Drž hubu, když mluví láska. Recenze na nového Kendricka Lamara je tady

Po 1 855 dnech je K.Dot zpět s albem Mr. Morale & The Big Steppers. 🐐🔥

Mr. Morale & The Big Steppers je introspektivní, citlivé a složité double album, které většině posluchačů nepřiroste k srdci na první dobrou. Spíš než rádiovými hity je nabité diskuzí a tématy, jako je generační nebo rodinné trauma, které hudba málokdy adresuje. Přesto po pěti letech čekání album během prvního dne nasbíralo 60 milionů poslechů na Apple Music.

Jedno z minulých alb To Pimp a Butterfly mělo jednoduché poslání - přimět lidi v podmínkách, ve kterých Kendrick vyrůstal, zamyslet se nad vlastními činy a zbytek světa upozornit na to, že se ve 21. století, i na okraji tak glorifikovaných měst jako je Los Angeles, dějí zločinná zvěrstva. V novějším singlu Heart Part 5 jde poznat, že je Kendrick z kultury, která se nechce polepšit, zklamaný. Přešel ze snahy zachránit svoji komunitu k boji s vlastní myslí. Rozhodl se svým posluchačům otevřít osobní prostor, aby ho vnímali jako člověka a ne mesiáše.

Albu dominují klavírní melodie. Pokud vezmeme v potaz formáty předchozích alb, nová deska by mohla být divadelní hrou. Potvrzuje to hned první skladba United in Grief, jejíž počátek působí jako intro šansonu. Tohle album má vrstvy a nejspíš potrvá týdny, než ho někdo skutečně analyzuje do hloubky.

V klipu k The Heart Part 5 se Kendrick 6x transformoval v různé osobnosti, ze kterých si kultura vzala to dobré i špatné. Např. O. J. Simpson nebo zesnulý basketbalista Kobe Bryant 🕊️

Průlet tracklistem 💿

DISK 1 - Big Steppers (hrubý překlad: ti, kteří konají)

Ve skladbě N95 Lamar silně odkazuje odkazuje na Jay Zho, který definoval rapovou kulturu jak ji známe dnes, a možná i proto konec instrumentálu působí jako něco z Watch the Throne. Zároveň silně připomíná Ye Westa. Možná je to způsob, jakým mluví o “bílých buchtách” na skladbě Worldwide Steppers nebo jeho společenské komentáře.

Die Hard je romantická balada o Kendrickově vztahu se snoubenkou a matkou jeho dětí. Jsou to právě náměty, o kterých Kendrick doposud mluvil jen zřídka, na kterých mu doopravdy záleží a nyní pro ně udělal prostor. Pátou skladbu v pořadí, Father Time, uvádí hlas jeho partnerky Whitney Alford. Kendrick odpovídá “Real nXXga need no therapy, fXck you talkin' about?” než se v písni rozplyne o tom, že ačkoliv je otec, má těžké daddy issues. Melodie připomínající Smetanovu Vltavu nebo Victorovo Piano Solo z Mrtvé nevěsty tě i přes znepokojivý kontext uklidní, ne-li vynese do vzduchu. Lamar mezitím naráží na toxickou maskulinitu, ale i kulturní předpoklady, jež vytváří distancované jedince, kteří ničí vztahy kolem sebe.

Z čerstvého videoklipu N95, jehož název odkazuje na ochranné respirátory 😷🦠

Ve skladbě We Cry Together si sedneš do první řady emočně napjaté hádky nepříliš zdravého vztahu. Partneři opačného pohlaví se nejenom uráží, ale obviňují za chyby a stereotypy, které se s jejich genderem pojí. Poselství “stop tap dancing around the conversation,” jež skladbu uzavírá, působí nejen jako součást symbolické terapie, ale zároveň rada neodbíhat od nevyřešené hádky. Po jasné ukázce toho, jak láska nemá vypadat, si v Purple Hearts Lamar spolu s 26letou zpěvačkou Summer Walker vylévají srdce o romantických představách.

“I'm not in the music business, I been in thе human business.”

Ghostface Killah, člen legendárního Wu-Tang Clan, mimo náboženské motivy uvádí, že jsme v páté dimenzi, Twilight Zone, tedy že globální pandemie byla něco nadpřirozeného. Touto odbočkou, která funguje dobře sama za sebe, končí disk Big Steppers a přichází Pan Morálka.

