Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla
Photo by Naomi Rahim/Getty Images

Dua Lipa ovládla Česko a není to náhoda

Dua Lipa je aktuálně nejvyhledávanější výraz na českém Googlu a není to náhoda - stojí za tím skvěle postavený marketing.

Celosvětová hvězda Dua Lipa v úterý a ve středu zavítala do Česka a přinesla s sebou vlnu virálních momentů, na které jen tak nezapomeneme.

Řekla jsem si, proč nezazpívat každý večer novou píseň od místního umělce z každé země, kde zrovna jsme.
- Dua Lipa v Melbourne během zahájení světové tour Radical Optimism

A své slovo dodržela.

Ve Španělsku například zazněla první večer písnička Heroe od španělského interpreta Enrique Iglesias, druhý večer Me gustas tú od Manu Chao. Ve Francii zazněla první večer písnička Moi Lolita od francouzské oblíbenkyně Alizée, na druhý večer se Dua naučila Dèrniere Danse od Indily. Zastávka v Německu přinesla cover německé písničky 99 luftballons od Neny.

S blížícími se pražskými daty její tour lidé netrpělivě očekávali, která česká písnička zazní u nás v Praze. Dua Lipa si nakonec na svůj cover vybrala Na ostří nože od Ewy Farne a získala si tak celý národ.

Ewa Farna tak první večer v publiku zažila moment překvapení společně s ostatními a její reakce se okamžitě stala virálem.

Druhý večer přinesl další moment překvapení - Dua Lipa si na stage přivedla Ewu Farnou a daly si na stejnou písničku duet. Na žádném koncertě předtím si samotného interpreta na duet nepřivedla, a tak to byl moment překvapení pro všechny.

Tohle jste určitě nečekali... a já taky ne. Stalo se to včera potom, co jsem se potkala s Duou Lipou po koncertě a ona říkala: nechceš si to dát se mnou dneska?
- Ewa Farna těsně před nástupem na stage

Dua Lipa si nás tímto krokem všechny získala, obletěla celý internet, a pokud byl v Česku někdo, kdo popovou hvězdu ještě neznal, tak ji dnes už zná. Dokázala, že není jen globální ikonou, alei marketingovým géniem.

Marketing genius

Lidé už přirozeně očekávají přidanou hodnotu (zejména v marketingu) - nestačí jen nabídnout „produkt nebo službu“, ale je potřeba vyvolat zážitek, emoci a autenticitu.

Podobně se i v showbyznysu od umělců a umělkyň očekává víc než jen samotný výkon – očekává se zážitek, lidskost a zapojení.

Tohle milé gesto od Dua Lipy splňuje všechna tato očekávání a přispívá ke zviditelnění celého turné i samotné umělkyně. Volba zazpívat píseň dané země vytváří silné očekávání před koncertem a často i živé reakce po něm - vyvolává emoce, zájem i diskuzi.

Lidé okamžitě sdílejí své dojmy a názory na sociálních sítích, čímž dochází k organickému šíření sdělení a posilování vztahu mezi umělkyní a publikem a vyvolává FOMO lidem, kteří si lístky nekoupili.

Propojení s národními publiky není nic nového, ale Dua jej dotáhla na další level. Na koncertech kapely nebo interpreti a interpretky běžně prohlásí pár slov nebo vět v jazyce publika, na které míří, ale zazpívat písničku v češtině vyžaduje daleko víc úsilí.

Podobný kousek ale předvedla třeba Metallica v roce 2018, kdy její členové Robert Trujillo a Kirk Hammett na koncertě v Praze zahrální kultovní českou písničku Jožin z bažin od Ivana Mládka.