The winter is coming lidi. Už přichází první větší testy, materiály ke zkoužkám se začínají plnit a my (čti já) začínáme stresovat. Pouze dobrý pocit z hezky povedené práce už mi nedodává motivaci. Co jiného mně a ostatním prvákům dokáže zvednout náladu?
S blížící se zimou nás na vysoké čekají mid-terms, zápočty a podobné první zkoušky na vysoké škole. Každý se s tímto období vypořádává jinak. Společně se dnes pobavíme o reward systému, neboli systému odměňování, který má vliv na naši motivaci i učení.
Když se s někým bavím o tom, že mi při motivaci pomáhá právě odměňovací systém, tak se někdy cítím hloupě. To fakt si fakt potřebuji jít kooupit chai latte po zkoužce, abych se pochválila za dobrou práci jako nějaké cvičené zvířátko? A basically ano. Hlavní roli v tom hraje dopamine.
Dopamine je často označován jako chemikálie potěšení, ale přesněji řečeno je to spíše chemikálie očekávání a motivace. Uvolňuje se, když očekáváme odměnu a pomááhá nám se soustředit a vynaložit úsilí k získání právě té odměny. Když odměna doarzí, vyvolá příjemné pocity potěšení, které nám poté přináší motivaci například pro učení.
Odměny můžeme rozdělit do dvou skupin - přirozené a umělé. Při přirozených odměnách nás dokáže nakopnout následek z vlastního jednání, tudíž třeba radost z pochopení látky nebo pocit uspokojení po podařené zkoužce. Umělé jsou naopak zprostředkované někým jiným nebo námi po splnění cíle - večeře v restauraci, nová kosmetika, kafíčko a zákusek, vinted úlovek, den volna.
S ostatnimi prváky jsem dala dohromady odměny, které jsem rozdělila do následujících dvou hlavních témat:
CO NÁM MŮŽE POMOCT UDRŽET MOTIVACI?
To-do list: Označování si malých výher je určitě jedna z nejsnazších variant odměňování. Zároveň, když si seznam připravuješ tak se automaticky mentálně připravíš na následující úkoly. Doporučuje se na sticky notes přidat i jednoduché úkoly, které ti zaberou jen chvíli, abys hned na začátku mohl*a něco odškrtnout.
Vytvoření rutiny/rituálů: Spojit takzvaně učení s něčím příjemným. Například si vždy k učení udělat čaj nebo kafe. Zapálit si svíčku nebo vonnou tyčinku. Také pomáhá si stanovit konkrétní čas a dodržovat vlastní harmonogram.
Prostředí: Každému se lépe učí jinde. Najdi si své study místečko a využívej ho i k motivaci. Může to být kavárna, knihovna nebo i tvůj gauč nebo pracovní stůl.
ODOPOČINEK VS PROKRASTINACE
Někdy je těžké poznat, kdy si opravdu potřebujeme odpočinout a kdy už jen utíkáme od povinností. Skutečný odpočinek by nám měl energii vracet, ne ji dál odčerpávat. Pomáhá proto mít dopředu naplánované malé i větší dny volna, kdy si dovolíme být „mimo školu“ bez výčitek. Díky tomu se odpočinek nestává útěkem, ale součástí zdravé rutiny.
Velkou roli hraje také spánek, který se na vysoké často obětuje jako první. Přitom právě pravidelný a dostatečný spánek dokáže snížit stres, zlepšit soustředění a celkově nám vrátit chuť učit se. Po nastavení si zdravých hranic pak nemusíme přicházet o motivaci a radosti ze studia.
Odměňování se někdy může zdát jako znak slaboty, ale ve skutečnosti je to nástroj a strategie k lepšímu výkonu. Když si dovolíme ocenit i malé pokroky, mozek si začne spojovat učení s pozitivními pocity, ne jen stresem.