DISK 2 - Mr. Morale 🎩👞

Nejenže je úvodní, opakující se motiv Count Me Out krásný a s odstupem času na něj budeme vzpomínat s nostalgií, ale opět je v něm čitelný vliv Kanyeho, který poslední roky v rapu prosadil gospel jako trendy žánr. Kendricka stejně jako na DAMN. stále trápí pýcha a ego. Uvědomuje si, že když padne, hoes ani bros tu pro něj nebudou. Musí se z problémů vysekat sám.

Crown, pianová balada jak ze soundtracku Stmívání, přináší Kendrickovo uvědomění, že nemůže uspokojit všechny. Jeho savior komplex ho vždy odlišoval a dělal z něj ikonickou postavu, a on se teď snaží svůj status proroka a mesiáše zbourat. Tento narativ naprosto přeruší Silent Hill, což je banger s produkcí od hitmakera Boi-1da, který do beatu reálně střílí z tlumiče.

Kendrickova početná rodina, na coveru nechybí malý Baby Keem 📸

Když Kendrick řekl “moje teta je teď muž,” došlo mi, že opravdová horská dráha pocitů je teprve před námi. Ve čtyřech minutách hovoří o společenském vnímání transexuality, homosexuality a změny pohlaví v černošské komunitě z vlastní zkušenosti. Když se z jeho tety stal strýc, nejenže měl více žen a peněz než ostatní strýcové (kteří ho nesnesli), ale ještě Kendricka dovedl k rapu. Jeho sestřenice Marianne, která prošla změnou pohlaví, zase nebyla tolerována pastorem kostela, do kterého chodili, což Kendricka donutilo vybrat si lidskost nad vírou.

Písní Mother I Sober se snažá vyrovnat s bolestí jeho matky, která byla sexuálně zneužívána. Dále popisuje, že si touto příšernou zkušeností v dětství prošli někteří z jeho hudebních kolegů a hledají v drogách a penězích kompenzační mechanismy. Když Kendrick mluví o “black trauma,” mluví o celých generacích afroameričanů, které byly znásilňovány, znásilňovaly se mezi sebou nebo byly nuceny se znásilňovat. Generační prokletí pokračuje, jelikož ze statistického hlediska je čtvrtina afroamerických žen sexuálně zneužívána, dříve než dosáhne plnoletosti. Kendrick Lamar je jedním z mála (mainstream) rapperů, kteří na tuto problematiku v současnosti jakkoliv upozorňují. Jde o velmi citlivé téma vázané na tragické lidské příběhy, o kterých pravděpodobně ne všichni chtějí slyšet.

Mirror, outro alba, je momentálně zdrojem fanouškovských spekulací o tom, že Kendrick jde do hudebního důchodu. Vybral si totiž sebe a rodinu, ty kteří ho opravdu potřebují, raději než kariéru a kulturní odkaz. Zvolil cestu srdce. Celou (terapeutickou) deskou odkazuje na to, že se léčí, aby byl volný v tomto novém, láskyplném životě. Zároveň radí fanouškům, že “víra v jednoho muže je potápějící loď” a možná i proto zvolil takto transparentní přístup. Aby se rozloučil se vším všudy.

S Whitney Alford se zasnoubili před 7 lety, mají spolu dvě děti 🍼

Zrcadlo kultuře

The Heart Part 5 na albu sice chybí, Zrcadlem to končí, ovšem pokud se ti náhodou pustí v shuffle, zjistíš, že instrumental perfektně navazuje a message též. Kultura není důležitější, než najít svoje místo v životě. Kendrick popisuje vlastní smrt skrz úmrtí rappera Nipseyho Hussle (který byl zastřelen v březnu 2019) a uvědomuje si, že rodina je jediné, co skutečně zůstane.

Zatímco "hoodu" se Kendrick nezavděčil se, respektive se prostředí nezměnilo, jeho rodina stojí při něm. Možná i proto nechal Kendrick fanoušky do tohoto zákulisí poprvé nahlédnout, protože si uvědomuje, co pro něj fanoušci znamenají a chce jejich porozumění. Přeje si, aby si kultura uvědomila, že je jen člověk a otec od rodiny, nikoliv mesiáš. A tím se kruh uzavírá, od první skladby po první single a cover s trnovou korunou.

Verdikt: Ryzí masterpiece, kterému je potřeba věnovat plnou pozornost a načerpat energii a životní zkušenosti, které Kendrick Lamar předává. 8/10