Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Drama „NYC influencers are boring” rezonuje napříč TikTokem. Jsou opravdu všechny influencerky jako přes kopírák?

Kauza na TikToku ohledně nudných influencerů rozjela velké debaty. Proč jsou si nejpopulárnější tvůrci vzhledově i obsahem tak podobní? A kdo je vlastně na vině - oni, nebo my?

„Tak jo, lidi, prostě to řeknu, nesnáším všechny newyorské influencery, myslím, že jsou všichni nudní jako prdel a všichni jsou kopie jeden druhého,“
začíná své video neznámá uživatelka TikToku @martinifeeny, vlastním jménem Bridget, která se obouvá do contentu NYC influencerek.

Bridget měla při natočení videa asi 90 followers, a jak udává pro Vulture magazín, nemyslela, že by video mělo nějaký dopad. Nyní ji na TikToku sleduje přes 3 800 lidí a původní video má 2,2 milionu zhlédnutí.

Co vidí jako hlavní problém?

Newyorským content creators vytkla nejen jejich identický vzhled (blond vlasy, hubená postava, stejné šperky), ale hlavně jejich stejné aktivity, které točí stále dokola, tedy nakupování ve stejném obchodě Revolve, chození na matchu a na lekce pilates.

„They should be the influence-es not the influence-rs,“
uzavírá Bridget svůj proslov ve videu.

Přestože se video Bridget mělo nést ve vtipném duchu a nejmenovalo žádné specifické creators, tak zasáhlo určitou influencerskou skupinu, a následně rozdmýchalo diskuzi i dále.

Influencerka známá jako Acquired Style (27 let a 1,5 milionu sledujících), svým jménem Brigette Pheloung, natočila reakci na video, kde se celou dobu posmívala uživatelce. Video ale nepůsobilo vtipně, spíše naopak.

Za pár minut pod ním byla taková kritika, že jej influencerka vymazala a na několik dní se dokonce stáhla z internetu, jelikož na ni byla natočená další videa, kde ostatní přiznávají, že byla Brigette vždy mean girl.

Brigette Pheloung a Danielle Pheloung na Smart Tox kickoff event s Vogue. (Photo by Paul Morigi/Getty Images for Vogue)

O jakou skupinu se jedná?

Pro upřesnění, v New Yorku je specifická skupina influencerek, která se zdá být v centru dění: společně se objevují na všech eventech a press tripech a zároveň jsou to blízké kamarádky. A „čirou náhodou“ jsou si všechny hodně podobné a natáčejí podobná lifestyle videa.

Influencers Brigette Pheloung, Danielle Pheloung, Lauren Wolfe and Kit Keenan in December 2023. JOHN NACION/VARIETY VIA GETTY

Brigette má zároveň i dvojče, Danielle, takže jejich content vypadá doslova „stejně“. Další z nich jsou Halley Kate a Kit Keenan. Všechny jsou na internetu známé svými příspěvky o cvičení, péči o vlasy a oblíbených receptech a také klasickými videi ve stylu GRWM.

Photo by Craig Barritt/Getty Images for Victoria's Secret

NYC creators se brání

Video @MartiniFeeny ale vzbudilo další reakce a začali se ozývat Newyorčané, ostatní creators i další uživatelé TikToku. Všichni se shodli nad nedostatkem originality mezi influencery ve městě.

Popsali je jako bílé, obvykle blonďaté, štíhlé, konvenčně atraktivní městské holky. „Žijí proto, aby postovaly“, nikoli naopak, a jsou posedlí počtem sledujících a nabídkami značek, říká jedná uživatelka.

Poté se do diskuze zapojili další newyorští tvůrci, kteří se neztotožňují se skupinou označovanou za nudnou, a dělí se o pár drbů. Jedna z nich, Olivia Jean, se setkala s „velmi slavnou newyorskou influencerkou, kterou všichni znáte a milujete“. Místo toho, aby se zapojila do přátelské konverzace, se prý neobtěžovala zeptat na její jméno a požadovala vědět, čím si Olivia vysloužila místo u stolu.

„Podívala se mi do očí a řekla: 'To nemůže být pravda. Na to nemáš dost sledujících. Vzpomínám si, že jsem po tom šla do koupelny a rozbrečela se své nejlepší kamarádce. V tu chvíli jsem chtěla skončit a říkala jsem si: 'Už nikdy nechci být v těchto prostorách s takovými lidmi',“
řekla Jean a pod videem se objevovalo jen jedno jméno - Acquired Style.

Jiní, zejména černošští a POC tvůrci, kteří jsou rodilými Newyorčany, zvážněli a řekli, že to není typ influencerů, kteří podle nich reprezentují jejich město.

„Nechodí nad 14. ulici, nechodí do žádných čtvrtí mimo Manhattan, chybí jim opravdová otevřenost a zvědavost, které jsou podle mě nezbytné pro rozvoj charakteru,“
řekla @sarahfromnewyork.

Kdo je na vině? A nejsme to možná my, uživatelé?

Otázkou ale zůstává, proč jsou tyto „identické" tvůrkyně nejúspěšnější influencerky v NYC? Jedna uživatelka zmínila, že jsme příčinou my, sledující, včetně slečny, co natočila video, jelikož si stavíme vlastní For You Page, a pokud si stěžujeme na málo rozmanitosti, měli bychom si sami upravit content, který konzumujeme.

Je také pravda, že influencerský průmysl je stejně jako americká společnost extrémně zaujatý, od rasy až po typ těla a konvenční atraktivitu. V roce 2022 si firma MSL zabývající se vztahy s veřejností spolu s Influencers League nechala vypracovat průlomovou studii o rasových rozdílech v influencerském průmyslu a zjistila, že rozdíl v odměňování černošských a bílých influencerů činí ohromujících 35 %.

„Data ukazují, že síly, které způsobují rasové rozdíly v odměňování, jsou podobné jako faktory způsobující rozdíly v odměňování v jiných odvětvích... nicméně v mladém a neregulovaném influencerském průmyslu, kde bohatství a konexe hrají nadměrnou roli, a s algoritmy sociálních platforem, které nerovnost udržují, jsou tyto síly řádově zesíleny,“
uzavřeli.

Popularita na sociálních sítích je do značné míry odrazem předsudků a nerovnosti naší společnosti jako celku.

A je frustrující, když se každý den bojíme vzrůstajících cen za nájem a jídlo nebo ztráty zaměstnání či domova, a pak večer scrollujeme feedem a sledujeme dokonalý a bezstarostný život influencerů, kteří mají spoustu věcí zadarmo a žijí si svůj nejlepší život v nejdražším městě na světě.

Na konci dne je ale tvůj feed do jisté míry nadesignován tebou. Pokud tě influenceři nudí nebo se nad nimi vztekáš, máš snadno řešitelný problém. Unfollow or block!