peníze a je mnohem výhodnější, když vizuální obsah tvoří i fans - TikTok trend, virální sound nebo taneček songům dávají obrazovou identitu, za kterou umělci a jejich labely vůbec nemusí platit.

The revolution will be on your screen

Je to ale vlastně špatně? No, těžko říct. Scéna se adaptuje, aby mohla přežít, klipy ale nemizí úplně. Vychází pořád - přece jenom na nich takový K-pop stojí a v jeho rámci vznikají mistrovská díla na denní bázi. Protože takový je a je to pro něj bread and butter.

Umění se vždycky vyvíjelo v závislosti na společnosti a momentálním dění a vždycky se vyvíjet bude. A v časech největších struggles se objevují ti nejlepší inovátoři, kteří ho posouvají dopředu. Takže kdo ví, třeba už se ta next best thing někde formuje.

Zdroje: MTV, The Guardian, Rock&Art, Kill The DJ

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.

Podpoř FOMO team 👀🤍

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.